DWS001 Zagadnienia: przypomnienie wiadomości z zakresu psychologii oraz metodyki dotyczących uczenia się ucznia, omówienie nowych tendencji w nauczaniu, zapoznanie uczestników szkolenia z procesem przyspieszonego uczenia się. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół L. godz. 4
Pierwsza pomoc przedmedyczna
DWS002 Zagadnienia: resuscytacja krążeniowo-oddechowa osób dorosłych, dzieci i niemowląt, zasady opatrywania ran, ciało obce w ranie, tamowanie krwotoków, postępowanie podczas napadu drgawek unieruchamianie złamań kończyn i kręgosłupa, postępowanie w przypadku zadławień u dorosłych i dzieci, zasady postępowania na miejscu wypadku. Adresat: zainteresowani nauczyciele L. godz. 20 ( wykłady i ćwiczenia) Adresat: Rada Pedagogiczna L. godz. 6 (do 15 os.); 10 ( pow. 15 os.)
Szanować i być szanowanym - asertywność w kontaktach z uczniami i kolegami z Grona Pedagogicznego
DWS003 Zagadnienia: znaczenie zachowań asertywnych w relacjach osobistych, kontaktach społecznych, wyrażaniu emocji i opinii, budowanie poczucia własnej wartości w oparciu o zachowania asertywne, asertywność podstawą w budowaniu szkoły przyjaznej dla uczniów i nauczycieli. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół, w grupie 15 osób. L. godz. 6
Jak uniknąć wypalenia zawodowego
DWS004 Zagadnienia: wypalenie zawodowe jako ryzyko związane z pracą w szkole, techniki odreagowania negatywnych emocji i osiągania stanu relaksu, trening zachowań twórczych. Umiejętność stawiania granic i realistycznych celów. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. W grupie 15 osób. L. godz. 6
Szkolenie z zakresu technik szybkiego uczenia się
DWS005 Zagadnienia: poznanie techniki "haków", "łańcuszka", systemu cyfrowo-literowego wspomagającego zapamiętywanie dat wydarzeń historycznych, techniki słowa-klucza, która pozwala na szybką naukę słówek z dowolnego języka obcego, techniki szybkiego czytania oraz sporządzania "map skojarzeniowych", które zastępują mało efektywne notatki liniowe i pozwalają na szybką naukę dowolnych treści. Adresat: zainteresowani nauczyciele i RP. L. godz. 12 - Rady Pedagogiczne - 5 godz
Warsztaty z zakresu komunikacji
DWS006 Zagadnienia: warsztat oparty jest na założeniu, że sukces nauczyciela zależy od umiejętności wspierania otwartej i uczciwej komunikacji w układzie nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic, nauczyciel-nauczyciel, w czasie warsztatu nauczyciele posiądą wiedzę na temat zasad dobrej komunikacji, rozpoznają osobisty styl komunikowania się, poznają wpływ emocji na efekty komunikacji, uczestnicy nauczą się również rozpoznawać komunikaty niewerbalne. Adresat: zainteresowani nauczyciele i RP. L. godz. 12 - Rady Pedagogiczne - 5 godz.
Inteligencja emocjonalna jako podstawa sukcesu nauczyciela
DWS007 Zagadnienia: w trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się co to jest inteligencja emocjonalna, jaki ma ona wpływ na nasze funkcjonowanie i jak ją usprawnić. każdy uczestnik będzie miał możliwość wykonania najnowszej wersji testu mierzącego iloraz inteligencji emocjonalnej i wyznaczenia dalszej drogi samousprawniania. Adresat: zainteresowani nauczyciele i RP. L. godz. 10 - Rady Pedagogiczne - 4 godz.
Warsztaty z asertywności
DWS008 Zagadnienia: warsztaty pozwalają poznać pojęcie asertywności i pokazują jak ważną rolę odgrywa asertywność w prawidłowej komunikacji, każdy uczestnik wykreśla własną mapę asertwności poznając tym samym obszary, nad którymi warto popracować aby usprawnić swe funkcjonowanie. Adresat: zainteresowani nauczyciele i RP. L. godz. 10 -Rady Pedagogiczne - 4 godz.
Demokratyczne myślenie i zarządzanie w szkole polskiej
DWS009 Adresat: zainteresowani nauczyciele, dla rodziców proponujemy wykład L. godz. 4
Dysleksja rozwojowa, czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
DWS010 Zagadnienia: warsztat dostarczy rzetelnej wiedzy na temat dysleksji, dysortografii i dysgrafii, przedstawione zostaną mechanizmy decydujące o powstaniu tych trudności oraz formy ich reedukacji. Adresat: zainteresowani nauczyciele i rodzice. L. godz. 6
Szkolenie z zakresu uzależnień
DWS011 Zagadnienia: w trakcie szkolenia uczestnicy poznają najczęściej stosowane przez ludzi środki psychoaktywne, podana zostanie ich charakterystyka i ich wpływ na organizm ludzki, uczestnicy zapoznani zostaną z metodami wczesnej interwencji oraz ze sposobami pomocy dla zagrożonych uczniów i ich rodziców. Adresat: zainteresowani nauczyciele i rodzice. L. godz. 4
Antymanipulacja - czyli jak nie poddać się wpływowi sekt
DWS012 Adresat: zainteresowani nauczyciele, dla rodziców proponujemy wykład L. godz. 5
Problem agresji i przemocy w szkole
DWS013 Zagadnienia: rodzaje agresji i jej przejawy, teorie agresji - geneza i mechanizmy jej powstawania, przyczyny agresji, sposoby radzenia sobie z agresją, jak szkoła może skutecznie radzić sobie z agresją, jak rozmawiać z rodzicami ucznia sprawiającego trudności wychowawcze i dydaktyczne (agresywny rodzic). L. godz. 4
Prawa i możliwości nauczyciela w kontaktach z uczniem i jego rodzicami
DWS014 Zagadnienia: akty prawne regulujące status nauczyciela w szkole, prawa ucznia w świetle Konwencji Praw Dziecka i prawa oświatowego, dwustronna interakcja uczeń - nauczyciel, możliwości współpracy nauczycieli z uczniami i jego rodzicami, wartość programów profilaktycznych w praktyce szkolnej. Adresat: dyrektorzy, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy wszystkich typów szkół. L. godz. 4
Jak mówić, żeby nie stracić głosu - higiena i emisja głosu
DWS015 Zagadnienia: podstawowe pojęcia związane z emisją głosu nauczyciela, ćwiczenia wpływające na poprawną emisję głosu, zasady higieny. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 4
Kursy języków obcych: angielskiego, niemieckiego i francuskiego
DWS016, DWS017, DWS018 Zagadnienia: cykl szkoleń przygotowujących do egzaminu potwierdzającego znajomość języka obcego w stopniu zaawansowanym. Adresat: zainteresowani nauczyciele a zwłaszcza mianowani starający się o awans na nauczyciela dyplomowanego. L. godz. 2 lub 4 lekcje tygodniowo
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
DWS019 Zagadnienia: przybliżenie pojęcia stresu, najczęstsze i najbardziej dolegliwe stresory, skutki stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem, wypalenie zawodowe, pomoc uczniom w złagodzeniu stresu przedegzaminacyjnego: (dostrzeganie mocnych i słabych stron ucznia, przybliżenie uczniom sposobów radzenia sobie ze stresem, podnoszenie poziomu motywacji i poczucia własnej wartości). L. godz. 8 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz).
Jak skutecznie się komunikować
DWS020 Zagadnienia: cele komunikowania się, zasady skutecznej komunikacji, główne przeszkody w procesie komunikacji, sposoby usprawniania komunikacji, aktywne słuchanie, niewerbalne sposoby komunikacji, asertywność jako sposób na komunikację: (zapoznanie z zachowaniami asertywnymi, typy zachowań ludzi, ćwiczenie zachowań asertywnych, zasady asertywnego krytykowania ucznia przez nauczyciela, asertywne odmawianie uczniom). L. godz. 8 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz).
