PRZEDSZKOLNY PLAC ZABAW - wypoczynek i bezpieczeństwo dziecka
DEE118 Zagadnienia: eksploatacja i kontrole placu zabaw, organizacja wypoczynku dziecka na placu zabaw - unijne normy zgodności placu zabaw, organizacja placu zabaw - obowiązki dyrektora oraz nauczyciela w zakresie organizacji zabaw dzieci na przedszkolnym placu zabaw zgodne z normami unijnymi, akty prawne regulujące zasady organizacji wypoczynku i bezpieczeństwa na przedszkolnym placu zabaw, ćwiczenia warsztatowe - opracowanie przykładowych regulaminów oraz arkuszy lub kart dotyczących wewnętrznych przeglądów przedszkolnego placu zabaw. L. godz. 5
ZABAWA Z FABUŁĄ, CZYLI WYPRAWA NA ARKTYKĘ
DEE117 Zagadnienia: zapoznanie z celami, formami i metodami pedagogiki zabawy, udział w zabawie fabularyzowanej, która może być zajęciami integracyjnymi, poznawczymi z dziećmi, a także stanowić element spotkania lub uroczystości o charakterze rodzinnym na terenie przedszkola.Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kl. I edukacji wczesnoszkolnej. L. godz. 5
METODA PROJEKTU W PRZEDSZKOLU
DEE116 Zagadnienia: zapoznanie z teoretycznymi założeniami metody projektu i z etapami pracy tą metodą z dziećmi przedszkolnymi na przykładzie, działania w grupach w celu stworzenia wytycznych do konkretnego projektu.Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kl. I edukacji wczesnoszkolnej. L. godz. 5
GRY I ZABAWY PRZECIW AGRESJI
DEE115 Zagadnienia: zapoznanie z symptomami agresji, udział w konkretnych grach i zabawach pomagających niwelować agresję, zapoznanie z metodami wspomagającymi wyciszenie swoich emocji i harmonię z otoczeniem. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kl. I edukacji wczesnoszkolnej. L. godz. 5
PRZYGOTOWANIE DO PISANIA
DEE114 Zagadnienia: poznanie różnych sposobów stymulowania percepcji słuchowej, wzrokowej i rozwoju motorycznego, niezbędnych do podjęcia nauki pisania, w tym obserwacja zajęć z dziećmi lub czynny udział samych zainteresowanych w zajęciach według zasad obowiązujących w Metodzie Dobrego Startu. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kl. I edukacji wczesnoszkolnej. L. godz. 5
TWÓRCZY PRZEDSZKOLAK
DEE113 Zagadnienia: poznanie różnych sposobów rozwiązań metodycznych służących rozwijaniu twórczej aktywności dzieci zakresie mowy, myślenia, wyobraźni, działalności plastycznej, muzycznej i ruchowej. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kl. I edukacji wczesnoszkolnej. L. godz. 5
PRACA Z DZIECKIEM TRUDNYM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
DEE112 Zagadnienia: 1. Dziecko trudne w zachowaniu; Definicja trudnego dziecka; Przykładowe zaburzenia w zachowaniu; Przyczyny trudnych zachowań 2. Metody i zasady pracy z dzieckiem; Kary i nagrody, a konsekwencja w ich stosowaniu; Zasady prowadzenia rozmowy z dzieckiem w sytuacjach trudnych; Wybrane metody pracy z dziećmi z trudnymi zachowaniami L. godz. 5
DIAGNOZOWANIE GOTOWOŚCI EDUKACYJNEJ 5-LATKA I GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 6-LATKA
DEE111 Zagadnienia:1. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5).2. Dojrzałość szkolna dziecka w świetle współczesnej pedagogiki.3. Jak diagnozować dojrzałość szkolną dziecka rozpoczynającego naukę w szkole - Skala Gotowości Szkolnej.4. Analiza rysunku i innych wytworów pracy dziecka pod kątem dojrzałości szkolnej. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego L. godz. 4
PROGRAMY MULTIMEDIALNE W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
DEE121 Zagadnienia: komputer jako środek dydaktyczny, prezentacja wybranych programów komputerowych wspomagających proces dydaktyczny i terapeutyczny uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, przykłady zajęć z wykorzystaniem komputera. L. godz. 4-5
UCZEŃ ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
DEE119 Zagadnienia: definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych, organizacja i planowanie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostosowywanie wymagań edukacyjnych, prowadzenie dokumentacji ucznia. Adresat: nauczyciele placówek ogólnodostępnych i placówek z oddziałami integracyjnymi L. godz. 5
TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ - GRY I ZABAWY
DEE117 Zagadnienia: terapia przez sztukę i formy jej oddziaływania, różne formy zabawy i jej znaczenie dla rozwoju dziecka, przykładowe techniki plastyczne w oddziaływaniu terapeutycznym, wybrane gry i zabawy w pracy z dzieckiem. Adresat: nauczyciele przedszkoli, w tym przedszkoli z oddziałami integracyjnymi L. godz. 5
UCZEŃ TRUDNY WYCHOWAWCZO W SZKOLE SPECJALNEJ
DEE115 Zagadnienia: definicja trudnego ucznia, przejawy trudnych zachowań, środowisko ucznia a przyczyny trudności wychowawczych, konflikty w szkole a sposoby ich rozwiązywania, sposoby oddziaływań w sytuacjach trudnych wychowawczo. Adresat: nauczyciele szkół specjalnych L. godz. 5
