UCZEŃ Z OPINIĄ A UCZEŃ Z ORZECZENIEM W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
DNW126 Zagadnienia: uczeń z opinia a uczeń z orzeczeniem PPP, zakres dostosowania wymagań w świetle prawa oświatowego, dostosowanie wymagań edukacyjnych- praktyczne wskazówki, dokumentowanie działań w zakresie dostosowywania wymagań edukacyjnychAdresat: nauczyciele placówek ogólnodostępnych i placówek z oddziałami integracyjnymi L. godz. 5
PROGRAMY WŁASNE A INNOWACJE PEDAGOGICZNE
DNW124 Zagadnienia: podstawy prawne w zakresie tworzenia i wdrażania programów własnych i innowacji pedagogicznych, program własny i jego struktura, opiniowanie programów i ich realizacja, opracowywanie innowacji pedagogicznej zasady jej zgłaszania. Adresat: nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów L. godz. 5
INNOWACJE I EKSPERYMENTY PEDAGOGICZNE
DNW122 Zagadnienia: podstawy prawne w zakresie tworzenia i wdrażania innowacji i eksperymentów pedagogicznych, definicja i rozumienie czym są innowacje i eksperymenty pedagogiczne, opracowywanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zasady zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych. Adresat: nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów L. godz. 5
METODA DOBREGO STARTU W PRACY Z UCZNIEM UPOŚLEDZONYM UMYSŁOWO
DNW120 Zagadnienia: 1. Metoda dobrego startu, jej założenia i cele • Geneza metody • Założenia i cele • Struktura zajęć • Warianty metody 2. Zastosowanie metody w pracy z uczniem upośledzonym umysłowo • Trudności w zastosowaniu metody wynikające z deficytów uczniów • Dostosowanie metody do możliwości uczniów • Praktyczne wskazówki do pracy z uczniami Adresat: nauczyciele pracujący z uczniem upośledzonym umysłowo w szkole specjalnej, w przedszkolu z oddziałami specjalnymi i integracyjnymi L. godz. 5
Jak zbudować dobry program profilaktyczny szkoły
DNW001 Cele zajęć: przygotowanie nauczycieli do diagnozowania potrzeb uczniów iśrodowiska szkolnego wzakresie profilaktyki zdrowia iprofilaktyki społecznej,praca nad budowaniem programu profilaktyki dla szkoły,jak sprawdzać skuteczność programu iwprowadzać jego ewaluację. Plan kursu: Skuteczna profilaktyka.Diagnozowanie potrzeb uczniów iśrodowiska szkolnego wzakresie profilaktyki.Budowanie programu profilaktyki dla szkoły.Przygotowanie wzoru do budowania indywidualnego projektu. Adresat: dyrektorzy, pedagodzy, psycholodzy, nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 20 (20 osób)Cena: 115 zł
Jak być dobrym wychowawcą - podstawy rozumienia rozwoju dziecka i diagnoza trudności rozwojowych. 1
DNW002 Cele zajęć: poznanie przez uczestników zadań wynikających zrozwoju dziecka w koncepcji E.Ericsona,konsekwencje rozwojowe dla dzieci mających trudności wrealizacji zadań wynikających zrozwoju,jak pomóc dziecku dojrzewać zgodnie zjego etapem rozwoju, strefa najbliższego rozwoju L.Wygotskiego. Plan kursu: Rozwój człowieka wkoncepcji E.Ericsona.Zaburzenia wrozwoju dziecka wynikające ztrudności wrealizacji zadań rozwojowych.Jak organizować sytuacje wychowawcze wszkole stymulujące rozwój dziecka.Poznanie strefy najbliższego rozwoju dziecka wg.L.Wygotskiego.Stymulacja strefy najbliższego rozwoju wedukacji iwychowaniu.Środowiskowe konteksty edukacji dziecka ztrudnościami. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 30 (20 osób) Cena: 180 zł.
Jak być dobrym wychowawcą - pomoc dziecku z trudnościami w zachowaniu i trudnościami emocjonalnymi. 2
DNW003 Cele zajęć: poznanie przez uczestników zasad pomagania dziecku ztrudnościami zachowania itrudnościami emocjonalnymi,nauczenie uczestników jak rozmawiać zdziećmi wsytuacjach trudnych. Plan kursu: Nawiązywanie kontaktu zdzieckiem w sytuacji trudnej.Jak mówić, aby dzieci słuchały jak słuchać, aby do nas mówiły - ćwiczenia wkomunikacji interpersonalnej.Sytuacja trudna - problem dziecka iproblem dorosłego."Dobry dorosły" - poszukiwanie we własnych doświadczeniach zdzieciństwa konstruktywnych wzorów wychowawców.Wpływ różnic temperamentalnych na kontakt wychowawcy z dzieckiem. Diagnoza osobistego stylu temperamentalnego oraz własnych reakcji wkontakcie zdziećmi oinnej konstrukcji psychofizycznej.Style wychowawcze - identyfikowanie osobistego stylu wychowania, jego mocnych stron iograniczeń.Stereotypy dotyczące roli rodzica, wychowawcy idziecka - rozpoznawanie własnych negatywnych stereotypów.Odkrywanie "wewnętrznego dziecka" poprzez uczestnictwo wzabawie, rysunek, bajkę. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 30 (20 osób) Cena: 180 zł
Jak radzić sobie z agresją w szkole
DNW004 Cele zajęć: jak przeciwdziałać agresji wszkole jako organizacji,kiedy dochodzi do anomi w grupie społecznej ijak jej przeciwdziałać,poznanie czym jest etos szkoły jako organizacji,dlaczego budowanie etosu jest takie ważne, budowanie etosu jednostki,grupy iszkoły jako organizacji. Plan kursu: Różnice pomiędzy złością, aagresją.Jak radzić sobie zagresją wszkole jako organizacji.Jak radzić sobie zagresją prezentowaną przez indywidualnych uczniów.Prowadzenie lekcji wychowawczych związanych zradzeniem sobie ze złością iagresją.Jak etos szkoły przeciwdziała anomi.Społeczne usprawiedliwienia - źródło anomi.Agresja iprzemoc jako efekt anomi społecznej.Dlaczego czasami ludzie godni stają się niegodni. Adresat: dyrektorzy, pedagodzy, psycholodzy, nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 40. (20 osób) Cena: 220 zł
Jak uczyć skutecznie i nowocześnie
DNW005 Zapraszamy na szkolenie, wktórym poznasz: sztukę koncentracji uwagi,sposoby doskonalenia pamięci,metody twórczego myślenia,techniki uczenia się. Plan kursu: Rola mózgu wprocesie uczenia się.Umiejętność koncentracji uwagi. Doskonalenie pamięci. Myślenie twórcze. Zasady skutecznego uczenia się ipowtarzania. Twórcze notatki - mapy myśli.Jak zdawać egzaminy? Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 16 Cena: 95 zł
Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Rozumienie - warunkiem pomocy
DNW006 Młodzież stwarza wiele problemów - jeśli chcesz być skuteczniejszy jako Wychowawca, przyjdź na kurs: nabędziesz umiejętności radzenia sobie zdziećmi trudnymi, apraca znimi nie będzie dla Ciebie szokiem,poznasz różne metody pracy, dzięki którym będziesz umiał znimi pracować,poznasz sposoby udzielania tym dzieciom pomocy,Twoja praca przyniesie pożądane efekty ibędzie skuteczna. Plan kursu: Rodzina zdrowa arodzina dysfunkcyjna.Uczniowie zrodzin dysfunkcyjnych.Pomoc uczniom zrodzin dysfunkcyjnych. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 16 Cena: 95 zł
Wspieranie rodziców w wychowaniu
DNW007 To wielka sztuka być Wychowawcą. Nauczycielu, jeśli chcesz być skutecznym iodpowiedzialnym wychowawcą, to przyjdź do nas, my Ci pomożemy: spotkania zrodzicami będą przyjemne isatysfakcjujące dla Ciebie i rodziców,właściwie pokierujesz działaniami rodziców tak, aby przyniosły efekty wychowawcze,rodzice będą autentycznymi partnerami szkoły. Plan kursu: Wybrane narzędzia iprocedury budowania konstruktywnej współpracy nauczycieli irodzicówJak rozmawiać zrodzicami otrudnych sprawach.atrakcyjne sposoby prowadzenia zebrań,płaszczyzny współpracy, sposoby angażowania rodzicówWspieranie rodziców wwychowaniu dzieci. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 16 Cena: 95 zł
Specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu - jak sobie z tym poradzić?