Zajęcia integracyjne
DWS021 Zagadnienia: zasady pracy w grupie, zawarcie kontraktu, praca w grupie, w małych grupach, w parach, propozycje ćwiczeń integracyjnych, sposoby i formy prowadzenia zajęć integracyjnych w zależności od specyfiki grupy, z którą się pracuje L. godz. 5
Uzależnienia wśród młodzieży
DWS022 Zagadnienia: osobowość a skłonność do uzależnienia, najczęściej występujące uzależnienia wśród dzieci i młodzieży: (narkotyki, alkohol, papierosy, internet), charakterystyka poszczególnych zjawisk, przyczyny uzależnień, działanie środków uzależniających na organizm, etapy uzależnienia, jak rozpoznać, że dziecko jest uzależnione, jak pomóc i gdzie szukać pomocy. L. godz. 8 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz).
Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji
DWS023 Zagadnienia: typowe problemy związane z zaburzeniami okresu dzieciństwa, opis, klasyfikacja, przyczyny, przebieg, formy pomocy w przypadku następujących zaburzeń: (zaburzenia zachowania, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia odżywiania, zaburzenia uczenia się (zaburzenia umiejętności szkolnych), upośledzenie umysłowe), wskazówki dla nauczyciela pracującego z dziećmi z konkretnymi zaburzeniami. L. godz. 12 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz).
Norma i patologia w zachowaniach seksualnych dzieci i wobec dzieci
DWS024 Zagadnienia: 1) dziecko istota płciowa: (przyjemność czerpana z własnego ciała, formy ekspresji seksualnej typowe dla danej fazy rozwoju dziecka, kiedy zachowanie seksualne dziecka mieści się w normie, jak reagować na seksualność dziecka), 2) nadużycia seksualne wobec dzieci: (co to jest nadużycie seksualne, skala zjawiska, charakterystyka sprawcy, odpowiedzialność sprawcy, dziecko jako ofiara, skutki nadużyć seksualnych wobec dzieci, jak pomóc i gdzie szukać pomocy). L. godz. 6
Przemoc w rodzinie
DWS025 Zagadnienia: pojęcie przemocy, jej formy i rodzaje, sposoby krzywdzenia dziecka w rodzinie i skutki doświadczanej przemocy, molestowanie seksualne dzieci: (co to jest nadużycie seksualne, skala zjawiska, charakterystyka sprawcy, odpowiedzialność karna sprawcy, dziecko jako ofiara, skutki nadużyć seksualnych wobec dzieci), rozpoznawanie zjawisk przemocy w środowisku ucznia, jak pomóc i gdzie szukać pomocy, odpowiedzialność karna sprawców przemocy w rodzinie. L. godz. 6
Rodzina z problemem alkoholowym
DWS026 Zagadnienia: różnica pomiędzy używaniem a nadużywaniem alkoholu, fazy uzależnienia, sygnały ostrzegawcze wskazujące na problemy z alkoholem, kim jest alkoholik, prawdy i mity o alkoholu, dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym, dorosłe dzieci alkoholików, życie z osobą uzależnioną od alkoholu, pomaganie osobom uzależnionym, gdzie szukać pomocy, jak wspomagać młodzież w rozwiązywaniu problemów bez sięgania po alkohol. L. godz. 10 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz).
Polska szkoła w UE - nowe wyzwanie dla edukacji
DWS027 Zagadnienia: historia, cele i zasady działania głównych instytucji Unii Europejskiej, polityka edukacyjna Unii Europejskiej, systemy edukacyjne wybranych państw UE i Polski. L. godz. 6
Programy edukacyjne UE - możliwości wykorzystania
DWS028 Zagadnienia: zasady polityki edukacyjnej Unii Europejskiej, cele, struktura i priorytety programów edukacyjnych dostępnych dla Polski, możliwości wykorzystania programów edukacyjnych w swojej szkole. L. godz. 8
Edukacja europejska w nowej szkole
DWS029 Zagadnienia: integracja europejska, aktywności europejskie, standardy edukacji w państwach Unii Europejskiej. L. godz. 6
Współpraca z "trudnymi rodzicami"
DWS030 Zagadnienia: postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę ze szkołą, obiektywne i subiektywne przyczyny trudnych relacji rodziców z nauczycielami, przygotowanie nauczyciela do spotkania i rozmowy z rodzicami, działania ułatwiające nawiązanie współpracy. L. godz. 4
Jak rozwiązywać konflikty
DWS031 Zagadnienia: istota konfliktu, unikanie czy rozwiązywanie?, typowe zachowania wobec zaistnienia problemu-konfliktu, rozpoznanie i nazwanie konfliktu, poszukiwanie rozwiązań, sztuka negocjacji. L. godz. 4
Metody edukacji i terapii dzieci z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami
DWS032 Zagadnienia: pogłębienie wiedzy na temat autyzmu i różnych metod terapii, zdobycie wiedzy na temat zastosowania analizy behawioralnej stosowanej w edukacji i terapii dzieci z autyzmem oraz nabycie umiejętności wykorzystania procedur terapeutycznych w swojej pracy z dzieckiem. L. godz. 6
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ryzykiem autyzmu i pokrewnych zaburzeń
DWS033 L. godz. 5
Praca z dzieckiem nadpobudliwym
DWS034 L. godz. 5
Praca z dzieckiem z zespołem aspergera
DWS035 L. godz. 5
Zbuduj most pomiędzy nieświadomością i świadomością... wykorzystanie autohipnozy w pracy z uczniami
DWS036 Zagadnienia:wprowadzenie do teorii terapii ericksonowskiej - podstawowe założenia; właściwości transu; wykorzystanie zjawisk transowych - autohipnozy w pracy z uczniami; korzyści płynące z faktu wykorzystania autohipnozy w pracy zawodowej i życiu osobistym; kiedy nie stosować autohipnozy. Adresat: Dla osób chętnych - ilość osób 16 - 20, L. godz. 6
Uzależnienie od alkoholu - poznaj mechanizmy jego powstawania
DWS037 Zagadnienia: sygnały ostrzegawcze - co powinno niepokoić; co to jest uzależnienie - definicja choroby; objawy alkoholizmu; fazy rozwoju uzależnienia; kryteria diagnostyczne; formy pomocy - jak i gdzie leczyć. Adresat: Dla RP (zainteresowanych tym tematem) L. godz. 4
Interwencja wobec osoby uzależnionej - jak pomóc osobie, która nie chce się leczyć?