I ETAP KSZTAŁCENIA W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DEE110 Zagadnienia: 1. Na czym polegają i czemu służą zmiany w podstawie programowej? 2. Jak dostosowano treści i cele kształcenia do potrzeb i możliwości dzieci rozpoczynających naukę w szkole? 3. Korzyści dla nauczyciela i ucznia wynikające z zastąpienia treści ogólnych zdefiniowanymi standardami wiedzy i umiejętności. 4. Edukacja medialna w I etapie kształcenia. 5. Zalecenia ogólne do realizacji nowej podstawy programowej w różnych obszarach kształcenia w klasach I- III. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego L. godz. 4
SZKOLNE GRY DYDAKTYCZNE W ZREFORMOWANYM I ETAPIE KSZTAŁCENIA
DEE108 Zagadnienia: 1. Wstęp 2. Czym różni się zabawa od gry dydaktycznej? 3. Metodyka wprowadzania i konstruowania gier dydaktycznych:a) gry „ściganki’b) gry – opowiadaniac) gry z rozbudowanym wątkiem matematycznym.4. Inne przykłady gier dydaktycznych:a) gry wspomagające rozwój rozumowania operacyjnegob) gry „katastrofy”c) gry z wykorzystaniem taśmy krawieckiejd) gry w „domino”e) gry wspomagające naukę języków obcychf) „baśniowe” zadania. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego L. godz. 4
WYKORZYSTANIE RÓŻNYCH TECHNIK PLASTYCZNYCH
DEE107 Zagadnienia: poznanie technik takich jak: kalkograf, monotypia, obrazy z suszonych jarzyn, nakrapywanka, metaloplastyka, papieroplastyka, klejówka, naukę (pokaz) wykonania elementów dekoracyjnych na uroczystości czy święta przedszkolaków, bądź uczniów w tym dekoracje sal. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego L. godz. 10
RODZICE Z SYNDROMEM DDA
RODZICE Z SYNDROMEM DDA (DOROSŁE DZIECI ALKOHOLIKÓW) I ICH WPŁYW NA PRAWIDŁOWY ROZWÓJ DZIECKA ROZPOCZYNAJĄCEGO NAUKĘ W SZKOLE. Zagadnienia: terminy i pojęcia (co to jest DDA, różnica pomiędzy alkoholizmem i koalkoholizmem, dziecko - koalkoholik i jego relacje ze światem (w rodzinie, w grupie rówieśniczej, w kontaktach z obcymi, w środowisku szkolnym), dziecko - koalkoholik i jego relacje z samym sobą, jak funkcjonuje w świecie Dorosłe Dziecko Alkoholików (w swojej rodzinie, wśród znajomych, w pracy), jak rodzice z syndromem DDA komunikują się z własnym dzieckiem, dlaczego dziecko którego rodzice są DDA ma kłopoty z prawidłową komunikacją interpersonalną, zakłócenia w komunikacji z uczniami spowodowane zachowaniami rodziców charakterystycznymi dla DDA, przykłady ćwiczeń i zabaw poprawiających pozycję dziecka w grupie rówieśniczej, jak można pomagać osobom z syndromem DDA (techniki afirmacji, instytucje i stowarzyszenia zajmujące się terapią osób z syndromem DDA), wnioski i opinie uczestników, literatura. Adresat: nauczyciele kształcenia zintegrowanego. L. godz. 5
WSPÓŁCZESNE PRZYCZYNY SŁABEJ SPRAWNOSCI MANUALNEJ DZIECKA W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM I JEJ WPŁYW NA TRUDNOŚCI W NAUCE PISANIA Zagadnienia: sprawność manualna dziecka w młodszym wieku szkolnym z punktu widzenia psychologii rozwojowej (podstawowe terminy i pojęcia, czynniki powodujące zaburzenia prawidłowego rozwoju manualnego), współczesne społeczne i cywilizacyjne zagrożenia prawidłowego rozwoju manualnego dziecka, jak szybko rozpoznać dziecko z niską sprawnością manualną - przykłady sytuacji i zachowań dziecka wskazujące na obniżoną sprawność manualną, stymulowanie konkretnych sytuacji zabawowych i dydaktycznych mających na celu aktywne włączenie uczniów o niskiej sprawności manualnej w proces dydaktyczny - przykłady zabaw i gier, zestaw ćwiczeń podnoszących sprawność manualną dziecka /30 przykładów/, wymiana doświadczeń, literatura. Adresat: nauczyciele kształcenia zintegrowanego. L. godz. 5
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE BEZ PODRĘCZNIKA
DEE104 Zagadnienia: rola podręczników w kształceniu zintegrowanym, wady i zalety obecnie dostępnych podręczników do kształcenia, zintegrowanego, alternatywne źródła zdobywania wiedzy i umiejętności (czasopisma edukacyjne dla dzieci, lektury szkolne, literatura dla dzieci, słowniki i encyklopedie, internet, prasa i telewizja - pozycje wybrane przez nauczyciela, metody i formy pracy podczas zajęć bez podręcznika, aktywizowanie i ocenianie dzieci podczas zajęć (sposoby wykorzystania programu komputerowego HANES TSM w warsztacie pracy nauczyciela), przykładowe scenariusze zajęć w klasach II i III, wspólne układanie scenariuszy zajęć do wybranych tematów, wnioski i spostrzeżenia uczestników. Adresat: nauczyciele kształcenia zintegrowanego. L. godz. 5
GDY DZIECKO NIE CZYTA I NIE PISZE
DEE103 Zagadnienia: proces czytania i pisania, przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu i sposób ich diagnozowania, wpływ trudności w zakresie pisania i czytania na dalsza edukację i rozwój dziecka, metody i formy pracy z uczniem, praca z rodzicem nad przezwyciężaniem trudności dziecka. Adresat: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. L. godz. 6
ROLA I ZADANIA NAUCZYCIELA WSPIERAJĄCEGO I WIODĄCEGO W PRZEDSZKOLU
DEE102 Zagadnienia: edukacja dziecka z deficytami rozwoju w wieku przedszkolnym (rozwiązania prawne, kwalifikacje nauczycieli), nauczyciel przedszkola w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (zadania nauczyciela wiodącego, zadania nauczyciela wspierającego, zakres działań integracyjnych). Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego pracujący z dzieckiem niepełnosprawnym. L. godz. 4