DNW008 Zapraszamy na szkolenie, które pomoże Ci: dostrzec symptomy specyficznych trudności wczytaniu ipisaniu,rozpoznawać zaburzenia,diagnozować specyficzne trudności wczytaniu ipisaniu,określić model oddziaływania terapeutycznego,w analizie opinii psychologicznych ipedagogicznych dotyczących dzieci ze specyficznymi trudnościami. Plan kursu: Przyczyny zaburzeń wpisaniu iczytaniu.Symptomatologia zaburzeń.Charakterystyka zaburzeń - dysortografia, dysgrafia, dysleksja.Model diagnozy pedagogicznej.Problemy oceniania uczniów. Aktywizowanie ucznia w procesie lekcyjnym. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 16 Cena: 95 zł
Jak umiejętnie komunikować się z uczniem. Zasady komunikacji interpersonalnej
DNW009 Zapraszamy na szkolenie, dzięki któremu nauczysz się: pokonywać bariery wkomunikacji,technik skutecznej komunikacji,zasad kierowania konfliktem,umiejętności tworzenia dobrej atmosfery wklasie,sztuki efektywnego słuchania,sposobu na atrakcyjność osobistą,odczytywać mowę ciała. Plan kursu: Podstawowe wiadomości okomunikacji interpersonalnej.Stosowanie języka "ja" ijęzyka "ty".Umiejętność aktywnego słuchania.Bariery wkomunikacji.Komunikacja pozawerbalna.Umiejętność rozwiązywania konfliktów.Atrakcyjność społeczna.Efektywna komunikacja interpersonalna wmałych grupach społecznych. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 16 Cena: 95 zł
Jak być asertywnym człowiekiem, wychowawcą, nauczycielem. Asertywność - oswajanie rzeczywistości
DNW010 Asertywność pomaga wefektywnej pracy, ato szkolenie pozwoli Ci zdobyć umiejętność: wyrażania własnych opinii, sztuki podejmowania ryzyka, obrony swoich praw wsytuacjach osobistych ispołecznych,wypowiadania iprzyjmowania krytyki, zasad asertywności wmiejscu pracy. Plan kursu: Ćwiczenia zachowań asertywnych.Wyrażanie uczuć pozytywnych inegatywnych.Wyrażanie własnych opinii iprzekonań.Poczucie winy ikrzywdy.Kulturowe, obyczajowe ispołeczne uwarunkowania asertywności.Asertywność wmiejscu pracy. Rola pochwał iprzysłyg.Asertywny iefektywny przywódca wgrupie.Niewerbalne aspekty asertywności. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 16 Cena: 95 zł
Przedsiębiorczość w nowej szkole ponadgimnazjalnej
DNW011 Zapraszamy na szkolenie, dzięki któremu nauczysz się: jak działają podstawowe mechanizmy funkcjonowania społecznej gospodarki rynkowej,praktycznej realizacji metody projektów,jakie są ustrojowe podstawy prawa gospodarczego,metody aktywnego poszukiwania pracy, przygotowanie stosownych dokumentów,technik imetod skutecznych negocjacji,zasad ochrony własności (intelektualnej iprzemysłowej) wrozwiniętej gospodarce rynkowej,jak kształtować postawy przedsiębiorcze na lekcjach. Plan kursu: Ochrona własności intelektualnej iprzemysłowej,Metoda projektów skutecznym narzędziem w kreowaniu postaw przedsiębiorczych,Projektowanie dydaktyczne,Skuteczne negocjacje wbiznesie,Ustrojowe podstawy prawa gospodarczego,Planowanie iorganizacja pracy nauczyciela kształtującego postawy przedsiębiorcze na swoich lekcjach. Adresat: nauczyciele podstaw przedsiębiorczości iwychowawcy szkół ponadgimnazjalnych. L. godz. 40. Cena: 230 zł
Wychowanie dla przedsiębiorczości
DNW012 Zapraszamy na szkolenie, dzięki któremu: poznasz podstawowe mechanizmy funkcjonowania społecznej gospodarki rynkowej,nauczysz się wykorzystywać metodę projektów w realizacji zagadnień dotyczących gospodarki w skali regionu,poznasz metody aktywnego poszukiwania pracy oraz podstawowe zasady przygotowania dokumentów,spróbujesz zastosować techniki imetody skutecznych negocjacji. Plan kursu: Podstawowe mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej,Gospodarka w skali regionu - wprowadzenie do metody projektów,Zatrudnienie i bezrobocie - absolwenci szkół na rynku pracy,Skuteczne negocjacje w biznesiePlanowanie i organizacja pracy nauczyciela realizującego zagadnienia przedsiębiorczości na swoim przedmiocie Adresat: nauczyciele WOS-u w gimnazjum oraz wychowawcy realizujący program poradnictwa zawodowego. L. godz. 20 Cena: 115 zł
Realizacja ścieżek edukacyjnych w szkole ponadgimnazjalnej lub gimnazjum
DNW013 Zapraszamy na szkolenie, dzięki któremu: poznasz rozporządzenie MENiS zdnia 26lutego2002r. wzakresie dotyczącym wprowadzenia ścieżek edukacyjnych do szkół ponadgimnazjalnych,określisz sposoby realizacji ścieżek edukacyjnych oraz wskażesz zalety nauczania zintegrowanego,wykażesz powiązania między treściami ścieżek atreściami nauczanego programu przedmiotu. Plan kursu: Podstawa prawna ścieżek edukacyjnychanaliza rozporządzenia MENiS,definicja ścieżki edukacyjnej,Realizacja ścieżek edukacyjnychmodele,etapy realizacji ścieżek.Programy nauczania apodstawy programowe ścieżek edukacyjnych analiza podstaw programowych poszczególnych ścieżek wcelu:ustalenia przedmiotów realizujących ścieżki,określenia, które treści będą realizowane na poszczególnych przedmiotachprezentacja ipodsumowanie efektów pracy zespołów, zwrócenie uwagi na korelacje międzyprzedmiotowe,dyskusja nad metodami iformami pracy przydatnymi wrealizacji treści ścieżek edukacyjnych. Adresat: nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych igimnazjów. L. godz. 20 Cena: 115 zł
Doskonalenie umiejętności wychowawczych
DNW014 Cele zajęć: tematyka teoretycznych problemów wychowania,praca nad własnym rozwojem nauczyciela - wychowawcy,planowanie idiagnozowanie potrzeb wychowawczych oraz sprawdzanie efektów pracy własnej. Plan kursu: Stworzenie warunków do wzbudzania wiary wogromne możliwości nauczyciela - wychowawcy wzakresie wspierania ucznia wjego rozwoju.Zorganizowanie sytuacji umożliwiających nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności wychowawczych.Przygotowanie uczestników szkolenia do budowania szkolnych programów wychowawczych.Zapoznanie uczestników szkolenia zmateriałami dotyczącymi wychowania wzreformowanej szkole opracowanymi przez MENiS.Zainspirowanie nauczycieli do budowania własnego projektu pracy wychowawczej, spójnego zprogramem wychowawczym szkoły zuwzględnieniem wyraźnych priorytetów osadzonych wwybranym systemie filozoficznym ipedagogicznym. Adresat: nauczyciele wszystkich poziomów nauczania (zajęcia odbywają się wgrupach wg poziomu nauczania). L. godz. 40. Cena: 230 zł
Dyscyplina w szkole
DNW015 Cele zajęć: jak rozumieć zakłócające zachowanie uczniów,jak rozwiązywać problemy bez obawy outratę autorytetu, dobrego kontaktu zuczniami ibez szkody dla procesu nauczania,co powinien zrobić nauczyciel jeśli uczniowie rozmawiają na lekcji, nie chcą się uczyć, walczą między sobą, przeklinają iłamią wszelkie reguły postępowania wklasie,jak pracować nad sobą iskąd czerpać wskazówki aby niekorzystne często doświadczenia zpoczątków naszej pracy nie doprowadziły do niechęci izagubienia,czy utrzymywanie dyscypliny wklasie jest czymś nagannym iprowadzi tylko do negatywnych konsekwencji. Plan kursu: Poznanie czynników wpływających na trudne zachowanie wszkole.Zapoznanie się zczynnikami związanymi zwłaściwym (zdyscyplinowanym) zachowaniem wszkole.Rozważenie strategii radzenia sobie ztrudnymi zachowaniami wklasie.Wypracowanie metod kształcenia właściwego (zdyscyplinowanego)zachowania uczniów.Opracowanie technik budowania samooceny uczniów.Kształtowanie umiejętności nauczycieli wradzeniu sobie ze stresem.Doprowadzenie do refleksji nad własną praktyką nauczycielską.Stworzenie możliwości współpracy pomiędzy różnymi grupami nauczycieli na terenie szkoły. Forma: zajęcia warsztatowe, liczebność grupy: 25-30 uczestników. Metody: dyskusja, mini wykład, rundka, metody zgrupy metod aktywizujących. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. Czas trwania: 5 sesji;łącznie 25 godzin dydaktycznych. Cena: 140 zł