DWS038 Zagadnienia: podstawowe założenia teorii diagnozy i terapii uzależnienia od alkoholu; technika przeprowadzania interwencji wobec osoby uzależnionej, która neguje fakt własnej choroby i nie chce podjąć leczenia odwykowego; szanse i ograniczenia tej metody. Adresat: Dla RP (zainteresowanych tym tematem) L. godz. 4
Anoreksja, bulimia? i co dalej?... zaburzenia odżywiania się
DWS039 Zagadnienia: kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii - objawy zaburzeń łaknienia; prezentacja wideo na temat zaburzeń odżywiania się; jak można pomóc osobie, u której obserwujemy niepokojące objawy anoreksji lub bulimii?; leczenie zaburzeń odżywiania się - dostępne formy pomocy; ulotka informacyjna dla młodzieży + przykładowy scenariusz profilaktycznych zajęć warsztatowych dla młodzieży na temat zaburzeń odżywiania się. Adresat: Dla RP (zainteresowanych tym tematem)
Zasoby znajdziesz w sobie - trening wzmacniający poczucie własnej wartości
DWS040 Zagadnienia: praca w obszarze poczucia własnej wartości i samooceny - wzmocnienie i podniesienie poczucia własnej wartości i samooceny; odkrywanie osobistych zasobów i umiejętności do poradzenia sobie w codziennym życiu (zawodowym i osobistym); trening pozytywnego przewartościowywania codziennych trudności i kłopotów; pogłębianie kontaktu ze sobą i budowanie samoakceptacji; wykorzystanie metod autohipnozy i relaksacji w celu wzmocnienia poczucia własnej wartości. Adresat: Dla osób chętnych (ilość osób 15) L. godz. 6
Molestowanie seksualne
DWS041 Zagadnienia: ludzka seksualność (norma, zaburzenia, dewiacja), typowe wykroczenia i przestępstwa wskazywane przez kodeks karny i obyczajowość, czym jest molestowanie seksualne?, rozpoznawanie i pomoc ofiarom molestowania. L. godz. 4
Mobbing, czyli przemoc grupowa w szkole
DWS042 Zagadnienia: mobbing, czyli przemoc grupowa, to problem, który dotyka w ostatnich latach wiele szkół, przybierając w skrajnych przypadkach tak groźne formy, że może zagrażać nawet zdrowiu prześladowanych, co to jest mobbing, jaki jest cel mobbingu, jakie są przyczyny mobbingu, rozpoznawanie przemocy grupowej w szkole, analiza procesów społecznych, które mogą prowadzić do mobbingu, kim jest mobber i mobbingowany, konsekwencje doświadczania przemocy dla rozwoju młodych ludzi, zwalczanie przemocy grupowej w szkole, gdzie szukać pomocy. L. godz. 4
Środki psychoaktywne - działanie, objawy i skutki zażywania
DWS043 Zagadnienia: w trakcie szkolenia uczestnicy zostaną zapoznani z informacjami o najczęściej zażywanych środkach odurzających, ich działaniu oraz skutkach bezpośrednio po zażyciu jak i długofalowych. Element warsztatowy: "karty do gry" w dopasowywanie środków i objawów. L. godz. 4
Jak rozmawiać z osobami biorącymi środki odurzające i ich rodzicami
DWS044 Zagadnienia: w trakcie szkolenia uczestnicy poznają sposoby przeprowadzania pierwszej rozmowy z osobą biorącą, jej opiekunami(dot. to zwłaszcza osób nieletnich). Zostaną również zapoznani z przepisami ustawy o Przeciwdziałaniu i Zapobieganiu Narkomanii. Element warsztatowy: przeprowadzenie rozmowy w konwencji dramowej. L. godz. 4
Trening
DWS045 Zagadnienia: wzmocnienie poczucia własnej wartości i samooceny, praca w obszarze podniesienia umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej, aktywnego słuchania, asertywności, odkrywanie osobistych zasobów, doskonalenie stylu komunikacji: nauczyciel - rodzic, nauczyciel - uczeń, osobisty styl komunikowania.
Systemy oprogramowania informatycznego wspomagającego pracę szkoły
DWS046 Zagadnienia: zapoznanie się z systemami i rodzajami oprogramowania dla celów edukacyjnych, oprogramowanie firmy VULCAN: wypełnianie świadectw, ocenianie opisowe, programy zarządzające biblioteka szkolną i inne. L. godz. 5
Internet w pracy nauczyciela - bibliotekarza
DWS047 Zagadnienia: bezpieczny uczeń i bezpieczny komputer, problem z komputerem - rozwiązywanie i zapobieganie, igła w stogu siana, czyli jak szybko w internecie znaleźć potrzebne informacje, specjalnie dla nas w internecie - czyli strony internetowe dla nauczycieli, z kulturą w sieci - czyli etykieta, zaistniej w sieci - czyli strona internetowa twojej biblioteki, bibliografia. Adresat: nauczyciele - bibliotekarze L. godz. 27 (w tym min. 10 godz. pracy własnej)
Tworzenie projektów w ramach europejskiego funduszu społecznego
DWS048 Zagadnienia: podstawowe pojęcia, co to jest Europejski Fundusz Społeczny?, co finansuje EFS?, aplikowanie o środki z EFS, forma przygotowania wniosku - Generator Wniosków, przygotowanie wniosku o dofinansowanie z EFS. Adresat: nauczyciele przedszkoli i wszystkich typów szkół. L. godz. 7
Rola organizacji pozarządowych w rozwoju edukacji szkolnej
DWS049 Zagadnienia: dlaczego warto zakładać organizacje pozarządowe? - w tym stowarzyszenia nauczycielskie, organizacje pozarządowe jako środowisko edukacyjne, ich rola jako łącznika między placówkami oświatowymi w edukacji szkolnej, jak założyć stowarzyszenie?, przykłady działań. Adresat: nauczyciele przedszkoli i wszystkich typów szkół. L. godz. 6
Pozyskiwanie funduszy i darów rzeczowych na organizację przedsięwzięcia
DWS050 Zagadnienia: podstawowe pojęcia (sponsor, darczyńca, partner), aspekty prawne i formalne, rozpoznanie rynku fundatorów (instytucji,, organizacji, firm itp.), nawiązanie współpracy z fundatorami (kontrakt, negocjacje), podtrzymywanie kontaktu, wypełnianie wniosków grantowych (formularzy projektów, ofert konkursów itp.) Adresat: zainteresowani nauczyciele, Rady Pedagogiczne przedszkoli i szkół. L. godz. 4
Praca socjoterapeutyczna z dziećmi i młodzieżą
DWS051 Zagadnienia: przygotowanie warsztatu pracy, prezentacja możliwosci zastosowania wybranych elementów z terapii Gestalt do pracy z uczniami w obszarze rozwiązywania różnych sytuacji szkolnych, emocji i ich nazywania - diagnostyczna, terapeutyczna rola prezentowanych technik. L. godz. . 5 - 10
Komunikacja alternatywna - BLISS
DWS052 Zagadnienia: przygotowanie warsztatu pracy, prezentacja komunikacji alternatywnej BLISS. L. godz. 5 - 8
Głos narzędziem pracy nauczyciela - uświadomienie zagrożeń i zasad jego prawidłowej emisji
DWS053 Zagadnienia: profilaktyka chorób zawodowych nauczycieli, najważniejsze przyczyny wpływające na zaburzenia głosu, jak dbać o głos - rady dla gaduły, umiejętności niezbędne do prawidłowej emisji głosu - ćwiczenia praktyczne. L. godz. 8
Wystąpienia publiczne - wykorzystanie metod autoprezentacji dla kształtowania wizerunku nauczyciela
DWS054 Zagadnienia: pozyskiwanie niezbędnych informacji do przygotowania wystąpienia, zapoznanie ze strukturą retoryki - pięć zasad mówcy, omówienie elementów kompozycji retorycznej - rola argumentu i doboru środków emocjonalnych, czynniki wpływające na ogólne wrażenie słuchaczy, ćwiczenia praktyczne. L. godz. 4
Diagnoza ofiary przemocy domowej
DWS055 Zagadnienia: definicja terminów "przemoc domowa", "ofiara przemocy", "Sprawca przemocy", "diagnoza", przyczyny i źródła przemocy, oznaki przemocy domowej, konsekwencje przemocy domowej, prawo wobec przemocy. L. godz. 4-6 (wykład wspomagany prezentacją multimedialną)