DIAGNOZA I KONSTRUKCJA PROGRAMÓW PRACY Z PRZEDSZKOLAKIEM Z DEFICYTAMI ROZWOJU
DEE101 Zagadnienia: podstawy prawne w zakresie edukacji dziecka z zaburzeniami rozwoju, planowanie i organizowanie pracy z dzieckiem z deficytami rozwojowymi, diagnoza funkcjonalna i jej struktura,przykładowe narzędzia diagnozujące, struktura indywidualnych programów pracy z dzieckiem, w tym programu wczesnego wspomagania, konstruowanie indywidualnego programu i jego ewaluacja. Adresat: nauczyciele przedszkoli pracujący z dzieckiem z deficytami rozwojowymi L. godz. 12
WYBRANE METODY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ PRZEDSZKOLAKA Z DEFICYTAMI ROZWOJU
DEE100 Zagadnienia: cele edukacji i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym, w tym dziecka z zaburzeniami rozwoju, formy wsparcia rozwoju dziecka z dysfunkcjami, przykładowe rodzaje zaburzeń i deficytów rozwojowych oraz ich rozpoznawanie, metody i formy wspomagania rozwoju dziecka, wybrane metody pracy z dzieckiem, praca z rodziną dziecka. Adresat: nauczyciele pracujący z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju w wieku przedszkolnym. L. godz. 10
RYSOWANE WIERSZYKI I WYLICZANKI W REEDUKACJI I KOMPENSACJI
DEE099 Zagadnienia: zajęcia rewalidacyjne w usprawnianiu i reedukacji dziecka, rysowane wierszyki w pracy z dzieckiem, usprawnianie z wykorzystaniem wyliczanki. Adresat: nauczyciele pracujący z dzieckiem z deficytami rozwojowymi w wieku przedszkolnymi i młodszym wieku szkolnym. L. godz. 4
SYNDROM WYPALENIA ZAWODOWEGO U NAUCZYCIELI
DEE098 PRZECIWDZIAŁANIE SKUTKOM DŁUGOTRWAŁEGO STRESU Zagadnienia: zapoznanie się z syndromem wypalenia zawodowego, objawy braku równowagi pomiędzy posiadanymi zasobami a obciążeniami, strategie radzenia sobie z nadmiernym stresem. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 6
SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH W SZKOŁACH
ZNACZENIE WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z RODZICAMI DLA OSIĄGANIA OCZEKIWANYCH ZMIAN W ZACHOWANIU DZIECI Zagadnienia: identyfikowanie problemów wychowawczych, dynamika problemów, przykładowy sposób rozwiązywania problemów wychowawczych, komunikacja z rodzicami i zasady skutecznej współpracy. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 6
PROGRAM R. PORTMANN W PRACY Z ZACHOWANIAMI AGRESYWNYMI U DZIECI
DEE096 Zagadnienia: prezentacja i założenia programu, zasady pracy z wykorzystaniem programu., wybrane ćwiczenia interaktywne. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 6
WYBRANE METODY PRACY Z DZIECKIEM Z ZACHOWANIAMI AGRESYWNYMI
DEE095 Zagadnienia: wprowadzenie w problematykę zachowań agresywnych, wybrane patomechanizmy agresji, ćwiczenia interaktywne, praca z bajką i metaforą. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 6
WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ PRZEMOCY SEKSUALNEJ WOBEC DZIECKA
DEE094 Zagadnienia: rozpoznawanie syndromów przemocy seksualnej wobec dziecka, aspekty prawne molestowania seksualnego, bezpieczne procedury reagowania na sygnały przemocy seksualnej wobec dzieci oraz zasady prowadzenia rozmowy z dzieckiem – ofiarą przemocy seksualnej, wybrane zagadnienia z zakresu profilaktyki. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 6
JAK SKUTECZNIE PRACOWAĆ Z DZIECKIEM Z ZESPOŁEM ADHD
DEE093 Zagadnienia: charakterystyka zespołu ADHD w aspekcie medycznym, psychologicznym, pedagogicznym, zagadnienia diagnozy, zasady i metody pracy dydaktyczno – wychowawczej, współpraca z domem rodzinnym dziecka z ADHD. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczyciele szkół podstawowych, nauczyciele różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 6
PODRÓŻ DO KRAINY WYOBRAŹNI - ARTETERAPIA DLA NAJMŁODSZYCH
DEE092 Zagadnienia: prezentacja programu autorskiego oraz doświadczeń z jego realizacji w grupach terapeutycznych, rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dzieci, planowanie pracy profilaktyczno-terapeutycznej, konstruowanie programów, opracowywanie własnych scenariuszy zajęć. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, nauczyciele różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 20
SZEŚĆ MYŚLĄCYCH KAPELUSZY - METODY AKTYWIZUJĄCE W PRACY NAUCZYCIELA
DEE091 Zagadnienia: zapoznanie się z wybranymi metodami aktywizującymi z uwzględnieniem podziału na poszczególne zajęcia dydaktyczne, przegląd metod aktywizujących, konstruowanie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem poznanych metod. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych. L. godz. 20
MATEMATYKA ŁATWA DLA KAŻDEGO DZIECKA
PRACA Z DZIECKIEM ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI WG PROGRAMU E. GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKIEJ Zagadnienia: diagnozowanie dziecięcej kompetencji w zakresie matematyki, intensywne wspomaganie inteligencji operacyjnej, kształtowanie odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności matematycznych stosowanych w życiu codziennym, metodyka i scenariusze zajęć, prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, konstruowanie programów terapii. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, pedagodzy szkolni, nauczyciele placówek kształcenia specjalnego. L. godz. 30