Aktywizujące metody nauczania
DNW016 Cele zajęć: umiejętność dostosowania aktywizujących metod nauczania do rodzaju prowadzonych zajęć edukacyjnych. Plan kursu: Uczenie się we współpracy - praca wgrupie.Wprowadzenie irodzaje klasyfikacji metod nauczania.Rodzaje gier dydaktycznych iich zastosowanie wzajęciach edukacyjnych.Dyskusja dydaktyczna ijej odmiany oraz wykorzystanie wpracy nauczyciela.Wykorzystanie metody grupowego rozwiązywania problemów.Zapoznanie ztakimi metodami jak: metoda projektów, metoda przewodniego tekstu, metoda przypadków, jigsow.Kiedy użyć jakiej metody Adresat: nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych szkół ponadgimnazjalnych iliceów profilowanych. L. godz. 12. Cena: 70 zł
Metodyka kształcenia osób dorosłych
DNW017 Cele zajęć: zapoznanie iprzygotowanie nauczycieli do pracy zosobami dorosłymi poprzez poznanie zasad itechnik kształcenia. Plan kursu: Andragogika (podstawowe pojęcia, subdyscypliny, dydaktyczne podstawy uczenia się dorosłych, zdolności iuzdolnienia twórcze, praca zgrupą, metody aktywizujące).Poradnictwo zawodowe. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 40. Cena: 230 zł
Tworzenie elementów pakietów edukacyjnych do kształcenia modułowego
DNW018 Cele zajęć: przygotowanie nauczycieli do tworzenia pakietów edukacyjnych Plan kursu: Założenia programowo - organizacyjne kształcenia modułowegoCharakterystyka elementów pakietu edukacyjnegoProjektowanie poradnika dla nauczycielaProjektowanie poradnika dla ucznia Adresat: nauczyciele kształcenia ogólnozawodowego izawodowego, pracownicy nadzoru pedagogicznego. L. godz. 20. Cena: 120 zł
Prowadzenie zajęć metodą projektów
DNW019 Cele zajęć: przygotowanie nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych metodą projektów. Plan kursu: Wiadomości teoretyczne.Forma prowadzenia zajęć metodą projektów.Zasady zawierania kontraktów metodą projektów.Realizacja projektu.Formy oceniania metody projektów. Adresat: nauczyciele kształcenia ogólnozawodowego izawodowego. L. godz. 40. Cena: 230 zł
Metody rozwiązywania problemów a rozwój umiejętności ucznia
DNW020 Cele zajęć: poznanie metod aktywizujących rozwiązywania problemów, umiejętność doboru metody, określanie etapów rozwoju umiejętności, kształtowanie umiejętności ucznia adekwatnie do jego wieku. Plan kursu: Analiza podstaw programowych danego etapu kształcenia.Analiza metod aktywizujących pracę ucznia.Określanie umiejętności ucznia waspekcie podstaw programowych.Planowanie rozwoju umiejętności ucznia zwyszczególnieniem etapów. Adresat: wszyscy nauczyciele. Liczba godzin: 10, (25-30 osób), Cena: 65 zł
Pomiar osiągnięć ucznia a ocenianie zewnętrzne
DNW021 Cele zajęć: poznanie podstaw pomiaru osiągnięć, określanie relacji pomiędzy ocenianiem wewnętrznym azewnętrznym, ustalanie związku między ewaluacją pedagogiczną apomiarem, oceną idecyzją, planowanie badań osiągnięć pod kątem standardów egzaminacyjnych. Plan kursu: Analiza podstaw prawnych.Przegląd definicji: pomiaru, ewaluacji, osiągnięć, wymagań edukacyjnych iegzaminacyjnych.Relacja między wymaganiami edukacyjnymi iegzaminacyjnymi.Różnice wocenianiu wewnętrznym izewnętrznym.System kontroli oraz oceny wiedzy iumiejętności ucznia. Adresat: wszyscy nauczyciele. Liczba godzin: 5, (25 osób), Cena: 35 zł
Kariera ucznia a trudności i niepowodzenia szkolne
DNW022 Cele zajęć: znajomość ianaliza kontekstu nauczania / ucznia się, poznanie czynników kariery szkolnej, umiejętność wpływu na jakość nauczania / uczenia się zwykorzystaniem elementów kariery szkolnej. Plan kursu: Czynniki kariery szkolnej.Trudności iniepowodzenia szkolne.Czynniki jakości nauczania / uczenia się.Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. Adresat: wszyscy nauczyciele. Liczba godzin: 5, (25 - 30 osób), Cena: 35 zł
Ścieżki edukacyjne
DNW023 Cele zajęć: podstawy prawne (podstawy programowe), istotę ścieżek edukacyjnych, planowanie realizacji ścieżek edukacyjnych, metody realizacji ścieżek edukacyjnych, sposoby dokumentowania realizacji ścieżek edukacyjnych, planowanie ewaluacji ścieżek, redagowanie scenariuszy ścieżek edukacyjnych. Plan kursu: Podstawy prawne.Definicja ścieżki edukacyjnej.Plan i metody realizacji ścieżek edukacyjnych.Planowanie ścieżek i ich ewaluacja.Redagowanie scenariuszy. Adresat: wszyscy nauczyciele. L. godz: 10 (w dwóch etapach, 5 godz. pracy własnej uczestnika) (25 osób), Cena: 90 zł
Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
DNW024 Cele zajęć: nabycie umiejętności prawidłowego odczytania opinii idostosowania wymagań do indywidualnych możliwości ucznia, poznanie metodyki pracy zuczniem ospecjalnych potrzebach edukacyjnych, poznanie zasad inabycie umiejętności ustalania kryteriów oceniania ucznia ospecjalnych potrzebach edukacyjnych. Plan kursu: Charakterystyka ucznia ospecjalnych potrzebach edukacyjnych - mini wykład:(uczeń zdolny, dzieci upośledzone umysłowo wstopniu lekkim, dzieci zpoważnymi deficytami rozwojowymi, dzieci przewlekle chore ikalekie, dzieci ze specyficznymi trudnościami wnauce, uczeń zaniedbany wychowawczo).Odczytywanie iinterpretacja opinii PPPP - zajęcia wgrupach.Zajęcia warsztatowe- praca wgrupach: ustalenie wymagań koniecznych dla poszczególnych grup dzieci.Zajęcia warsztatowe- ustalenie zakresu umiejętności dla poszczególnych grup dzieci.Zajęcia warsztatowe- ustalenie kryteriów oceniania.Metodyka pracy zuczniem ospecjalnych potrzebach edukacyjnych - mini wykład. Adresat: nauczyciele zainteresowani iuczący wklasach integracyjnych, wychowawcy wświetlicy. L. godz: 8 - 10. Cena: 50 - 65 zł
Ciekawe techniki plastyczne w pracy nauczyciela
DNW025 Cele zajęć: zapoznanie zróżnymi technikami plastycznymi wzakresie malarstwa, grafiki irzeźby oraz nabycie umiejętności posługiwania się nimi poprzez wykonanie ćwiczeń plastycznych zdanego zagadnienia, stymulowanie procesów wyobraźni twórczego myślenia udzieci poprzez inspirację nauczyciela, zapoznanie znarzędziami iprzyborami plastycznymi do celowego wykorzystania wposzczególnych technikach. Plan kursu: Wykonanie palety barwnej barw czystych, mieszanie barw dla uzyskania barw dopełniających izłamanych, określenie ciepłej izimnej gamy, atakże zdominantą.Zapoznanie ztechnikami malarskimi: akwarela, tempera łączona zróżnymi materiałami, malarstwo na szkle, technika batiku, wykorzystanie różnorodnych narzędzi dla wzbogacenia technik malarskich.Zapoznanie izaprezentowanie technik graficznych: kalkograf, monotypia wielobarwna, pozytywna, negatywna, fakturowa, frottage.Zapoznanie izaprezentowanie prostych technik rzeźbiarskich: płaskorzeźba zmasy solnej, papieroplastyka - wykonanie elementów dekoracyjnych. Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, kształcenia zintegrowanego, świetlic, muzyki uczący sztuki, nauczyciele szkół podstawowych igimnazjum. L. godz: 25. Cena: 155 zł
Pracujemy metodą projektów