DWS057 Zagadnienia: podstawowe definicje, teorie agresji w literaturze, przyczyny oraz uwarunkowania zachowań agresywnych młodzieży szkolnej, sposoby zapobiegania i zmniejszania agresji, model nauczyciela -wychowawcy. L. godz. 4 (wykład wspomagany prezentacją multimedialną)
Agresja i przemoc w szkole
DWS058 Zagadnienia: ćwiczenia integracyjne, praca w grupach /złość i jej oblicza/, agresja, jej źródła i formy, teorie agresji agresor, ofiara świadek- tworzenie postaci, czynniki przeciwdziałające agresji, sztuka odmawiania i decydowania - ćwiczenia technik asertywnych, scenki tematyczne - odgrywanie ról, nauczyciel - świadek zachowań agresywnych, sposoby radzenia sobie z agresją w szkole, przemoc i jej konsekwencje, mity i przemoc. L. godz. 8-12 (zajęcia warsztatowe)
Uzależnienie chorobą śmiertelną
DWS059 Zagadnienia: nawyk, nałóg, uzależnienie, mechanizm uzależnienia, rodzaje uzależnień, konsekwencje dla osoby uzależnionej i współuzależnionych, miejsca pomocy. L. godz. 4 (wykład i warsztaty wspomagane prezentacją multimedialną)
Sposoby manipulacji w relacjach nauczyciel - uczeń
DWS060 Zagadnienia: analiza transakcyjna i jej wpływ na zachowanie ludzi, szkolne gry uczniów (zakłócające spokój, upokarzające, kusicielskie), sposoby radzenia sobie w określonych sytuacjach, gry uprawiane przez nauczycieli. Adresat: tekst L. godz. 4-6 (warsztaty)
Asertywność w miejscu pracy
DWS061 Zagadnienia: łagodność, agresja, asertywność, komu i kiedy trzeba powiedzieć "NIE", techniki asertywne, przeciw mobbingowi, zadowolenie z pracy i sukcesy zawodowe miarą poziomu asertywności. L. godz. 6-12 (warsztaty)
Zajęcia integracyjne (warsztaty)
DWS062 Zagadnienia: poznajemy się wzajemnie, wiele nas łączy - nasze zainteresowania, zdolności, to tez umiemy-czyli mniej lub bardziej ukryte talenty, w grupie raźniej, role grupowe, gry i zabawy grupowe pozwalające na budowanie zaufania, otwartości, wspólne dzieła - konkurs, plebiscyty, konkursy, zawody. L. godz. 4-12 (warsztaty)
Emisja głosu
DWS063 Zagadnienia: budowa układu oddechowego i powstawania głosu, zasady prawidłowej relaksacji przed ćwiczeniami emisyjnymi, prawidłowy pobór oddechu i artykulacji, prawidłowa higiena głosu, zasady prawidłowej rozgrzewki przed ćwiczeniami emisyjnymi i dykcyjnymi, emisja głosu, dykcja. W przypadku potrzeby poszerzenia praktycznej części zajęć zawierajacej konkretne ćwiczenia, można przedłużyć warsztaty o 4 jednostki lekcyjne, lub wiecej. W tym przypadku w zależności od wielkości grupy możliwe są krótkie zajęcia indywidualne skierowane na pomoc w rozwiazaniu konkretnych problemów emisyjnych i artykulacyjnych. Czas trwania:2 dni po 4 godz. (wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia warsztatowe)
Emisja i higiena głosu
DWS064 Zagadnienia: Część I - podstawy teoretyczne. - Uświadomienie celu i znaczenia prawidłowej emisji i higieny głosu. - Zapoznanie z metodami i zasadami pracy nad głosem. - Wybrane zagadnienia z zakresu anatomii i fizjologii aparatu głosowego. Część II - teoretyczno-praktyczna - praca nad aparatem głosowym. - Relaksacja - znaczenie i wpływ na prawidłową emisję głosu. - Plastyka ruchu i jej związek z doskonaleniem techniki i wyrazistości mowy. - Oddech fizjologiczny a fonacyjny. - Techniki oddechowe. - Techniki artykulacyjne (dykcja). - Ćwiczenia wzmacniające i poprawiające artykulację. - Skala głosu. - Ćwiczenia w celu uzyskania rezonansu. - Fonacja. - Ćwiczenia fonacyjne. - Omówienie wybranych zasad poprawnej wymowy polskiej - praca z tekstem. - Propozycje najciekawszych pozycji bibliograficznych. L. godz. 4, 8, 12, 20 (najkorzystniejsze, jeżeli ktoś rzeczywiście chce się czegoś praktycznego nauczyć)
Jak skutecznie porozumiewać się z uczniami i ich rodzicami
DWS065 Zagadnienia: zapoznanie z narzędziami efektywnego porozumiewania się, nabycie umiejętności zastosowania poznanych narzędzi w typowych sytuacjach szkolnych, uzasadnienie potrzeby konsultacji i współdziałania z rodzicami w pracy wychowawczej, tworzenie narzędzi sprzyjających rozpoznaniu sytuacji domowej oraz poznaniu oczekiwań i potrzeb rodziców w celu nawiązania współpracy i aktywnego współdziałania ze sobą, poznanie zasad sprawnego organizowania efektywnych zebrań, konstruowanie ankiet, kwestionariusz i przeprowadzanie wywiadów z rodzicami. Adresat: nauczyciele - wychowawcy; wszystkie poziomy nauczania. L. godz. 16 (2 dni)
Zachowania asertywne i ich zastosowanie w aktywności zawodowej nauczycieli
DWS066 Zagadnienia: umiejętność określenia własnej postawy wobec innych, zapoznanie się z technikami rozwijania asertywności, kształtowanie własnych zachowań pomagających budować lepsze relacje z innymi, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w trudnych sytuacjach; Adresat: nauczyciele wszystkich poziomów nauczania. L. godz. 16 (2 dni)
Zatrzymać falę - czyli budowanie szkolnego programu przeciwdziałania przemocy
DWS067 Zagadnienia: zwiększenie świadomości i stanu wiedzy o problemie przemocy w szkole, zwiększenie zaangażowania dorosłych (nauczycieli, pedagogów, pracowników administracyjnych szkoły i rodziców) na terenie szkoły w budowanie atmosfery zaufania i dbałość o bezpieczeństwo, przygotowanie nauczycieli i pedagogów do bezpośredniej pracy profilaktycznej oraz pracy z ofiarami i sprawcami przemocy (techniki interwencyjne), wyposażenie w umiejętności dobrej komunikacji na linii nauczyciel - dziecko, rodzic, wypracowanie szkolnych i klasowych programów przeciwdziałania przemocy. Adresat: nauczyciele - wychowawcy wszystkich poziomów nauczania L. godz. 16 (2 dni)
Trudny uczeń
DWS068 Zagadnienia: kim jest trudny uczeń?, relacje z nauczycielami i rówieśnikami, jak sobie radzić z trudnym uczniem, oczekiwania nauczyciela wobec trudnego ucznia, jak pracować z rodzicami trudnego ucznia, oczekiwania trudnego ucznia i jego rodziców wobec szkoły, przyczyny trudności ucznia, typy zachowań. L. godz. 5
Używanie i nadużywanie internetu
DWS069 Zagadnienia: czym jest Internet, formy aktywności w sieci, zagrożenia (niechciane i nieodpowiednie treści, zagrożenie w prawdziwym świecie, nękanie w Internecie, formy wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie, łamanie prawa/straty finansowe), zespól uzależnienia od internetu (ZUI), wyniki najnowszych badań, szkoła wobec pokolenia SMS-u, zasady bezpieczeństwa obowiązujące w Internecie, jak interweniować, wskazówki dotyczące prowadzenia zajęć z uczniami i rodzicami. L. godz. 5
Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela
DWS070 Zagadnienia: odpowiedzialność dyscyplinarna w świetle prawa oświatowego, rodzaje odpowiedzialności ponoszonych przez nauczyciela, zadania i rola rzecznika dyscyplinarnego oraz komisji dyscyplinarnej w postępowaniu dyscyplinarnym, nauczyciel jako świadek i obwiniony w postępowaniu dyscyplinarnym. Adresat: tekst L. godz. 4 (warsztaty)
Szkolenie nauczycieli prowadzących spotkania z rodzicami
DWS071 Zagadnienia: wiek rozwojowy dziecka /osobowość/, uzależnienia, radzenie sobie ze stresem, komunikacja interpersonalna /mowa ciała, wystąpienia publiczne/. Uwaga: w/w zagadnienia mogą być przedstawione z rozszerzeniem każdego tematu na oddzielne spotkanie 4 godzinne. L. godz. 4-8