ZABURZENIA EMOCJONALNE U DZIECI, ICH RÓŻNORODNE OBJAWY I METODY TERAPII
DEE089 Zagadnienia: zapoznanie się z patomechanizmami zaburzeń emocjonalnych, specyfika diagnozy; zespół nadpobudliwości psychoruchowej; agresja – metody i techniki terapii; bajka i metafora, relaks, autorski program terapeutyczny wspomagający rozpoznawanie, przeżywanie i wyrażanie emocji; spożytkowanie metod budujących podmiotowość dziecka proponowanych przez H. Olechnowicz. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, nauczyciele różnych specjalności, wychowawców, psychologów i pedago¬gów szkolnych. L. godz. 30
ZIEMIA, POWIETRZE, OGIEŃ, WODA - ŻYWIOŁY W PRZEDSZKOLU I SZKOLE
DEE088 Zagadnienia: odkrywanie i doświadczanie świata żywiołów, budowanie pozytywnych kontaktów dziecka z przyrodą oraz kształtowanie postawy szacunku wobec natury, wykorzystanie literatury, muzyki, plastyki, ruchu, form teatralnych wg G. Walter; modyfikacja metody stymulacji zmysłów wg pór roku i żywiołów: „Poranny krąg” J. Kielina. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, nauczyciele różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy i terapeuci. L. godz. 20
ŚWIETLIK LUDWIK - PRACA Z DZIECKIEM NIEŚMIAŁYM, LĘKOWYM I ZAHAMOWANYM EMOCJONALNIE
DEE087 Zagadnienia: objawy lęku w sferze poznawczej, emocjonalnej, behawioralnej, rysunek jako źródło poznania emocji dziecka, praca z zasobami, bajka i metafora w terapii zaburzeń lękowych, trening oddechowy i relaksacyjny. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, nauczyciele różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy szkolni. L. godz. 30
STYMULACJA ROZWOJU DZIECKA POPRZEZ RUCH
DEE087 Zagadnienia: objawy lęku w sferze poznawczej, emocjonalnej, behawioralnej, rysunek jako źródło poznania emocji dziecka, praca z zasobami, bajka i metafora w terapii zaburzeń lękowych, trening oddechowy i relaksacyjny. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, nauczyciele różnych specjalności szkół specjalnych, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy szkolni. L. godz. 30
ZACZAROWANY OŁÓWEK - WPROWADZENIE DZIECKA W ŚWIAT PISMA
DEE085 Zagadnienia: rozwój sfery grafopercepcyjnej u dziecka – prawidłowości, trudności i zaburzenia; metody stymulujące rozwój graficzny: program rozwijający percepcję wzrokową „Wzory i obrazki” M. Frőstig, „Ćwiczenia grafomotoryczne” wg H. Tymichowej, „Metoda Dobrego Startu” wg. Bogdanowicz.Adresat: nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, szkół specjalnych, psychologów i pedagogów szkolnych. L. godz. 20
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA JAKO FORMA POZNANIA ROZWOJU DZIECKA
DEE084 Zagadnienia: diagnozowanie dojrzałości dzieci w obszarze intelektualnym, fizycznym i emocjonalno – społecznym. L. godz. 5-6
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
DEE083 Zagadnienia: co jest ważniejsze: umiejętność pisania i czytania czy zainteresowanie nauką, gotowość szkolna, metody badania i oceny dojrzałości szkolnej, rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku przedszkolnym. L. godz. 5-6
MULTIMEDIA W PRZEDSZKOLU
DEE082 CZYLI JAK STYMULOWAĆ AKTYWNOŚĆ POZNAWCZĄ DZIECI Z WYKORZYSTANIEM NOWOCZESNYCH ŚRODKóW PRZEKAZU Zagadnienia: krótki przegląd teorii na temat aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym, przegląd różnych możliwości wykorzystania multimediów w przedszkolu (internet, programy edukacyjne, tablice interaktywne, program PowerPoint), symulacja zajęć w grupie sześciolatków z wykorzystaniem emulacyjnych programów multimedialnych, dyskusja o możliwości wykorzystania programów i sprzętu do jego odtwarzania w przedszkolu, tworzenie scenariuszy z wykorzystaniem multimediów, prezentacja scenariuszy - wymiana pomysłów, zakończenie, ewaluacja szkolenia. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego L. godz. 8 jeśli jest dostęp do internetu miejscu szkolenia L. godz. 4 jeśli nie ma dostępu do internetu
Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu
DEE081 Zagadnienia: Omówienie bezpiecznego i higienicznego pobytu dziecka w przedszkolu oraz jego uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza placówką - w świetle obowiązujących aktów prawnych. Zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi zasady organizacji pobytu dziecka w przedszkolu, przedstawienie zasad bezpieczeństwa podczas organizacji imprez, wycieczek i spacerów, zapoznanie z obowiązkami nauczyciela przedszkola w zakresie organizacji wycieczek - kierownik, opiekun, zaprezentowanie i omówienie przykładowych regulaminów, procedur i instrukcji dotyczących użytkowania sali placu zabaw, pracowni, organizacji wycieczek, itp., plan finansowy i ubezpieczenie wycieczki. L. godz. 5
Aktywizujące metody w wychowaniu przedszkolnym