DNW026 Cele zajęć: poznanie zasad planowania ipracy metodą projektów. Plan kursu: Teoretyczne podstawy projektu.Planowanie irealizacja pracy dydaktycznej zzastosowaniem metody projektów.Nadzorowanie przebiegu projektu, ocena iewaluacja projektu.Przykłady projektów edukacyjnych na danym etapie nauczania. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz: 10, (20-25 osób) Cena: 65 zł
Dziedzictwo kulturowe regionu
DNW027 Cele zajęć: jak przybliżyć kulturę regionu uczniom. Plan kursu: Region waspekcie historycznym, geograficznym, społeczno-kulturowym (wybrane charakterystyczne problemy zdanego regionu).Metody, techniki iformy pracy wedukacji regionalnej.Kanon wiedzy oregionie - projekt edukacyjny.Analiza wybranych programów edukacji regionalnej - dziedzictwa kulturowego wregionie.Wspomaganie edukacji regionalnej; pomoce dydaktyczne wedukacji regionalnej. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz: 10, (20-25 osób) Cena: 65 zł
Aktywizujące metody w pracy pedagogicznej nauczyciela-bibliotekarza
DNW028 Cele zajęć: poznanie czynników wpływających na wybór metod nauczania ipracy wzespole, nabycie umiejętności stosowania metod aktywizujących na zajęciach edukacji czytelniczej imedialnej oraz wpracy zgrupami czytelników. Plan kursu: Terminologia: metoda atechnika.Klasyfikacja metod nauczania.Warunki efektywnego wykorzystania metod aktywizujących.Metody twórczego myślenia irozwiązywania problemów: burza mózgów, projekt, ale kino.Metody zespołowej oceny problemu: metaplan, analiza SOFT, drzewko decyzyjne.Metody skutecznego porozumiewania się iprezentacji własnego punktu widzenia, przygotowanie do publicznych wystąpień: debata, wywiad, kula śnieżna, słoneczko, myślące kapelusze.Metody poszukiwania, porządkowania iwykorzystania informacji zróżnych źródeł: czytanie według "5kroków", szybkie czytanie, mapa mózgu (mapa skojarzeń).Metody rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań: drama, graffiti, haki pamięciowe. Budowa konspektu zajęć (przypomnienie sposobów konstruowania).Prezentowanie opracowanych scenariuszy zajęć. Ewaluacja kursu. Bibliografia do wykorzystania wpracy pedagogicznej nauczyciela-bibliotekarza. Adresat: nauczyciele-bibliotekarze bibliotek szkolnych. L. godz: 25, (wtym5godz. pracy własnej) (20-25 osób) Cena: 140 zł
Edukacja europejska w szkole
DNW Zagadnienia: europejski wymiar edukacji, programy międzynarodowe strategia lizbońska, partnerzy edukacji europejskiej, jak realizować program edukacji europejskiej w swojej placówce. Adresat: zainteresowani nauczyciele L. godz. 15. Cena 80 zł
Program ekozespołów, czyli ochrona środowiska na co dzień
DNW030 Zagadnienia: realizacja zadań ekologicznych w Środowisku, jak uzyskać " Zielony Certyfikat" współpraca z partnerami, przygotowanie do konkursu "Program ekozespołów w mojej szkole".Adresat: zainteresowani nauczyciele L. godz. 10. Cena 55 zł
Edukacja teatralna w szkole
DNW031 Zagadnienia: podstawy ekspresji scenicznej, poprawna wymowa - zabawy, ćwiczenia, zabawy poprawiania koncentracji, scenariusz przestawienia teatru dziecięcego na podstawie ksišżki "Bajki europejskie", przygotowanie do konkursu "Niebieski namiot bajki europejskiej" w ramach projektu z zakresu edukacji europejskiej. Adresat: zainteresowani nauczyciele L. godz. 10 Cena 55 zł
Niezmienne prawdy pedagogiczne, czyli pedagogika zdrowego rozsądku C. Freineta
DNW Zagadnienia: jak rozwijać twórczą postawę ucznia, rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowani, samorządna organizacja życia klasy, działalność Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta. Adresat:zainteresowani nauczyciele L. godz. 20
Pedagogika zabawy w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo
DNW035 Zagadnienia: planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z wykorzystaniem poznanych metod, korzyści płynące z umiejętności wdrożenia w praktyce pedagogiki zabawy. Adresat: nauczyciele klas integracyjnych L. godz. 10
Socjoterapia
DNW036 Zagadnienia: umiejętność pracy z grupą, diagnozowanie obszaru zaburzeń dziecka w relacjach ze światem, analiza i diagnoza sytuacji dziecka, planowanie oddziaływań z uwzględnieniem innych form pomocy, diagnozowanie obszarów zaburzeń dziecka, przeprowadzanie analizy i diagnozy sytuacji dziecka w szerszym kontekście społecznym np.: szkolnym, rodzinnym (ujęcie systemowe) i planowanie oddziaływań z uwzględnieniem innych form pomocy (osoby i instytucje), umiejętność organizowania sytuacji psychokorekcyjnych dla dziecka (grupy) w trakcie grupowych spotkań socjoterapeutycznych oraz umiejętność realizowania celów edukacyjnych, które pozwolą dzieciom i młodzieży sprawniej funkcjonować społecznie i radzić sobie z różnymi problemami. Adresat:nauczyciele wszystkich typów szkół L. godz. 130
Planowanie kariery zawodowej uczniów w gimnazjum i liceum
DNW037 Zagadnienia: rozwój samopoznania, edukacja i praca, aktywność na rynku pracy Adresat: nauczyciele - wychowawcy, pedagodzy, doradcy zawodowi. L. godz. 2
Wychowanie jako dawanie wsparcia i budowania poczucia własnej wartości
DNW038 Zagadnienia: planowanie pracy wychowawczej z wykorzystaniem metod aktywnego słuchania oraz analizy i studium przypadku, rozpoznawanie potrzeb uczniów z rodzin dysfunkcyjnych zagrożonych destrukcją i patologiami, budowanie więzi emocjonalnej i poczucia wartości. Adresat:nauczyciele i pedagodzy wszystkich typów szkół L. godz. 6
Aktywne niwelowanie zjawiska agresji wśród dzieci i młodzieży
DNW039 Zagadnienia: przypomnienie podstawowych technik pracy z grupą minimalizujących zagrożenie agresją rówieśniczą dostępnych nauczycielom w przypadkach nie wymagających pomocy specjalistów. Adresat:nauczyciele wszystkich typów szkół L. godz. 4
Kurs Kinezjologii Edukacyjnej - Gimnastyka Mózgu
DNW040 Zagadnienia: poznanie procedur i ćwiczeń oraz podstaw teoretycznych metody pozwalającej na: zwiększenie efektywności uczenia się, uczenia się w sposób twórczy i pełen radości, pokonywanie trudności w uczeniu się; dyslekcja, dysgrafia, pokonywanie przeszkód w życiu zawodowym i prywatnym. Adresat:nauczyciele, pedagodzy i terapeuci, którzy chcą zwiększyć swą efektywność życia i skuteczność w nauczaniu. L. godz. 32
Efektywne metody pracy z zespołem klasowym
DNW041 Zagadnienia: poznanie zasad funkcjonowania grupy, poznanie technik i metod pracy z grupą, poznanie sposobów pracy z dzieckiem przejawiających trudności wychowawcze, doskonalenie skutecznej komunikacji z uczniami i rodzicami. Adresat:nauczyciele szkoły podstawowej L. godz. 15
Jak być skutecznym nauczycielem
DNW042 Zagadnienia: autorytet nauczyciela, jak nauczać efektywnie, gry szkolne uczniów, jak ingerować w sytuacjach trudnych, umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów: (co mogą zrobić nauczyciele aby pomóc uczniom z problemami, co mogą zrobić nauczyciele aby pomóc sami sobie). L. godz. 8 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz)
Jak się uczyć, żeby się nauczyć
DNW043 Zagadnienia: poznaj swój optymalny sposób uczenia się, nauka samodzielnego uczenia się, rozwijanie umiejętności twórczych: (cechy umysłu twórczego, wspomaganie procesu myślenia twórczego, ćwiczenia kształtujące twórcze myślenie, techniki twórczego rozwiązywania problemów), praca metodami aktywizującymi, przyczyny szkolnych niepowodzeń, motywowanie ucznia do uczenia się. L. godz. 10 ( L. godz. można zmniejszyć modyfikując scenariusz).