Wychowawca klasy
DWS072 Zagadnienia: administrowanie i dokumentacja, wychowawstwo /diagnoza, integracja, zajęcia warsztatowe/. L. godz. 4
Psychologia w kierowaniu placówką
DWS073 Zagadnienia: indeks potrzeb /trójkąt Maslowa/, autorytet, lider /kreatywność/, negocjacje, konflikty i metody ich rozwiązywania, wypalenie zawodowe, wystąpienia publiczne. L. godz. 4
Kierowanie zespołem
DWS074 Zagadnienia: reguły pracy grupowej i tworzenie zespołu, afirmacja, asertywność, komunikacja, radzenie sobie ze stresem, motywacja, predyspozycje, umiejętności. L. godz. 4
AFIRMACJA - czyli praca z sobą nad sobą
DWS075 Zagadnienia: testy negatywnych zdań / przetworzenie/, pozytywne myślenie /zajęcia warsztatowe praca z lustrem/, ciało, umysł, emocje /oddziaływanie/. L. godz. 5
10 zasad zdrowego stylu życia
DWS076 Zagadnienia: omówienie zasad, oddychanie /warsztaty/, energia /warsztaty/ relaksacja /warsztaty z muzyką/, koncentracja i wizualizacja /warsztaty z muzyką/, szybkie zapamiętywanie. L. godz. 5
Asertywność - czyli być otwartym, naturalnym i skutecznym
DWS077 Zagadnienia: przeprowadzenie testu na asertywność i odczytanie w grupie i indywidualnie, omówienie X bloków tematycznych, zajęcia warsztatowe form asertywnych. L. godz. 5
Komunikacja - to relacje z innymi
DWS078 Zagadnienia: style komunikacji, "mosty" w procesie komunikacji, rodzaje komunikatów, konflikty, fazy, sposoby rozwiązywania /warsztaty/, negocjacje /warsztaty/, mediacje /zasady pracy/. L. godz. 5
Prawidłowa autoprezentacja szansą na pozytywny odbiór nas przez uczniów, rodziców oraz grono pedagogiczne
DWS079 Zagadnienia: nasza samooCena a sztuka autoprezentacji, elementy werbalne i niewerbalne (znaczenie mowy ciała, głosu, ubioru), autoprezentacja w praktyce, najczęstsze błędy w ocenie, podstawy komunikacji interpersonalnej, budowanie swojego wizerunku, symulacje sytuacji stresowych: Czas trwania: 2 dni po 4 godz. (wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia warsztatowe)
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
DWS080 Zagadnienia: testy i metody warsztatowe radzenia sobie ze stresem /ćwiczenia/. L. godz. 4
EMERYTURY NAUCZYCIELSKIE - w świetle ostatnich nowelizacji Karty Nauczyciela oraz Ustawy o emeryturach
DWS081 Zagadnienia: warunki nabycia uprawnień do emerytur nauczycielskich, zasady ustalania ich wysokości oraz postępowania w sprawie przyznania świadczeń, praktyczną umiejętność rozwiązywania problemów związanych z właściwym kompletowaniem wniosku o emeryturę oraz prawidłowego dokumentowania prawa i wysokości tych świadczeń. Adresat: dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, pracownicy administracji zajmujących się sprawami kadrowymi oraz zainteresowani nauczyciele. L. godz. 5
MŁODZIEŻ I NARKOTYKI
DWS082 Zagadnienia:Substancje psychoaktywne– rodzaje i rozróżnienie. Motywy sięgania po narkotyki. Zażywanie eksperymentalne i okazjonalne. Objawy, mechanizmy, fazy i skutki uzależnieńSpecyfika okresu dorastania i nacisk grupy rówieśniczej.Jak rozmawiać z dziećmi o narkotykach?Instytucje świadczące pomoc i ośrodki leczenia. Adresat: zajęcia warsztatowe skierowane do nauczycieli i wychowawców L. godz. 4
WYKORZYSTYWANIE SEKSUALNE DZIECI
DWS083 Zagadnienia:Akty prawne regulujące prawa dzieci.Dziecko ofiarą przestępstwa.Związki kazirodcze.Przyczyny zachowań kazirodczych.Wskaźniki wykorzystywania seksualnego.Następstwa zachowań kazirodczych.Postępowanie w przypadku ujawnienia seksualnego wykorzystywania dziecka. Adresat: zajęcia skierowane do nauczycieli, wychowawców i opiekunów dzieci i młodzieży L. godz. 4
DIAGNOZA OFIAR PRZEMOCY DOMOWEJ
DWS084 Zagadnienia:Wstęp, czyli kilka słów o rodzinie.Przyczyny i źródła przemocy.Ofiara przemocy w rodzinie.Diagnoza ofiary przemocy domowej.Konsekwencje przemocy domowej. Adresat: zajęcia skierowane do nauczycieli, wychowawców i opiekunów dzieci i młodzieży L. godz. 4
SŁOWA Z AKSAMITU I OGNIA, CZYLI JAK MÓWIĆ PIĘKNIE - PRAKTYCZNE RECEPTY NA ZDROWY i MOCNY GŁOS
DWS085 Zagadnienia: anatomia i fizjologia aparatu mowy, zasady profilaktyki i rehabilitacji głosu, przedstawienie wypracowanego zestawu ćwiczeń instrumentu głosowo - wymawianiowego. Szkolenie jest nastawione wyłącznie na praktyczne działania z naciskiem na profilaktykę - bowiem wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć! Adresat: zainteresowani nauczyciele i RP L. godz. 8 (optymalnie do 15 osób) lub 4 godz. (optymalnie do 20 osób)
KONSTRUOWANIE INDYWIDUALNYCH PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM
DWS086 Zagadnienia:1.Edukacja ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim:istotne rozporządzenia dotyczące edukacji ucznia upośledzonego umysłowozasady pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej, w szkole z oddziałami integracyjnymi i w szkole specjalnejzakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości i sposób oceniania2. Planowanie pracy z uczniem z lekkim upośledzeniem umysłowym:oCena poziomu funkcjonowania ucznia w oparciu o dostępną dokumentacje - diagnoza funkcjonalnaokreślenie kierunków pracy z uczniem w danym roku szkolnymopracowywanie indywidualnych programów edukacyjnych i ich ewaluacjaprowadzenie dokumentacji ucznia Adresat: nauczyciele placówek ogólnodostępnych, placówek z oddziałami integracyjnymi i szkół specjalnych pracujących z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim. L. godz. 5-8
METODY AKTYWIZUJĄCE W PRACY Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM W KLASACH INTEGRACYJNYCH
DWS087 Zagadnienia: organizacja zajęć w klasie integracyjnej, metody i formy pracy z uczniem niepełnosprawnym -zakres dostosowań, prezentacja wybranych metod aktywizujących, opracowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem wybranej metody aktywizującej, znaczenie metod aktywizujących w procesie kształcenia, wychowania i integracji. Adresat: nauczyciele pracujący z uczniem niepełnosprawnym w szkole ogólnodostępnej i w szkole z oddziałami integracyjnymi. L. godz. 6
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
DWS088 Zagadnienia: teoretyczne podstawy integracji, istotne rozporządzenia dotyczące edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowanie placówki do integracji- rola i zadania dyrektora oraz nauczycieli szkoły, koncepcja pracy z uczniem niepełnosprawnym w klasie integracyjnej, organizacja pracy na zajęciach edukacyjnych z uczniami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi, nauczyciel w klasie integracyjnej, dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia niepełnosprawnego, konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych, prowadzenie dokumentacji ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej, wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego poprzez aktywną współpracę z rodzicami dzieci zdrowych i dziecka niepełnosprawnego. Adresat: nauczyciele placówek z oddziałami integracyjnymi L. godz. 5
SPÓJNOŚĆ DZIAŁAŃ RADY PEDAGOGICZNEJ W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM TRUDNYM W ZACHOWANIU