DEE080 Zagadnienia: cele i zadania, metody i techniki pobudzania aktywności twórczej: integracyjne, rozwijające twórcze myślenie, tworzenia i definiowania pojęć, hierarhizacji, dyskusyjne. L. godz. 5
Kształcenie kompetencji matematycznych dziecka
DEE079 Zagadnienia: problem dojrzałości do uczenia się matematyki, metody diagnozowania dziecięcych kompetencji, kształtowanie orientacji przestrzennej, rozwijanie dziecięcych kompetencji składających się na dziecięce liczenie, konstruowanie gier matematycznych. L. godz. 5
Zabawowe formy nauki czytania i pisania dziecka w przedszkolu
DEE078 Zagadnienia: przedszkolna nauka czytania i pisania w zabawie, zabawy i ćwiczenia rozwijające spostrzeżenia wzrokowe i słuchowe, zabawy i ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę słuchową i wzrokową, zabawy i ćwiczenia budzące świadomość fonetyczną (okres przedalfabetyczny), zabawy i ćwiczenia wspomagające określenie modelu lateralizacji, nowatorskie rozwiązania w zakresie kształcenia umiejętności czytania i pisania. L. godz. 8
Wspieranie rozwoju mowy dziecka przedszkolnego
DEE077 Zagadnienia: tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi mowy i języka, fazy opanowywania mowy: wymowa i rytm, słownictwo, gramatyka, zabawy i ćwiczenia sprzyjające rozwojowi mowy i języka. L. godz. 8
Możliwości wykorzystania arteterapii w edukacji elementarnej
DEE076 Zagadnienia: przygotowanie warsztatu pracy, prezentacja możliwosci zastosowania wybranych technik plastycznych w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. L. godz. 5
Twórczość plastyczna na zajęciach pozalekcyjnych
DEE075 Zagadnienia: przygotowanie warsztatu pracy, prezentacja możliwosci zastosowania wybranych technik plastycznych w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. L. godz. 5
Metody i techniki aktywizujące w kształceniu zintegrowanym
DEE074 Zagadnienia: zdobycie wiedzy i umiejętności stosowania różnych metod aktywizujących w praktyce pedagogicznej nauczycieli kształcenia zintegrowanego. L. godz. 6 (warsztaty)
Bajka jako metoda diagnozy i terapii dziecka
DEE073 L. godz. 4
Wady wymowy i ich wpływ na sytuację dziecka w przedszkolu
DEE072 Zagadnienia: teoretyczne podstawy związane z etiologią zaburzeń mowy, wady wymowy, omówienie problemów dziecka z wadą wymowy na terenie placówki i sposobów ich przezwyciężania. L. godz. 5
Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu
DEE071 Zagadnienia: teoretyczne podstawy związane z terminem "dziecko zdolne", sytuacja dziecka zdolnego w przedszkolu - problemy i sposoby ich rozwiązywania, poznanie wybranych technik i ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem. L. godz. 4
Trening stymulujący zdolności poznawcze i gotowość do nauki dziecka 6-letniego w przedszkolu
DEE070 Zagadnienia: zapoznanie z technikami rozwijającymi twórcze myślenie, ćwiczenia w komunikacji werbalnej, propozycje ćwiczeń doskonalących funkcje związane z czytaniem, pisaniem i liczeniem. L. godz. 5
Trening stymulujący zdolności poznawcze i gotowość do nauki dziecka 6-letniego w klasie zerowej
DEE069 Zagadnienia: zapoznanie z technikami rozwijającymi twórcze myślenie, ćwiczenia w komunikacji werbalnej, propozycje ćwiczeń doskonalących funkcje związane z czytaniem, pisaniem i liczeniem. L. godz. 5
Wewnątrzprzedszkolny system zapewniania jakości
DEE067 Zagadnienia: wewnątrzprzedszkolny system zapewniania jakości w świetle teorii, przepisów prawa oświatowego i praktyki, konstruowanie WSZJ w oparciu o kuratoryjne standardy jakości pracy przedszkola oraz program rozwoju przedszkola i plan nadzoru pedagogicznego, monitorowanie i ewaluowanie WSZJ. L. godz. 5
Pedagogika zabawy w pracy z dziećmi i młodzieżą upośledzoną umysłowo
DEE Zagadnienia: planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z wykorzystaniem poznanych metod, korzyści płynące z wdrażenia w praktyce pedagogiki zabawy Adresat: nauczyciele szkół integracyjnych L. godz. 10
Bajki w edukacji kształtujące zintegrowanie
DEE064 Zagadnienia: przypomnienie pojęć z zakresu oddziaływań pedagogiki zabawy, bajko-terapia, wdrażanie w praktyce metody pracy wpływającej na zintegrowanie L. godz. 3
Praca z uczniem z zespołem ADHD
DEE063 Zagadnienia: etiologia zaburzeń, definicja zespołu nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzenia koncentracji, objawy, metody pracy z dzieckiem. L. godz. 2
Polisensoryczne doświadczanie świata - integracja w aktywnych działaniach
DEE Zagadnienia: planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z wykorzystaniem Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona, kart ECCO, orgiami i tańcami integracyjnymi Adresat: nauczyciele szkół specjalnych i integracyjnych L. godz. 10
Rewalidacja dzieci niewidomych i niedowidzących w wieku wczesnoszkolnym
DEE061 Zagadnienia: wybrane zagadnienia z okulistyki, wybrane zagadnienia z programu Sally Mangold, nauka pisma punktowego, wybrane zagadnienia edukacji dzieci głucho-niewidomych. Adresat:zainteresowani nauczyciele kształcenia zintegrowanego L. godz. 30
Pomoc dziecku z wadą wymowy