Praca wychowawcy, formy i metody współpracy z rodzicami
DNW044 Zagadnienia: przepisy prawa a wychowanie, diagnozowanie potrzeb uczniów, metody pracy z klasą, formy współpracy z rodzicami, diagnozowanie potrzeb rodziców. L. godz. 8
Rola samorządu uczniowskiego w projektowaniu systemu wychowawczego szkoły
DNW045 Zagadnienia: prawa ucznia w szkole, Samorząd Uczniowski jego rola i zadania, udział Samorządu Uczniowskiego w projektowaniu systemu wychowawczego szkoły L. godz. 6
Integracja międzyprzedmiotowa
DNW046 Zagadnienia: tworzenie zespołów międzyprzedmiotowych, modele integrowania wiedzy pod potrzeby edukacyjne uczniów, integracja międzyprzedmiotowa wokół umiejętności kluczowych. L. godz. 6
Jak stworzyć wenątrzszkolny system oceniania
DNW047 Zagadnienia: jak oceniać, aby oCena była motywująca, opracowywanie tabel z kryteriami oceniania, etapy budowy szkolnego systemu oceniania L. godz. 8
Umiejętności i techniki pomocne w pracy nauczyciela i wychowawcy
DNW048 Zagadnienia: cechy osobowości nauczyciela sprzyjające lub blokujące nawiązywanie kontaktów z ludźmi, samooCena nauczyciela /akceptacja własnych wartości i świadomość ograniczeń /, kształtowanie postawy empatii wobec uczniów i rodziców, aktywne słuchanie, sztuka zadawania pytań i odpowiadania, różnice w komunikacji nauczyciela z uczniami i rodzicami. L. godz. 5
Lepiej wychowywać - czyli doskonalenie działań wychowawczych nauczyciela
DNW049 Zagadnienia: kategorie działań i etapy pracy wychowawcy, pożądane cechy zawodowe i ludzkie, doskonalenie warsztatu pracy i własnej osobowości, prezentacja sprawdzonych metod pracy nauczyciela wychowawcy. L. godz. 4
Praca z dzieckiem zdolnym w szkole
DNW050 Zagadnienia: teoretyczne podstawy związane z terminem "dziecko zdolne", sytuacja dziecka zdolnego na terenie szkoły - problemy i sposoby ich rozwiązywania, poznanie wybranych technik i ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem. L. godz. 4
Dziecko dyslektyczne w szkole
DNW051 Zagadnienia: zapoznanie z technikami rozwijającymi twórcze myślenie, ćwiczenia w komunikacji werbalnej, propozycje ćwiczeń doskonalących funkcje związane z czytaniem, pisaniem i liczeniem. L. godz. 5
Wady wymowy i ich wpływ na sytuację dziecka w szkole
DNW052 Zagadnienia: teoretyczne podstawy związane z etiologią zaburzeń mowy, wady wymowy, omówienie problemów dziecka z wadą wymowy na terenie placówki i sposobów ich przezwyciężania. L. godz. 5
Wykorzystanie mnemotechnik w pracy z dzieckiem
DNW053 Zagadnienia: poznanie istoty mnemotechnik, planowanie pracy dydaktycznej z wykorzystaniem metod rysunkowych, słownych i map skojarzeń - praktyczne ćwiczenia. L. godz. 5
Jak zapewnić ład, dyscyplinę i uwagę w klasie
DNW054 Zagadnienia: autorytet nauczyciela, przekazy niewerbalne i werbalne wysyłane przez nauczyciela i ucznia, sposoby utrzymywania uwagi uczniów, przejawy i skutki negatywnego stosunku do uczniów, przyczyny niewłaściwego zachowania uczniów i okoliczności temu sprzyjające, działania dyscyplinarne, sankcje. L. godz. 3
Gry szkolne
DNW055 Zagadnienia: szkoła jest miejscem, gdzie można wpaść w sieć emocjonalnych intryg, zwanych grami psychologicznymi i nie jest ważne czy jest się uczniem, czy nauczycielem, gry psychologiczne - przyczyny, zasady, dynamika, momenty zwrotne, w co grają uczniowie (najczęstsze gry interpersonalne), w co grają nauczyciele (najczęstsze gry interpersonalne), sposoby radzenia sobie w sytuacji, gdy zostaliśmy wplątani w sieć psychologicznej intrygi; skuteczna interwencja w sytuacji agresji słownej. L. godz. 3
Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym
DNW056 Zagadnienia: funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym, współuzależnienie, jakie są dzieci pochodzące z rodzin z problemem alkoholowym, co się dzieje z dzieckiem alkoholika, gdy dorasta, FAS (alkoholowy zespół płodowy), wskazówki dla osób uwikłanych w bliskość z alkoholikiem, gdzie szukać pomocy, dzieci i alkohol (problem używania i nadużywania alkoholu przez dzieci i młodzież). L. godz. 3
Dorosłe dzieci alkoholików (DDA)
DNW057 Zagadnienia: jakie reguły rządzą domem, w którym jest problem alkoholowy, współuzależnienie, co się dzieje z dzieckiem alkoholika, gdy dorasta, jakie są najbardziej typowe problemy DDA (Dorosłych Dzieci Alkoholików), od czego zależą konsekwencje ponoszone przez DDA, sposoby dbania o siebie (wskazówki dla DDA), gdzie szukać pomocy. L. godz. 3
Jak uczyć skutecznie
DNW058 Zagadnienia: przyczyny trudności w nauce, motywacja do uczenia się, umiejętność samodzielnego uczenia się, w jaki sposób podnieść efektywność uczenia się, przyspieszone uczenie się w klasie, osobowość ucznia a skuteczność uczenia się, jak odczytać umysły uczniów, metody poznawania sposobów uczenia się, przyswajania wiedzy przez uczniów, o czym pamiętać (podczas uczenia się), by nie zapomnieć, rozwijanie umiejętności twórczych, stres przedgzaminacyjny (rady dla uczniów i rodziców). L. godz. 4
Dziedzictwo kulturowe w edukacji szkolnej
DNW059 Zagadnienia: metodyka edukacji regionalnej, konstruowanie programu ścieżki edukacyjnej, człowiek i jego region - przykłady działań w zakresie edukacji regionalnej. Adresat:nauczycieli szkól podstawowych i gimnazjów. L. godz. 5
Ocenianie kształcące - nowy nurt w nauczaniu
DNW060 Zagadnienia: stworzenie w klasie szkolnej kultury edukacyjnej, która sprzyja interakcji między nauczycielem i uczniem oraz wykorzystanie odpowiednich narzędzi oceny; wyznaczenie celów uczenia się i śledzenie postępów każdego z uczniów na drodze do osiągnięcia tych celów; zróżnicowanie metod nauczania w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów; dawanie informacji zwrotnej dotyczącej osiągnięć ucznia i dostosowanie metod nauczania do rozpoznanych potrzeb; zaangażowanie uczniów w proces uczenia się. Adresat: RP szkół podstawowych i gimnazjów L. godz. 5
Praca z uczniem trudnym
DNW061 Zagadnienia: przybliżenie pojęcia - uczeń trudny, poznanie podstaw prawidłowej komunikacji, nabycie podstawowej wiedzy na temat emocji i motywacji, zarys genezy stresu i umiejętność radzenia sobie z jego destrukcyjnymi skutkami, poznanie wybranych elementów mediacji szkolnej. L. godz. 5
Kształtowanie patriotycznych postaw dzieci i młodzieży
DNW062 Zagadnienia: metodyka wychowania patriotycznego i obywatelskiego, propozycje działań na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, konstruowanie projektów i programów ścieżki edukacyjnej, wycieczka terenowa dostosowana do historii, zabytków i charakterystycznych miejsc regionu. L. godz. 6, z zajęciami w terenie 14
Metoda projektów w pracy z upośledzonymi umysłowo
DNW063 Zagadnienia: przygotowanie warsztatu pracy, prezentacja możliwosci praktycznego zastosowania metody projektów. L. godz. 5
Planowanie i organizacja pracy z uczniem dorosłym
DNW064 Zagadnienia: specyficzne właściwosci ucznia dorosłego, zasady planowania zajęć z uczniem dorosłym, wybrane metody. L. godz. 8
Rozwijanie twórczego i krytycznego myślenia w szkole podstawowej
DNW065 Zagadnienia: przykłady zajęć warsztatowych (zabawy i ćwiczenia) do wykorzystania w pracy z grupą uczniów szkoły podstawowej. L. godz. 3
Rozwijanie twórczego i krytycznego myślenia w gimnazjum
DNW066 Zagadnienia: przykłady zajęć warsztatowych do wykorzystania w pracy z gimnazjalistami. L. godz. 3
Andragogika - podstawy kształcenia osób dorosłych
DNW067 Zagadnienia: metodyka kształcenia osób dorosłych, podstawy komunikacji, praca z grupą, konflikty i ich rozwiązywanie, wybrane metody aktywizujące w procesie kształcenia dorosłych. L. godz. 5
Eksperyment, innowacje pedagogiczne, programy własne nauczycieli
DNW068 Zagadnienia: zapoznanie z regulacjami prawnymi, omówienie określonych wymagań umożliwiających ich wprowadzenie, prawidłowe przygotowanie dokumentacji celem wdrożenia działań innowacyjnych. L. godz. 6
Uczyć łatwiej i ciekawiej
DNW069 Zagadnienia: prezentacja i praktyczne zastosowanie metod i technik aktywizujących pracę uczniów, pomysły na ciekawe lekcje i zwiększenie zaangażowania uczniów w proces uczenia się. Adresat:nauczyciele języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie różnych poziomów szkół. L. godz. 8 (1 dzień)
Przedsiębiorczość to jest to!