DWS089 Zagadnienia: przyczyny trudnych zachowań uczniów, uczeń z trudnym zachowaniem w szkole, zasady komunikacji z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze, propozycje metod i form pracy z uczniem trudnym, zakres zintegrowanych działań nauczycieli, współpraca z rodzicami. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół L. godz. 5
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA JEGO SZANSĄ NA POWODZENIE W EDUKACJI SZKOLNEJ
DWS090 Zagadnienia: istota wczesnego wspomagania i jej podstawy prawne, zakres działań podjętych przez placówkę przy organizacji wczesnego wspomagania, przykładowe rodzaje zaburzeń i deficytów rozwojowych, opracowanie wczesnej diagnozy w oparciu o dostępną dokumentację dziecka, konstruowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania, wybrane metody i formy pracy z dzieckiem z deficytami rozwojowymi,metody i formy pracy z rodziną dziecka, dokumentowanie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju w placówce.Adresaci: nauczyciele przedszkoli, szkół pracujący z dzieckiem z deficytami rozwojowymi w wieku przedszkolnym L. godz. 20
DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI FUNKCJONALNYCH I KONSTRUOWANIE INDYWIDUALNYCH PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH
DWS091 Zagadnienia: akty prawne związane z edukacją uczniów niepełnosprawnych, potrzeby i możliwości uczniów niepełnosprawnych, struktura diagnozy umiejętności funkcjonalnych, wykorzystanie dostępnych narzędzi badawczych w pracy z uczniem, konstruowanie prostych narzędzi diagnozujących i oceniających (arkusz umiejętności, karta postępów, skala oceny postępów), opracowanie przykładowej diagnozy umiejętności funkcjonalnych ucznia, struktura indywidualnych programów edukacyjnych i terapeutycznych, opracowywanie indywidualnych programów pracy z uczniem, oCena postępów ucznia w oparciu o ipet, ewaluacja programu,zakres współpracy z rodzicami. Adresat: nauczyciele przedszkoli, szkół pracujących z dzieckiem niepełnosprawnym L. godz. 20
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
DWS092 Zagadnienia: istotne rozporządzenia dotyczące edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczeń z orzeczeniem ppp a uczeń z opinią ppp - zakres pomocy i wsparcia, dokumentacja ucznia, planowanie pracy z uczniem (metody, formy, treści, indywidualne programy), propozycja konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych. Adresat: nauczyciele przedszkoli, szkół pracujących z dzieckiem niepełnosprawnym. L. godz. 5
WYBRANE METODY AKTYWIZUJĄCE I TECHNIKI TWÓRCZEGO MYŚLENIA W PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM
DWS093 Zagadnienia: specyficzne potrzeby w uczeniu się dziecka niepełnosprawnego, metody aktywizujące w procesie uczenia i nauczania, prezentacja wybranych metod aktywizujących (burza mózgu, mapa pojęciowa, metaplan, linia czasu, za i przeciw, zabawa na hasło, stacje zadaniowe, rysowane wierszyki, czarodziejska dłoń, chmurki, promyczkowe uszeregowanie, grafitti), wybrane techniki twórczego myślenia, znaczenie metod aktywizujących w procesie kształcenia i wychowania dziecka z niepełnosprawnością. Adresat: nauczyciele pracujący z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu, szkole ogólnodostępnej, klasie integracyjnej, placówce specjalnej. L. godz. 12
FUNDUSZE UNIJNE DLA EDUKACJI - ABC PROJEKTU
DWS094 Zagadnienia: podstawowe definicje projektu, standardowe elementy wniosku projektowego, konstrukcja projektu, analiza problemu organizacji składającej wniosek, określenie celów wniosku, metody analizy celów, sposoby realizacji projektu, efekty i rezultaty, ewaluacja i monitoring, możliwości dofinansowania projektu, omówienie dostępnych źródeł dofinansowania: Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i inne źródła dofinansowania. L. godz. 4
BYĆ AUTORYTETEM I MISTRZEM UCZNIA
DWS095 Zagadnienia: prawny, intelektualny i ludzki wymiar zawodu nauczyciela, staż pracy a priorytety działań nauczyciela; możliwości doskonalenia osobowości i warsztatu zawodowego w różnych okresach pracy nauczyciela, jak "być" z uczniem? rodzaje autorytetu, czynniki podrywające autorytet nauczyciela; zachowania i umiejętności budujące autorytet nauczyciela, jak współpracować z własną pamięcią o szkole i swoich nauczycielach. L. godz. 4
AKTYWNE SŁUCHANIE JAKO PODSTAWOWA UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKOWANIA SIĘ
DWS096 Zagadnienia: istota współżycia z innymi, komunikacja społeczna w relacjach pracodawca-pracownik, pracownik-pracownik, dobry szef, dobry pracownik, techniki aktywnego słuchania, komunikacja pozawerbalna, podstawy negocjacji, L. godz. 4-6
NIE, KTÓRE DAJE ZADOWOLENIE CZYLI O ASERTYWNOŚCI
DWS097 Zagadnienia: znaczenie asertywności w życiu, asertywne prawa i obowiązki, asertywna komunikacja (ja i tylko ja, specjalne techniki, słowo „ja” kluczem do sukcesu, zasady „kłótni” fair, przydatne zwroty i wyrażenia, formuła językowa, język ciała a asertywność, trening asertywności. L. godz. 4-6
JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM, BY ODNIEŚĆ SUKCES
DWS098 Zagadnienia: okresy życia dzieci i młodzieży, potrzeby dzieci i młodzieży /maslow/, umiejętne budowanie relacji z dzieckiem, analiza transakcyjna, przykładowe techniki asertywne do wykorzystania w rozmowie z dzieckiem, komunikacja interpersonalna /komunikaty typu „ja”, „ty”/. L. godz. 4
UCZEŃ Z RODZINY DYSFUNKCYJNEJ
DWS099 Zagadnienia: struktura i mechanizmy działania rodziny dysfunkcyjnej, sytuacja dzieci w rodzinie dysfunkcyjnej, dziecko w szkole, strategie działania nauczyciela, relacja nauczyciel-uczeń, „dobry dorosły”- charakterystyka postawy. L. godz. 4
WYWIERANIE WPŁYWU NA LUDZI
DWS100 Zagadnienia: narzędzia wpływu, reguła wzajemności, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność, wpływ w mgnieniu oka. L. godz. 4-6
PODSTAWY MEDIACJI
DWS101 Zagadnienia: podstawy dobrej rozmowy, rodzaje konfliktów, główne zasady stosowania mediacji, etapy postępowania mediacyjnego, mediacje w szkole, rola mediatora, rodzaje spraw podlegające mediacjom szkolnym. L. godz. 4
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI "TRUDNYCH" DZIECI
DWS102 Zagadnienia: szkoła i rodzina, czynniki wpływające na powstanie dobrej współpracy, postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę ze szkołą (unikanie współpracy z nauczyciele i szkołą, brak zaangażowania i zaniedbywanie spraw dziecka, nadopiekuńczość rodziców, perfekcjonizm rodziców, wyuczona bezradność rodziców, wrogość, agresywność, kłótliwość), metody pracy z rodzicami, umiejętności i techniki przydatne nauczycielowi podczas rozmowy z rodzicami. L. godz. 4
OFIARA WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO
DWS103 Zagadnienia: pojęcie przemocy, jej formy i rodzaje, sposoby krzywdzenia dziecka lub innego członka rodziny w rodzinie, molestowanie seksualne dzieci (nadużycie seksualne, skala zjawiska, portret sprawcy, odpowiedzialność prawna sprawcy,symptomy dziecka jako ofiary, skutki nadużyć seksualnych wobec dzieci), rozpoznawanie zjawisk przemocy w środowisku ucznia, dorosły członek rodziny jako ofiara przemocy seksualnej, wstępna rozmowa z ofiarą wykorzystania seksualnego, miejsca pomocy. L. godz. 4