DEE060 Zagadnienia: etapy rozwoju mowy, klasyfikacja wad wymowy, pokonywanie trudności językowych, formy współpracy z logopedą i rodzicami, prezentacja gier i zabaw przydatnych w pracy z dziećmi mającymi trudności w mówieniu, etapy pracy korekcyjnej z zaburzeniami wymowy - seplenienie, reranie, mowa bezdźwięczna. Adresat: nauczyciele kształcenia zintegrowanego L. godz. 20
Etyka dla klas I-III - chcemy być lepsi
DEE059 Zagadnienia: poszerzenie oferty edukacyjnej dla młodszych klas szkoły podstawowej, przygotowanie do realizacji programu z zakresu etyki, wykorzystanie form i metod na zajęciach pozalekcyjnych. L. godz. 20
Metoda Weroniki Sherborne
DEE058 Zagadnienia: ruch jako czynnik rozwoju i środek terapii, geneza metody Ruchu Rozwijającego i jej zastosowanie, organizacja zajęć wg metody W.Sherborne, ćwiczenia stosowane w metodzie. L. godz. 4
Jak kształtować charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka
DEE035 Zagadnienia: elementy składowe charakteru, charakterystyczne cechy charakteru dziecka w wieku przedszkolnym oraz czynniki, od których jest uzależnione ich kształtowanie, zabawy, ćwiczenia i zajęcia rozwijające: wiedzę, równowagę i stabilizację, bezwarunkową miłość i akceptację, szacunek dla samego siebie, odwagę i pewność siebie, wytrwałość i optymizm, gotowość dziecka do przyjmowania wzorców pozytywnych postaw, więzi rodzinne i społeczne, radość i humor, umiejętność panowania nad stresem, empatię, poczucie wdzięczności i szacunku, umiejętność życia w społeczeństwie, wejrzenia w głąb siebie i panowania nad gniewem, twórcze myślenie i umiejętność podejmowania decyzji, planowanie, organizowanie i prowadzenie działań w zakresie kształtowania charakteru, wrażliwości i inteligencji emocjonalnej dziecka. L. godz. 30
Edukacja ekologiczna w przedszkolu
DEE036 Zagadnienia: podstawowe pojęcia ekologii, wartości i normy ekologiczne, cele, formy i metody edukacji ekologicznej, zasady edukacji ekologicznej, planowanie, organizowanie i prowadzenie obserwacji i doświadczeń. Atmosfera, litosfera i hydrosfera. Racjonalne wykorzystanie, ochrona, odtwarzanie, przekształcanie najbliższego środowiska, biocenozy: ogród warzywny i ogród roślin ozdobnych, sad, pole, łąka, las, staw. L. godz. 30
Przeciwdziałanie agresji w przedszkolu
DEE055 Zagadnienia: pojęcie agresji i jej rodzaje, przyczyny agresji, dostrzeganie agresywnych uczuć i ich wyrażanie, rozpoznawanie przyczyn wściekłości i agresji, doskonalenie umiejętności rozumienia siebie samych, opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji, budowanie poczucia własnej wartości. Nawiązywanie nieagresywnych kontaktów, pokojowe rozwiązywanie konfliktów. L. godz. 5
Teatr żywego aktora w wychowaniu przedszkolnym
DEE054 Zagadnienia: budowanie podstaw przyszłego spektaklu: wzbogacanie słownictwa, inscenizowanie sytuacji z użyciem dialogu, ruch, zapoznanie ze scenariuszem: zapoznanie z treścią, budowanie niektórych scen, budowanie poszczególnych scen - obsadzanie w rolach, scenografia, tło, rekwizyty, kostiumy i muzyka. L. godz. 5
Drama w wychowaniu przedszkolnym
DEE026 Zagadnienia: rodowód i istota dramy, techniki dramy: rozmowy w rolach, wywiady, etiudy pantomimiczne i improwizacje, konwencje rzeźby, obrazu i filmu, techniki plastyczno - manualne (rysunki, plany, makiety, przedmioty, modele, kostiumy, muzeum), ćwiczenia głosowe i pisemne. L. godz. .8
Wielozmysłowy odbiór literatury
DEE052 Zagadnienia: inteligencja wieloraka i kanały zdobywania informacji, przekład intersemiotyczny przez układ przestrzenno - ruchowy jako polisensoryczna metoda pracy z tekstem, konstruowanie zajęć: kontakt z bodźcem słownym, uzewnętrznianie przeżyć przez ruch i barwę. L. godz. 4
Metoda Marii Kielar-Turskiej w pracy przedszkola
DEE051 Zagadnienia: stymulowanie rozwoju dziecka przedszkolnego poprzez czynności badawcze, eksploracja i egzemplifikacja, konstr. zajęć wg strategii M. Kielar-Turskiej L. godz. 5
Kinezjologia edukacyjna w wychowaniu przedszkolnym
DEE050 Zagadnienia: ruch, a mózg ludzki, funkcje lewej i prawej półkuli mózgowej, znaczenie wody dla prawidłowego funkcjonowania ciała i mózgu ludzkiego, rodzaje ćwiczeń "gimnastyki mózgu": ćwiczenia energetyzujące, pozycje pogłębiające, ćwiczenia na przekraczanie linii środka, ćwiczenia wydłużające, stymulowanie rozwoju różnorodnych umiejętności (uczenia się, czytania i pisania, koncentracji uwagi, umiejętności matematycznych, itp.) za pomocą ćwiczeń kinezjologii edukacyjn L. godz. 5
Naturalna nauka języka
DEE029 Zagadnienia: podstawowe założenia alternatywnych metod nauki czytania, metoda Glena Domana - mózg ludzki, a umiejętność czytania i pisania, podstawy dobrego uczenia się, pojedyncze słowa, wyrażenia dwuwyrazowe, proste zdania, rozbudowane zdania, książka, alfabet, glottodydaktyka - znaczenie pisma w rozwoju ludzkości i dziecka, współczesny system fonologiczny języka polskiego, synteza i analiza fonemowa, poznawanie liter podstawowych i niepodstawowych, czytanie techniką ślizgową, reguły ortofoniczne i ortograficzne, podstawy nauki pisania, pismo pętelkowe, metoda Ireny Majchrzak - akt inicjacji, ściana pełna liter, prezentacja alfabetu, targ liter, gra w sylaby, nazywanie świata, naturalna nauka języka - organizacja sali, czytanie wspólne, czytanie zespołowe, czytanie indywidualne, pisanie dla dzieci, pisanie z dziećmi, pisanie samodzielne, metoda dobrego startu - rodzaje i przebieg ćwiczeń, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia ruchowo - słuchowe, ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe, wskazówki metodyczne. L. godz. 20