DNW070 Zagadnienia: kształtowanie umiejętności omawiania w przystępny dla uczniów sposób zagadnień z mikro i makroekonomii oraz podstaw przedsiębiorczości, podniesienie jakości nauczania przedsiębiorczości w szkołach gimnazjalnych, prezentacja i utrwalenie różnych metod i form pracy dydaktycznej mających zastosowanie na lekcjach podstaw przedsiębiorczości. Adresat:nauczyciele gimnazjum. L. godz. 16 (2 dni)
Aktywizujące metody i techniki nauczania w edukacji europejskiej
DNW071 Zagadnienia: pogłębianie umiejętności nauczania w atrakcyjny sposób treści związanych z edukacją europejską, przekazanie podstawowych informacji na temat UE i obecnych problemów związanych z przynależnością do UE. Adresat: nauczyciele wiedzy o społeczeństwie, opiekunowie szkolnych klubów europejskich. L. godz. 16 (2 dni)
Jak uczyć o tolerancji i prawach człowieka
DNW072 Zagadnienia: kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć wpływających na zmianę postaw, rozwijanie postawy tolerancji i poszanowania praw człowieka, umiejętność nawiązania przekonywującego dialogu z uczniami w celu przeciwdziałania ksenofobii, rasizmowi, przemocy wobec innych Adresat: nauczyciele - wychowawcy wszystkich poziomów nauczania. L. godz. 8 (1 dzień)
Alternatywne sposoby oceniania i budowanie przedmiotowego systemu oceniania
DNW073 Zagadnienia: umiejętność określenia czynników wpływających na tworzenie systemu oceniania, umiejętność określenia oczekiwań i potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców wobec systemu oceniania, umiejętność rozpoznawania i unikania błędów przy ocenianiu, dostarczenie jasnej definicji standardów edukacyjnych, poznanie i zbadanie czynników, które mogą wpływać na standardy osiągnięć, ustalenie standardów edukacyjnych dla własnej szkoły, umiejętność konstruowania narzędzi oceniających wiadomości, umiejętnościi aktywność ucznia, umiejętność określenia zadań, obowiązków i uprawnień wynikających z rozporządzeń MEN dotyczących oceniania, umiejętność udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej uczniowi i jego rodzicowi na temat osiągnięć i trudności w nauce i zachowaniu. Adresat: nauczyciele wszystkich poziomów nauczania. L. godz. 16 (2 dni)
Budowanie autorytetu nauczyciela - trening umiejętności wychowawczych
DNW074 Zagadnienia: rozwijanie umiejętności budowania lepszych relacji z innymi, zrozumienie motywów postępowania innych osób, umiejętność dostrzegania potrzeb i interesów różnych jednostek, zaplanowanie działań wychowawczych dla klasy, rozwijanie umiejętności określania wspólnie z klasą celów, wartości i norm dla grupy, jaką tworzy, umiejętność uzgadniania z rodzicami, jakimi wartościami kierują się wychowując swoje dzieci, wypracowanie klasowego programu wychowawczego zgodnego z wartościami przyjętymi w rodzinach, z których wywodzą się uczniowie, umiejętność motywowania rodziców i uczniów do wspólnej pracy. Adresat: nauczyciele - wychowawcy wszystkich poziomów nauczania. L. godz. 16 (2 dni)
Samorząd szkolny - pierwsza szkoła demokracji
DNW075 Zagadnienia: prezentacja i interpretacja przepisów prawnych dotyczących samorządności uczniowskiej, jak zorganizować wybory do SU, kompetencje SU; funkcja i zakres odpowiedzialności członków SU, rola i zadania opiekuna SU - opiekun jako lider zespołu, sposoby podejmowania decyzji; rozwiązywanie konfliktów z elementami negocjacji, planowanie pracy SU, bank pomysłów na działalność SU. Adresat: nauczyciele - opiekunowie samorządów uczniowskich. L. godz. 8 (1 dzień)
Wychowanie do wartości procesem kształtowania człowieczeństwa uczniów
DNW076 Zagadnienia: czym są wartości moralne, system wartości w przekazie domu i szkoły, nauczyciel pozytywnym/negatywnym wzorem człowieka, jak przekazywać i utrwalać zasadnicze wartości moralne w procesie nauki szkolnej. L. godz. 4
Czytelnictwo. Przemiany i problemy
DNW077 Zagadnienia: czytelnictwo w dobie podkultury, 'Kultura książki'- czy jeszcze istnieje?, kanon szkolny a literatura i kultura popularna, literatura popularna w edukacji polonistycznej, sposoby prezentacji i analizowania tekstów literatury popularnej, okocentryzm kultury popularnej i jego konsekwencje, środki zaradcze,dawne modele czytelnictwa, od literatury oralnej do druku, świat Gutenberga - od druku do multimediów (literatura a gry komputerowe i RPG, związki i zależności), analiza utworów wybranych przez uczestników szkolenia. Adresat: nauczyciele j. polskiego, wiedzy o kulturze, historii, bibliotekarze. L. godz. 12
Tekst literacki wobec innych tekstów kultury
DNW078 Zagadnienia: 1) tekst, synestezja, korespondencja sztuk, rys historyczny, muzyka i muzyczność w literaturze, literatura a sztuki plastyczne, 2) literatura a film. rodzaje związków, intertekstualność i jej odmiany, intersemiotyczność i przekład intersemiotyczny, 3) analiza utworów wybranych przez uczestników szkolenia. Adresat: nauczyciele j. polskiego, wiedzy o kulturze, historii, bibliotekarze. L. godz. 12
Odbiór, analiza i interpretacja dzieła literackiego
DNW079 Zagadnienia: 1) style odbioru i ich uwarunkowania, czy mamy prawo interpretować teksty?, dyskusje o interpretacji, twardy grunt analizy i co z niej wynika, 2) od czego zacząć, czyli struktura tekstów i ich gatunki, horyzont odbioru", jak z niego korzystać, interpretacja w szkole, 3) analiza utworów wybranych przez uczestników szkolenia. Adresat: nauczyciele j. polskiego, wiedzy o kulturze, historii, bibliotekarze. L. godz. 12
Diagnoza i aktywizacja uczniów z problemami w uczeniu się
DNW080 Zagadnienia: dostrzeżenie potrzeby dostosowania pracy nauczyciela do uczniów słabych, umiejętność stawiania odpowiedniej diagnozy ucznia i w oparciu o nią, zaplanowanie pracy na lekcji, umiejętność aktywizowania ucznia do pracy na lekcji historii, tworzenie kart pracy z uczniem słabym i wykorzystywanie jej w swojej pracy. Adresat: nauczyciele historii. L. godz. 6
Konstruowanie scenariuszy lekcji przekrojowych
DNW081 Zagadnienia: dostrzeżenie potrzeby stosowania metod aktywizujących przy omawianiu z uczniami większych partii materiału, przegląd najciekawszych metod aktywizujących, rola nauczyciela podczas pracy metodami aktywizującymi, konstruowanie lekcji przekrojowych z zaznaczeniem standardów sprawdzianu, egzaminu i nowej matury. Adresat: nauczyciele historii. L. godz. 6
Mapa w nauczaniu historii
DNW082 Zagadnienia: zwrócenie uwagi na potrzebę stosowania mapy na lekcjach, przydatność łączenia pracy z mapą z tekstami kultury i korzyści, jakie przynosi to na lekcjach historii, zwrócenie uwagi nauczycielom, że praca z mapą kształtuje w uczniach umiejętność umiejscawiania procesów i zjawisk historycznych w czasie i przestrzeni, obserwacji, analizy i wnioskowania, wpływ stosowania mapy na współtworzenie lekcji przez uczniów, zwiększenie ich aktywności, a co za tym idzie zwiększenie atrakcyjności zajęć. Adresat: nauczyciele historii. L. godz. 4
Konstruowanie testów
DNW083 Zagadnienia: umiejętność opracowania testów zgodnych z osiągnięciami z podstaw programowych, przeprowadzanie poprawnej diagnozy danej klasy w oparciu o karty prac kontrolnych, umiejętność tworzenia programu naprawczego, dostosowanie nauczania do możliwości ucznia i klasy. Adresat: nauczyciele historii w gimnazjum. L. godz. 4
Praca z tekstami źródłowymi