UZALEŻNIENIA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
DWS104 Zagadnienia: przypomnienie wiadomości z podstaw psychologii, najczęściej występujące uzależnienia wśród dzieci i młodzieży, charakterystyka poszczególnych zjawisk, powody dla których sięgają po środki uzależniające, działanie środków uzależniających na organizm, etapy uzależnienia, objawy uzależnienia krótko i długoterminowego, objawy odstawienne, miejsca pomocy. L. godz. 4
KOMUNIKACJA I ZACHOWANIA ASERTYWNNE
DWS105 Zagadnienia: komunikaty typu "ja" i "ty", techniki aktywnego słuchania, komunikacja werbalna i pozawerbalna, bariery w komunikacji interpersonalnej, postawy uległe, agresywne, asertywne - wady i korzyści, wpływ innych na nasze decyzje, techniki asertywne. L. godz. 4
PRACOWAĆ CZY WSPÓŁPRACOWAĆ Z RODZICEM
DWS106 Zagadnienia: znaczenie i potrzeba kontaktów z rodzicami uczniów, praca z trudnym uczniem a kontakt z jego rodzicem, zasady komunikacji z rodzicem trudnego ucznia, możliwości szkoły a skuteczność w zakresie pracy z rodzicami, propozycje metod i form pracy z rodzicem. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 5
WYBÓR PRZYSZŁEGO ZAWODU - JAK WSPOMAGAĆ UCZNIÓW W REALIZACJI ŚCIEŻKI KARIERY
DWS107 Zagadnienia: teoretyczne podstawy poradnictwa zawodowego, elementy poradnictwa/orientacji zawodowej w klasie szkolnej – zadania i rola nauczyciela/wychowawcy klasy, współpraca z innymi podmiotami w tym zakresie, tworzenie szkolnego systemu wspierania ucznia w realizacji ścieżki kariery Adresat: rady pedagogiczne szkół (gimnazja i ponadgimnazjalne) L. godz. 5
PRAWA MAŁEGO DZIECKA 3-5-10
DWS108 Zagadnienia: dziecko ma nie tylko prawo do życia, ale również do rozwoju, wszyscy jesteśmy za to odpowiedzialni. Adresat: nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych i rodzice. L. godz. 4
PRAWA RODZICÓW W SZKOLE
DWS109 Zagadnienia: style komunikacji z rodzicami, po co w szkole rodzice, przepływ informacji szkoła - rodzice. L. godz. 4
METODY AKTYWIZUJĄCE W PRACY Z DOROSŁYMI
DWS110 Zagadnienia: warsztaty – opracowywanie tematyki wewnątrzszkolnych posiedzeń szkoleniowych zgodnych z wytycznymi MEN-u i Kuratoriów Oświaty. Adresat: dyrektorzy, zastępcy dyrektorów, liderzy WDN-u L. godz. 4
RADZIMY SOBIE Z AGRESJĄ - POTRAFIMY WYRAŻAĆ EMOCJE
DWS111 Zagadnienia: dzięki warsztatom i gotowym konspektom zajęć nauczyciele nabywają umiejętność pracy z uczniami trudnymi i zablokowanymi emocjonalnie, po zajęciach potrafią skonstruować gotowe konspekty zajęć dostosowując je do potrzeb klasy. Adresat: nauczyciele kształcenia zintegrowanego i specjalnego. L. godz. 4
HIGIENA I EMISJA GŁOSU
DWS112 Zagadnienia: jak uniknąć chorób zawodowych związanych z przeciążeniem głosu, przyswojenie podstawowych wiadomości teoretycznych z anatomii, fizjologii i akustyki, praca nad wyćwiczeniem mechanizmów obronnych związanych z higieną głosu m.in. budowa i działanie narządu głosu, dobra wymowa podstawą procesu kształcenia, artykulacja, dykcja - różnice i podobieństw, błędy w oddychaniu, zestawy ćwiczeń do praktycznego zastosowania. L. godz. 4 - 16
BEZPIECZNE DZIECKO - ZAPOBIEGANIE MOBBINGOWI WŚRÓD UCZNIÓW
DWS113 Zagadnienia: postawy lękowe i ich następstwa u dzieci (agresja, bunt, wycofanie, syndrom wiktymizacji), sekwencja zdarzeń w lobbingu, portret sprawcy i ofiary, stereotyp skarżypyty, donosiciela, informatora w przekazie wychowawców, uczestnicy aktu przemocy i ich role: ofiara, agresor, „ratownik”, „karzący”, bierny obserwator, „No blame” w cyklu wyjaśniania zdarzeń - imperatyw psychologiczny, kara - zniweczeniem odpowiedzialności, zjawiska wpływu wpisanego w autorytet moralny, imperatywy komunikacyjne w reagowaniu na zjawiska przemocy, wyrażania emocji, komunikowania o emocjach - nakazem moralnym, skutki niewłaściwego wyjaśniania zdarzeń, schemat działań antymobbingowych, zorientowanych na ucznia, prawne aspekty postaw dzieci i dorosłych wobec zjawiska mobbingu. L. godz. 4-6
KONFLIKT W ORGANIZACJI. ELEMENTY PRAWIDŁOWEJ KOMUNIKACJI
DWS114 Zagadnienia: pojęcie konfliktu, warunki wystąpienia konfliktu, nieuchronność konfliktów, rodzaje konfliktów ze względu na przyczynę, rodzaje konfliktów ze względu na podmiot, potencjał konfliktów, tryb wyjaśniania nieporozumień, czynniki potęgujące ryzyko wystąpienia konfliktu w organizacji, style postępowania w sytuacjach konfliktowych, czynniki utrudniające rozwiązywanie konfliktów tkwiące w osobowości człowieka, czynniki sprzyjające rozwiązywaniu konfliktów, metody rozwiązywania konfliktów, zachowanie harmonii w grupie, mózg Dinozaura i Logika Jaszczurów - atawizmy w działaniu. L. godz. 5, Cena 700 zł
UKRYTE PROGRAMY I PRZEMOC STRUKTURALNA W KONTEKŚCIE PROBLEMU "BEZPIECZNA SZKOŁA"
DWS115 Zagadnienia: 1. Wyjaśnienie pojęcia „ukryty program” w oparciu o przykłady z życia społecznego.2. „Historia niewiele nas uczy...” - dydaktyczna rozbieżność założeń i faktów w oparciu o lekcje historii .3. Funkcjonowanie systemu oświatowego - ukryty program I - realia oświatowe w badaniach Anny Piekarskiej:- wpływ najbliższego otoczenia ucznia na jego funkcjonowanie i rozwój- bezpieczeństwo w szkołach, nadzór, monitoring- przemoc, agresja-zjawiskiem powszechnym - zjawisko wiktymizacji ucznia4. Kształtowanie syndromu bezradności intelektualnej, społecznej - ukryty program II:- korelacja pomiędzy stresem a mechanizmem radzenia sobie- deficyty bezradności nabywane w szkole- zdradliwy styl atrybucji ucznia- proces nauki czy wyścig umiejętności- konsekwencje negatywnej motywacji- rola treningu kluczowych kompetencji u dziecka w przeciwdziałaniu zjawisku bezradności5. Efekt Pigmaliona- Golem, Galatea - ukryty program III:- przyczyny kategoryzacji uczniów- czteroczynnikowy repertuar zachowań nauczyciela wg Rosenthala - „atrybucyjne miłosierdzie” dla Galatei- dyskwalifikująca oferta dla Golemów6. Interakcje personalne uczniów nauczycieli – ukryty program IV:- klasa jako pole bitwy – uwarunkowania przestrzenne- postrzeganie tzw. „ subiektywnego środowiska” przez uczniów w kontekście zaangażowania w naukę i życie w klasie- niektóre powody postrzegania „subiektywnego środowiska” jako wrogie- kary w tle społecznym i ich konsekwencje- czynniki warunkujące niewymuszone posłuszeństwo (szacunek) uczniów wobec nauczyciela7. Lekcje wychowawcze, zebrania, wywiadówki - ukryty program V:- badania M. Dudzikowej8. Rola wiedzy, umiejętności, zdolności introspekcji nauczyciela warunkujących ograniczenie, eliminację omówionych zjawisk.9. Zespół NIMBY („Not In My Backyard”) przeszkodą w podjęciu konkretnych działań a zasada Paretto-Lorenza. L. godz. 5, Cena 700 zł
WORK-LIFE BALANCE - ANTIDOTUM NA WYPALENIE ZAWODOWE