Metoda Ireny Majchrzak
DEE047 Zagadnienia: imię jako klucz rozumienia istoty pisma, czytania, a wystrój sali przedszkolnej i alfabet obrazkowo - literowy, etapy nauki czytania: akt inicjacji, ściana pełna liter, prezentacja alfabetu, targ liter, gra w sylaby, nazywanie świata, wiek dziecka, a nauka czytania, zalety i wady metody. L. godz. 5
Nauka czytania i pisania w świetle glottodydaktyki
DEE046 Zagadnienia: znaczenie pisma w rozwoju ludzkości i dziecka, wiek dziecka, a nauka czytania, współczesny system fonologiczny języka polskiego artykulacja izolowanych głosek, synteza i analiza fonemowa, poznawanie liter podstawowych i niepodstawowych, czytanie techniką ślizgową, reguły ortofoniczne i odkrywanie reguł ortograficznych, kreślenie znaków literopodobnych, pismo pętelkowe, zalety i wady metody. L. godz. 5
Biblioterapia w wychowaniu przedszkolnym
DEE044 Zagadnienia: wpływ leku i strachu na zachowanie człowieka, patologiczne objawy leku i strategie radzenia sobie z nim, czynniki wywołujące lęk u dzieci w wieku przedszkolnym, walory bajek i baśni, biblioterapia klasyczna, terapia przez baśń, bajka terapeutyczna: relaksacyjna, psychoedukacyjna, psychoterapeutyczna, środki i techniki biblioterapeutyczne, przebieg procesu biblioterapeutycznego. L. godz. 5
Dokumentowanie pracy nauczyciela
DEE043 Zagadnienia: obserwacja pedagogiczna w świetle teorii, przepisów prawa oświatowego i praktyki, konstruowanie i ewaluowanie planów pracy dydaktyczno - wychowawczej, zapis dzienny. L. godz. 5
Działalność promocyjna przedszkola
DEE015 Cele zajęć: jakie podejmować działania, aby z sukcesem promować placówkę przedszkolną? Plan kursu: Działanie promocyjne jako jeden z istotnych elementów funkcjonowania placówki przedszkolnej. Zakres i rodzaje działań. Propozycje programów oraz przedsięwzięć w zakresie promocji placówki. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego. L. godz. 5. (20 osób) Cena: 35 zł
Hospitacja diagnozująca
DEE019 Cele zajęć: istota hospitacji diagnozującej ijej realizacja. Plan kursu: Rodzaje hospitacji. Hospitacja diagnozująca jako element ewaluacji pracy przedszkola. Przykłady praktyczne tematów icelów hospitacji diagnozującej. Przygotowanie dokumentacji dotyczącej prowadzenia hospitacji diagnozującej wodniesieniu do nauczyciela idyrektora. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego. L. godz. 5. (20 osób) Cena: 35 zł
Konstruowanie i ewaluacja programu autorskiego w przedszkolu
DEE040 Zagadnienia: budowa programu w świetle przepisów prawa oświatowego, cele ogólne i szczegółowe, treści programowe, struktura programu, operacjonalizacja celów w konstruowaniu programu autorskiego, materiał kształcenia, najczęściej spotykane błędy w programach autorskich, prowadzenie monitoringu i ewaluacji programu autorskiego, konstruowanie narzędzi diagnozy efektów wdrożenia programu, oceny i samooceny programu, tryb dopuszczania do użytku programu autorskiego i innowacji L. godz. 5
Planowanie rozwoju przedszkola
DEE039 Zagadnienia: pojęcie planowania rozwoju i korzyści jakie ono niesie, metody, techniki i procedury stosowane przy planowaniu rozwoju, mierzenia jakości i analiza SWOT, a planowanie rozwoju, wizja, misja i cele kierunkowe prowadzące do ich urzeczywistnienia, planowanie zadań służących realizacji celów kierunkowych, monitorig i ewaluacja programu rozwoju, pięcioletni program rozwoju, a roczny program rozwoju i plan pracy dydaktyczno - wychowawczej. L. godz. 5
Rewalidacja dzieci niewidomych i niedowidzących w wieku przedszkolnym
DEE038 Zagadnienia: wybrane zagadnienia z okulistyki, diagnoza funkcjonalna, kształtowanie poszczególnych sfer rozwoju niewidomego i niedowidzącego dziecka, wybrane zagadnienia z programu Sally Mangold, nauka pisma punktowego, wybrane zagadnienia edukacji dzieci głucho-niewidomych. L. godz. 40
Wychowanie zdrowotne w edukacji elementarnej
DEE037 Zagadnienia: kultura fizyczna i jej podstawowe pojęcia, formy i metody edukacji zdrowotnej, treści wychowania i uczenia się: zdrowie, bezpieczeństwo, higiena, aktywność ruchowa, organizacja i prowadzenie ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych, zasady układania zestawów ćwiczeń i zabaw, ćwiczenia i zabawy z nietypowymi przyborami: balonami, piłeczkami i rakietkami ping-pongowymi, linami i sznurkami, flizami dywanowymi i materacami, gazetami i szmatkami, obręczami i kółkami, metody twórcze: R.Labana, Knissów, K.Orffa, joga dla małych dzieci, metoda W. Sherborne. L. godz. 30
Drama i teatr żywego aktora w edukacji elementarnej