DNW084 Zagadnienia: zrozumienie znaczenia pracy z tekstami źródłowymi na każdym etapie edukacyjnym, umiejętność budowania planu pracy z tekstami źródłowymi, dostosowanym do umiejętności ucznia z poprzedniego etapu edukacyjnego, umiejętność konstruowania pytań do tekstu źródłowego, zgodnych ze standardami. Adresat: nauczyciele historii w szkole podstawowej i gimnazjum. L. godz. 4
Wykorzystanie tekstu prasowego na lekcjach wiedzy o społeczeństwie
DNW085 Zagadnienia: rodzaje operacji myślowych, związanych z pełnym rozumieniem tekstu, metody doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem na zajęciach wiedzy o społeczeństwie, zasady korzystania z tekstów prasowych w praktyce szkolnej, prezentacja wybranych scenariuszy lekcji wiedzy o społeczeństwie w ramach projektu "Lekcja z Polityką". Adresat: nauczyciele wiedzy o społeczeństwie ze szkół ponadgimnazjalnych. L. godz. 8
Nauczanie o wartościach w edukacji obywatelskiej
DNW086 Zagadnienia: znaczenie nauczania o wartościach dla przygotowania uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie demokratycznym, nauczanie o wartościach w nauczaniu przedmiotowym, w tym w programach wiedzy o społeczeństwie, rola metod aktywizujących w nauczaniu o wartościach na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, prezentacja przykładowych zajęć, włączających tematykę moralną do programu wos, w tym do modułu gospodarczego. Adresat: nauczyciele wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum. L. godz. 8
Metody aktywizujące w edukacji ekonomicznej
DNW087 Zagadnienia: cele i zadania edukacji ekonomicznej w polskich szkołach., przygotowanie uczniów do pełnienia ról konsumenta, pracownika i przedsiębiorcy w programach wiedzy o społeczeństwie oraz podstaw przedsiębiorczości, metody aktywizujące na lekcjach przedsiębiorczości (siatka decyzyjna, metoda "za" i "przeciw", symulacja, studium przypadku, projekt), prezentacja wybranych gier dydaktycznych o tematyce ekonomicznej, programy edukacyjne NBP i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Adresat: nauczyciele podstaw przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych oraz wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum. L. godz. 16
Edukacja rynku kapitałowego
DNW088 Zagadnienia: podstawowe pojęcia związane z rynkiem kapitałowym i giełdą papierów wartościowych, znaczenie rynku kapitałowego dla rozwoju gospodarczego kraju, stosowanie metod aktywizujących w nauczaniu o rynku kapitałowym, prezentacja przykładowych scenariuszy zajęć na temat rynku kapitałowego. Adresat: nauczyciele podstaw przedsiębiorczości ze szkół ponadgimnazjalnych. L. godz. 6
Etyka biznesu
DNW089 Zagadnienia: normy etyczne w życiu gospodarczym, problemy etyki biznesu: odpowiedzialność społeczna firmy, etos pracownika i przedsiębiorcy, metody nauczania o etyce biznesu - przedstawienie przykładowych ćwiczeń i tematów debat klasowych. Adresat: nauczyciele podstaw przedsiębiorczości ze szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum. L. godz. 6
Integracja gospodarcza Polski z UE
DNW090 Zagadnienia: przemiany ekonomiczne w Polsce, związane z akcesją Polski do UE, zmiany na polskim rynku pracy w 3 lata po wstąpieniu Polski do Unii, perspektywy przyjęcia euro przez Polskę, funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw na wspólnym rynku, znaczenie funduszy strukturalnych dla rozwoju regionów i całego kraju. Adresat: nauczyciele podstaw przedsiębiorczości ze szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum i liceum. L. godz. 8
Nauczanie ekonomii na przedmiotach nieekonomicznych
DNW091 Zagadnienia: edukacja ekonomiczna jako istotna część edukacji obywatelskiej, wprowadzanie elementów ekonomii do nauczania przedmiotowego, kształtowanie postaw przedsiębiorczości oraz przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji ekonomicznych na lekcjach wybranych przedmiotów, metody integrowania treści gospodarczych z treściami przedmiotowymi na zajęciach geografii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, języków obcych, historii i przedmiotów ścisłych. Adresat: nauczyciele podstaw przedsiębiorczości ze szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele różnych przedmiotów z gimnazjum i liceum. L. godz. 8
NAUCZANIE O HOLOCAUŚCIE
DNW092 Zagadnienia:Życie Żydów przed holocaustemRóżnorodna tożsamość Żydów w Polsce międzywojennejCo to znaczy unikalność holocaustu?Rożne aspekty judaizmuJak uczyć o holocauście?NazizmPrześladowanie Żydów w NiemczechZagłada Żydów w czasie wojnyOstateczne rozwiązanieRuchy syjonistyczneKłamstwa o holocauścieCo wiemy czego nie wiemy o holocauścieSpołeczeństwo Izraela wobec holocaustuTożsamość współczesnego społeczeństwa izraelskiego Adresat: nauczyciele historii wiedzy o społeczeństwie i inni zainteresowani. L. godz. 40
MITY I STEREOTYPY W NAUCZANIU O POLSKIM PARLAMENTARYZMIE
DNW093 Zagadnienia:Okres demokracji szlacheckiej i jego ocenaStudium przypadku – liberum vetoPrzygotowanie młodzieży szlacheckiej do pełnienia funkcji publicznychWady demokracji parlamentarnej w okresie międzywojennymOCena sposobu przedstawiania demokracji szlacheckiej w polskiej historiografii Adresat: nauczyciele historii wiedzy o społeczeństwie i inni zainteresowani. L. godz. 10
WSPÓŁCZESNY WYMIAR OBYWATELSTWA
DNW094 Zagadnienia:Pojęcie obywatelstwa i jego rozumienie na przestrzeni wiekówObywatelstwo ateńskie jako realizacja wolnościObywatelstwo Rzymu jako akt administracyjnyŚredniowieczne obywatelstwo miastIdeologia oświeceniowa a obywatelstwoKoncepcja obywatelstwa w XIX wieku7 Współczesne koncepcje obywatelstwaObywatelstwo państwowe a obywatelstwo europejskie9 Społeczeństwo obywatelskie wobec idei obywatelstwa Adresat: nauczyciele historii wiedzy o społeczeństwie i inni zainteresowani. L. godz. 10
TRENING EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
DNW095 Zagadnienia: diagnoza indywidualnego stylu uczenia się, techniki zapamiętywania – obrazowa technika zapamiętywania, mapa umysłowa, sposoby docierania do potencjału umysłowego, bariery w uczeniu się – ich usuwanie, przyspieszone czytanie – na czym polega?, efektywna organizacja czasu nauki. Adresat: RP, nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy klas!!! L. godz. 4 (preferowana liczba uczestników – 20)
MOTYWOWANIE UCZNIÓW
DNW096 Zagadnienia: zasady pracy oraz dostosowanie wymagań do ucznia ze sprawnością niższą niż przeciętna, dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, praca z dziećmi o odmiennym obrazie klinicznym wymagającymi innego sposobu dostosowania nauczania oraz oddziaływania wychowawczego i terapeutycznego, specyficzne trudności w uczeniu się, praca z dziecmi z ADHD, zasady pracy na lekcjach wf z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Adresat: RP i zainteresowani nauczyciele L. godz. 4-5
JAK KSZTAŁTOWAĆ I ROZWIJAĆ CZŁOWIECZEŃSTWO UCZNIÓW
DNW097 Zagadnienia: "wszyscy wychowują,,," - ale jak? rodzina i szkoła głównymi ośrodkami przekazywania systemu wartości osobowych i społecznych; niespójność systemów wartości przyczyną trudności i niepowodzeń w wychowaniu, nauczyciel zawodowo-urzędowym wzorem człowieka; jak nie być "złym przykładem"?możliwości kształtowania i rozwijania człowieczeństwa uczniów w dydaktycznej i wychowawczej pracy nauczyciela. L. godz. 4