DWS116 Zagadnienia: cechy zawodu nauczyciela, różne aspekty problematyki syndromu wypalenia zawodowego, źródła i objawy wypalenia zawodowego, podmiotowy aspekt wypalenia zawodowego, reakcje i postawy osób wyczerpanych emocjonalnie i duchowo, rola zdolności introspekcji w zapobieganiu wystąpienia zjawiska wypalenia, 6 filarów samouznania wg Nathaniela Brandena, istota nienegocjowalnych potrzeb ludzkich, dyskomfort zawodowy a konflikt intrapersonalny, wpływ kultury organizacji na odczucia pracowników, czynniki destrukcyjne tkwiące w osobowości człowieka, kierunki zmian w ramach integracji życia zawodowego i prywatnego, mózg dinozaura przyczyna „organicznego oporu”, „Self-handicapping strategy” w osiąganiu sukcesów, kompetencja autokreacyjna, „Od odpoczynku się nie rdzewieje”- istota i umiejętność wypoczywania. L. godz. 5, Cena 700 zł
PORZĄDKOWANIE I DOSKONALENIE RELACJI OSOBOWYCH W ŚRODOWISKU SZKOLNYM
DWS120 Zagadnienia: prawidłowe relacje osobowe ważnym elementem jakości i promocji szkoły w środowisku, różnorodność relacji międzyludzkich w szkole, jak porządkować i ulepszać relacje osobowe w kontaktach: nauczyciel- uczeń; nauczyciel - rodzic; nauczyciel- nauczyciel; znajomość praw i zasad, a osobiste zaangażowanie i doskonalenie nauczyciela. L. godz. 4
SZANSE I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH I MULTIMEDIÓW
DWS1211 Korzyści płynące z korzystania z IT i multimediów.2. Dziecko w Internecie.3. Dorosły w Internecie.4. Zagrożenia wynikające z korzystania z IT i multimediów (m.in. pornografia, fishing, stalking).5. Objawy , przyczyny i skutki nadużywania IT i multimediów.6. Zjawisko uzależnienia od Internetu/ gier wideo/gier komputerowych.7. Profil osoby uzależnionej. 8. Bezpieczny Internet. L. godz. 4
BUDOWANIE ŁADU I PORZĄDKU W RELACJACH MIĘDZYLUDZKICH W ŚRODOWISKU SZKOLNYM
DWS1221. Podstawy komunikacji interpersonalnej.2. Komunikaty typu TY i JA.3. Bariery komunikacyjne.4. Pytania otwarte i zamknięte.5. Podstawy dyskusji, negocjacji i mediacji.6. Emocje i sposoby radzenia sobie z nimi.7. Autorytet czy władza.8. Regulaminy, zarządzenia i obowiązujące procedury. L. godz. 4
PRAWA CZŁOWIEKA W NAUCZANIU I WYCHOWANIU W KONTEKŚCIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DWS123 Zagadnienia: planowanie i realizacja priorytetów MEN, podstawy prawne określające prawa ucznia w szkole, upowszechnienie wiedzy o prawach człowieka, skuteczność i efektywność nauczania o prawach człowieka, prawa człowieka w szkolnych programach: wychowawczym, profilaktyki, dokumentowanie. Adresat: zainteresowani nauczyciele, Rady Pedagogiczne. L. godz. 4
EDUKACJA REGIONALNA - DZIEDZICTWO KULTUROWE W PRAKTYCE SZKOLNEJ
DWS124 Zagadnienia: podstawy prawne, dokumenty, założenia programowe na różnych etapach edukacyjnych, programy regionalne, inicjatywy edukacyjne, wychowanie przez edukację regionalną w szkole. Adresat: zainteresowani nauczyciele, Rady Pedagogiczne. L. godz. 4
WARSZTATY Z ZAKRESU FILMOZNAWSTWA: POMIĘDZY TEKSTEM A EKRANEM
DWS125 Zagadnienia: sztuka słowa, a jego wizualizacja w filmie; główny trop - film dokumentalny, jego rodzaje oraz kompozycja scenariusza, działania przygotowawcze do jego powstania. Warsztaty zawierają przekaz uporządkowanych informacji z wstępu do zagadnień sztuki filmowej (ogólnie). Całość w formie multimedialnej prezentacji, poparta wybranymi fragmentami mistrzowskich filmów polskiej szkoły dokumentu; część warsztatowa poświęcona analizie scenariuszy filmowych i tworzeniu elementów przygotowawczych niezbędnych w pracy nad scenariuszem filmowym (drabinka, synopsis, treatment). Adresat: nauczyciele języka polskiego, wiedzy o kulturze, nauczyciele biblioteki L. godz. 5 lub 2*4
BARWY PRZEMOCY W ŚWIECIE REALNYM I WIRTUALNYM
DWS126 Zagadnienia:1. Agresja i przemoc – formy i zakres zachowań, motywy i objawy: w domu rodzinnym wśród rówieśników w szkole 2. Nietolerancja i jej oblicza: powody i sposoby okazywania dyskryminacji najczęściej występujące rodzaje zjawiska /szkolna fala, nacjonalizm, ruchy faszystowskie, homofobia, kibole i ustawki, rasizm, antysemityzm, problem uchodźców i migracji ludności -ksenofobia/ społeczne i kulturowe uwarunkowania przemocy / przemoc w mass mediach i życiu społecznym/ wpływ reklam, gier komputerowych i postępu technologicznego na odbiorców prześladowania - mobbing i bullying/bezpośredni, pośredni, cyber / 3. Świat wirtualny i jego zagrożenia: agresja i przemoc w Internecie infoholizm / siecioholizm, cyberzależność/ pornografia, erotomania kontakt z pedofilami spam pharming phishing wyłudzenia i oszustwa cyberbullying stalking 4. Bezpośrednie i odległe konsekwencje przemocy.5. Polskie i międzynarodowe prawo w obronie krzywdzonych i dyskryminowanych. L. godz. 4
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
DWS127 Zagadnienia: Poszukiwanie sposobów na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z własnymi dziećmi lub wychowankami. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, radzenie sobie w kontakcie z dziećmi i z młodzieżą w różnych sytuacjach dnia codziennego, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń. Rodzice i wychowawcy uczą się dialogu i kształtowania więzi opartych na wzajemnym szacunku.Adresaci: dla nauczycieli - nauczyciele wszystkich szkół;dla rodziców -niezależnie od wieku dzieckaL. godzin: 40 (lub do ustalenia; grupy do 15 osób)
JAK ROZMAWIAĆ Z UCZNIEM - DOSKONALENIE KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
DWS128 Zagadnienia: Uczenie się umiejętności budowania prawidłowych relacji z uczniem: aktywne i wspierające słuchanie ucznia, stawianie wymagań uczniowi, kary, pomocna pochwała i zachęta, rozwiązywanie konfliktów z uczniem, uwalnianie ucznia od grania narzuconych ról. Wspieranie wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą w szkole.L.godz. 10 (lub 15, 20 i więcej – do uzgodnienia; grupy do 20 osób)
WYCHOWAWCA WOBEC ZRANIEŃ WYCHOWANKÓW
DWS129 Zagadnienia: Charakterystyka fizycznych, psychicznych, społecznych i duchowych zranień u dzieci i młodzieży. Wpływ zranień na codzienne funkcjonowanie dziecka w domu i w szkole. Nabywanie umiejętności rozpoznawania zranień u dzieci i młodzieży. Sposoby pomocy nauczyciela - wychowawcy zranionym wychowankom. L. godz. 10
NAUCZYCIEL WYCHOWAWCA KLASY
DWS130 Zagadnienia: Przygotowanie nauczyciela do pracy wychowawczej w swojej klasie. Wychowawca wie jak dawać wsparcie uczniom i w jaki sposób stawiać im wymagania. Potrafi też zaplanować pracę wychowawczą i skonstruować klasowy program wychowawczy. L. godz. 10
JAK ZACHOWAĆ PORZĄDEK W KLASIE
DWS131 Zagadnienia: Poszerzenie wiedzy o możliwościach działania w zakresie dyscyplinowania uczniów. Praktyczne sposoby opanowywania grup , urozmaicenia zajęć, by nie dochodziło do problemów z porządkiem w klasie. Interwencja nauczyciela w sytuacjach konfliktowych. L. godz. 5
BUDOWANIE AUTORYTETU NAUCZYCIELA
DWS132 Zagadnienia: Rodzaje autorytetów. Czynniki budujące autorytet. Wyzwalający i wewnętrzny autorytet nauczyciela. Procedury konstruktywnego utrzymywania autorytetu nauczyciela. L. godz. 5
BEZPIECZNE DZIECKO W SZKOLE - PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY GRUPOWEJ
DWS133 Zagadnienia:1. Cechy ofiar przemocy.2. Cechy sprawców przemocy.3. Jak rozpoznać ofiary lobbingu.4. Przyczyny (prawdopodobne) mobbingu w szkole.5. Wskaźniki sygnalizujące stosowanie wobec dziecka różnego rodzaju przemoce.6. Kwestionariusz MOB; 7. L. godz. 4