DEE034 Zagadnienia: drama w świetle teorii, opowiadanie jako sposób wprowadzenia w dramę - partycypacja dźwiękowa i ruchowa, wykorzystanie zmysłów do pobudzania wyobraźni, ruch i dźwięk - rozpoczynanie zajęć ruchowych, wykorzystanie dźwięku i muzyki, odkrywanie i wykorzystanie przestrzeni, mówienie - tworzenie własnego języka, praca w grupach i rozwijanie scen zbiorowych, improwizacja - warunki improwaizacji, konflikt jako istota dramy, techniki dramowe w praktyce: typowe role (rozmowy w rolach, wywiady, etiudy pantomimiczne i improwizacje), konwencje rzeźby, obrazu i filmu, techniki plastyczno - manualne (rysunki, plany, makiety, przedmioty, modele, kostiumy, muzeum), ćwiczenia głosowe i pisemne, budowanie podstaw przyszłego spektaklu teatru żywego aktora: rozwijanie głośnego i wyraźnego mówienie, pamięci, zasobu słownictwa, doskonalenie własnych wypowiedzi, inscenizowanie sytuacji z użyciem dialogu, ruch, zapoznanie ze scenariuszem: zapoznanie z treścią, budowanie niektórych scen, budowanie poszczególnych scen - obsadzanie w rolach, przygotowanie przedstawień teatralnych - scenografia, tło, rekwizyty, kostiumy i muzyka. L. godz. 30
Plastyka w edukacji elementarnej
DEE033 Zagadnienia: podstawy teoretyczne organizacji zajęć plastycznych w edukacji elementarnej: stadia ewolucji plastycznej dzieci, cele wychowania plastycznego, metody i techniki pracy, kryteria oceny prac plastycznych, organizowanie zajęć plastycznych i posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi przy wykorzystaniu: kredki świecowej i ołówkowej, tkaniny, krepiny, bibuły, ołówka i gumki, farby plakatowej, akwarelowej i klejowej oraz przeróżnych dodatków, papieru, folii, drutu i różnego rodzaju mas, origami płaskie i przestrzenne. L. godz. 30
Jak uczyć efektywnie czytania i pisania
DEE032 Zagadnienia: mózg ludzki, a umiejętność czytania i pisania, znaczenie pisma w rozwoju ludzkości i dziecka, warunki dobrego uczenia się G.Domana, pojedyncze słowa, wyrażenia dwuwyrazowe, proste zdania, rozbudowane zdania, książki, alfabet, imię jako klucz rozumienia istoty pisma, etapy nauki czytania wg I.Majchrzak: akt inicjacji, prezentacja alfabetu, targ liter, gra w sylaby, nazywanie świata, czytanie a wystrój sali przedszkolnej i alfabet obrazkowo - literowy, naturalna nauka języka jako koncepcja pracy, etapy nauki czytania: słowo, wyodrębnienie struktur wyrazowych, wyodrębnienie liter, tok metodyczny zajęć wprowadzających i utrwalających, organizacja sali, czytanie wspólne, czytanie zespołowe i indywidualne, pisanie dla dzieci, pisanie z dziećmi, pisanie samodzielne, założenia teoretyczne glottodydaktyki, współczesny system fonologiczny języka polskiego, ćwiczenia usprawniające narządy mowy, prawidłowa artykulacja izolowanych głosek, synteza i analiza bez utrudnień, z utrudnieniami, na bieżąco, litery podstawowe i niepodstawowe, czytanie techniką ślizgową, podstawy nauki pisania i pismo pętelkowe, reguły ortofoniczne i ortograficzne, sposoby wykorzystania metody dobrego startu, rodzaje i przebieg ćwiczeń w metodzie dobrego startu: ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowe, ćwiczenia ruchowo- słuchowo-wzrokowe, kreślenie znaków literopodobnych i liter, wskazówki metodyczne, projektowanie i prowadzenie zajęć, zalety i wady poznanych metod. L. godz. 40
Edukacja matematyczna dzieci w wieku przedszkolnym
DEE031 Zagadnienia: program "Dziecięca matematyka" Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej, planowanie i organizowanie działań pedagogicznych w zakresie: orientacji przestrzennej, rytmicznej organizacji czasu, przyczyny i skutku oraz przewidywania następstw, kształtowania umiejętności liczenia obiektów, dodawania i odejmowania, rozdawania i rozdzielania, klasyfikacji, pomagania dzieciom w uświadomieniu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, równoliczności, aspektu kardynalnego i porządkowego liczby, mierzenia długości, intuicji geometrycznych, konstruowania gier, mierzenia ilości płynu, ważenia, układania i rozwiązywania zadań z treścią oraz zapisywania czynności matematycznych, diagnozowanie kompetencji matematycznych L. godz. 30
Stymulowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
DEE030 Zagadnienia:: wybrane metody stymulowania rozwoju dzieci: metoda Marii Kielar-Turskiej, metoda projektów, techniki Celestyna Freineta, metoda Katarzyny Krasoń i metoda Paula Dennisona, stymulowanie rozwoju dziecka i tok metodyczny wg strategii Marii Kielar-Turskiej, zalety projektów przedszkolnych, szanse i ograniczenia, kierowanie projektami dla małych dzieci, koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta i jej zasady, zajęcia dydaktyczno - wychowawcze techniką doświadczeń poszukujących, swobodnego tekstu, fiszek roboczych, swobodnej ekspresji, zdobywania sprawności, gazetki klasowej, książki grupowej, korespondencji, inteligencja wieloraka i kanały zdobywania informacji, polisensoryczna metoda pracy z tekstem w teorii i praktyce, podstawy teoretyczne kinezjologii edukacyjnej, ćwiczenia gimnastyki mózgu, zestawy ćwiczeń usprawniających pracę mózgu w danym zakresie, zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem ćwiczeń gimnastyki mózgu. L. godz. 40