PRACA Z UCZNIAMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
DNW100 Zagadnienia: opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, zalecenia i wskazówki do pracy z uczniem,dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów, praca z uczniami z spe:praca z uczniem, któremu przyznano nauczanie indywidualnepraca z uczniem, któremu przyznano kształcenie specjalnepraca z uczniem dyslektycznym, dysortograficznym, dysgraficznympraca z uczniem z obniżonymi możliwościami edukacyjnymipraca z uczniem nadpobudliwym. L. godz. 4
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
DNW101 Zagadnienia: sposoby typowania uczniów uzdolnionych, rodzaje zdolności, czynniki i warunki sprzyjające rozwojowi uzdolnień, praca z uczniem zdolnym na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, preferencje sensoryczne a metody uczenia się i zapamiętywania, techniki pracy twórczej i pobudzającej koncentrację, potrzeby uczniów zdolnych, współpraca z rodzicami ucznia zdolnego, L. godz. 4-6
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM ZDOLNYM
DNW102 Zagadnienia: definicje zdolności, charakterystyka i potrzeby uczniów zdolnych, problemy związane z funkcjonowaniem uczniów zdolnych w szkole, pomysły na pracę z uczniem zdolnym, uczeń zdolny w świetle przepisów prawa oświatowego, jak zbudować „Szkolny Program Rozwijania i Wspierania Zainteresowań i Uzdolnień Uczniów”, jaką metodą pracować z uczniami zdolnymi? Adresat: rady pedagogiczne szkół różnych typów L. godz. 5
ANDRAGOGIKA - CZYLI JAK UCZYĆ DOROSŁYCH
DNW103 Zagadnienia: współczesne teorie uczenia się, style nauczania, praca z grupą, diagnoza potrzeb słuchaczy, prowadzący zajęcia – jego wiedza i umiejętności, metody nauczania, opracowanie materiałów dla uczniów/słuchaczy, metody ewaluacji zajęć. Adresat: zainteresowani nauczyciele szkół, placówek oświatowych oraz nauczyciele akademiccy, doradcy metodyczni L. godz. 8-16
PLANOWANIE, REALIZACJA I DOKUMENTACJA ŚCIEŻEK EDUKACYJNYCH
DNW104 Zagadnienia: podstawa programowa ścieżek edukacyjnych, planowanie realizacji ścieżek w szkole, opracowanie dokumentacji ścieżek edukacyjnych dla szkoły jako całości oraz dla każdego nauczyciela, przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: rady pedagogiczne i zainteresowani nauczyciele. L. godz. 8
METODY AKTYWIZUJĄCE W PRACY Z UCZNIAMI NA GODZINACH WYCHOWAWCZYCH
DNW105 Zagadnienia: scenariusze zajęć do wykorzystania w cyklu całorocznym. Adresat: wychowawcy szkół podstawowych, ponadpodstawowych L. godz. 4
METODY AKTYWIZUJĄCE NAUCZYCIELA W PRACY NAUCZYCIELA ŚWIETLICY
DNW106 Zagadnienia: scenariusze zajęć do wykorzystania w cyklu całorocznym. Adresat: wychowawcy świetlic szkolnych i środowiskowych. L. godz. 4
DYSKALKULIA - DIAGNOZA I TERAPIA
DNW107 Zagadnienia: praktyczne sposoby postępowania z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.1) Blok teoretyczny: - definicja, klasyfikacja, przyczyny i objawy zaburzeń percepcyjno - motorycznych, - diagnoza wstępna nauczyciela, diagnoza psychologiczno - pedagogiczna, dostosowanie wymagań edukacyjnych.2) Blok praktyczny: - terapia pedagogiczna ryzyka dyskalkulii- zasady konstruowania programów terapii, scenariusze zajęć, - praktyczne sposoby postępowania z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (strategia "skoczka i stonogi"), praktyczne przykłady wykorzystania i konstruowania gier, zabaw i ćwiczeń matematycznych, prezentacja różnorodnych pomocy wspomagających terapię. L. godz. 4-5
NAUCZANIE ORTOGRAFII METODĄ TECHNIK PAMIĘCIOWYCH
DNW108 Zagadnienia: warsztaty „ Jak nauczyć trudnej pisowni bez znajomości zasad ortograficznych” Adresat: nauczyciele zespołów kompensacyjno – wyrównawczych, nauczyciele uczący uczniów z dysleksją rozwojową. L. godz. 4
TECHNIKI SZYBKIEGO UCZENIA
DNW109 Zagadnienia: mnemotechniki – scenariusze zajęć z wykorzystaniem technik pamięciowych Adresat: nauczyciele oddziałów specjalnych i szkół podstawowych. L. godz. 4
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA
DNW110 Zagadnienia: warsztaty „Jak pracować nad umiejętnością szybkiego czytania”. Adresat: nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych L. godz. 4
KONSTRUOWANIE INDYWIDUALNYCH PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH, EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNYCH I TERAPEUTYCZNYCH
DNW111 Zagadnienia: podstawy prawne, zasady konstruowania i wdrażania programu autorskiego, dostosowanie indywidualnych wymagań ucznia do możliwości poznawczo-emocjonalnych, ewaluacja i modyfikacja programu. L. godz. 5
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA Z DEFICYTAMI UWAGI (ADHD)
DNW112 Zagadnienia: przyczyny zaburzeń ADHD w świetle nauki, praca z rodzicami ucznia z nadpobudliwością psychoruchową, praca edukacyjna i wychowawcza z uczniem z ADHD. L. godz. 5
NAUCZANIE ORTOGRAFII W KLASACH I-III
DNW114 Zagadnienia: metody nauczania ortografii w kształceniu zintegrowanym, graficzne prezentacje nauczania ortografii, wykorzystanie programów multimedialnych, planowanie pracy uwzględniające nauczanie ortografii na zajęciach zintegrowanych, sposoby sprawdzania umiejętności ortograficznych. L. godz. 4-5
BAJKA TERAPEUTYCZNA W PRACY NAUCZYCIELA
DNW115 Zagadnienia: problemy emocjonalne dzieci w teorii pedagogiczno – psychologicznej, co to jest bajka terapeutyczna, jaki jest z niej pożytek, rodzaje bajek terapeutycznych, jak skonstruować bajkę terapeutyczną. L. godz. 4-5
SPOSOBY MOTYWOWANIA UCZNIÓW - PRAKTYCZNE ROZWIĄZANIA
DNW116 Zagadnienia: charakterystyka grupy, praca z grupą na różnych poziomach, „szara strefa” – jak zmotywować do nauki uczniów osiągających średnie wyniki, kogo uwzględnić w szkolnym systemie nagradzania, praktyczne rozwiązania w życiu szkoły. L. godz. 5, Cena 700 zł
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
DNW117 Konwencja jako dokument, który pokazuje do jakiej rzeczywistości winniśmy zmierzać w relacjach dorosły – dziecko, państwo – dziecko.Szkolenie kierujemy szczególnie do wszystkich pedagogów i ludzi bezpośrednio pracujących z dzieckiem. Dla tego dużo miejsca poświęca się prawom dziecka w szkole i w rodzinie jako najważniejszym środowiskom życia dziecka. Zagadnienia:1. Analiza testu ustawy Konwencji Praw Dziecka – w oparciu o Europejską konwencję o wykonywaniu praw dzieci,2. Mechanizmy egzekwowania postanowień Konwencji,3. Prawa dziecka w szkole /wychowywać z poszanowaniem praw/,- nauczyciel i uczeń a prawa dziecka,4. Prawa dziecka w rodzinie – odpowiedzialność obojga rodziców jest zasadą pryncypialną – zaniedbania, współczesna rodzina,5. Poradnik praktyczny jak pomóc dziecku krzywdzonemu – stosowanie przemocy fizycznej, maltretowanie psychiczne, wykorzystanie seksualne, zaniedbywanie. 6. Jak szerzyć informacje o zasadach i postanowieniach Konwencji Praw Dziecka w śród dorosłych i dzieci,7. Analiza instytucji, organizacji oraz programów wspierających bądź działających na rzecz dzieci. L. godz. 5-6
OCENIANIE JEST SZTUKĄ
DNW118 Zagadnienia: warunkowania prawne dotyczące oceniania, psychologiczne aspekty oceniania, cele i funkcje oceniania, ocenianie jako system wartości, sposoby gromadzenia informacji, szkolny system oceniania, przedmiotowy system oceniania. L. godz. 4