DOP001 Cele zajęć: postrzeganie szkoły jako rozwijającą się organizację,usytuowanie WDN w prawie oświatowym,poznanie faz procesu WDN - strukturę tej formy doskonalenia i role jej uczestników,dostrzeganie korzyści płynące z dobrze funkcjonującego WDN w szkole dla siebie i szkoły jako organizacji,umiejętność włączenia się w organizację wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w swojej szkole.Plan kursu: Miejsce wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w prawie oświatowym - znaczenie tej formy kształcenia nauczycieli dla rozwoju organizacyjnego szkoły.Struktura WDN.Sposoby organizacji WDN w szkole.Role w WDN (rada pedagogiczna, lider WDN, dyrektor szkoły).Zakres WDN - tematyka i formy realizacji Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.Praca własna. Możliwe rozwiązania organizacyjne w konkretnej szkole. Adresat: dyrektorzy szkół i liderzy WDN, nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 15. Cena: 90 zł
Jak przygotować dokumentację awansu zawodowego nauczyciela
DOP002 Zapraszamy nauczycieli wszystkich typów szkół przygotowujących się do awansu zawodowego na warsztaty, których celem jest pomoc wprojektowaniu irealizacji rozwoju zawodowego.Program warsztatów: Nauczyciel stażysta Przygotowanie "teczki" stażysty,Sprawozdanie zrealizacji planu rozwoju zawodowego,Zgromadzona dokumentacja ico dalej,Lista kontrolna dokumentacji awansu.Nauczyciel kontraktowy Dokumentacja nauczyciela kontraktowego,Sprawozdanie zrealizacji planu rozwoju zawodowego,Jak przygotować do egzaminu na nauczyciela mianowanego,Lista kontrolna dokumentacji awansu.Nauczyciel mianowany Jak gromadzić dokumentację,Przygotowanie sprawozdania,Opis ianaliza oraz sprawozdania zrozwoju zawodowego,Lista kontrolna dokumentacji awansu. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół przygotowujący się do awansu zawodowego. Liczba godzin-6 (każdy stopień awansu oddzielnie) Cena: 40 zł
Konstruowanie i ewaluacja programu autorskiego
DOP003 Szkolenie kierowane jest do nauczycieli różnych przedmiotówUczestnik po zajęciach: rozumie podstawowe pojęcia przydatne do konstruowania programu (cel, zadanie, materiał nauczania związany zcelami edukacyjnymi, sytuacja edukacyjna),zna etapy konstruowania programu autorskiego,potrafi zaprojektować własne działania związane ztworzeniem programu,formułuje cele edukacyjne.Plan kursu: Program nauczania aplan nauczania -zakres pojęć.Etapy tworzenia programu autorskiego:etap diagnozy,etap konstruowania, etap ewaluacji.Elementy składowe programu nauczania wróżnych źródłach.Praktyczne ćwiczenia wzakresie formułowania celów edukacyjnych.Projekt edukacyjny. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 10 Cena: 65 zł
Metody aktywizujące pracę rady pedagogicznej
DOP004 Uczestnik po zajęciach: zna zasady itechniki pracy zgrupą zuwzględnieniem specyfiki dorosłych,potrafi dobrać odpowiednie metody pracy rady pedagogicznej do kolejnych faz wprocesie WDN ze szczególnym uwzględnieniem diagnozowania, planowania iewaluacji działań,potrafi posługiwać się wpraktyce wybranymi metodami aktywizującymi.Plan kursu: Tworzymy grupę.WDN wplacówce oświatowej.Metody ułatwiające planowanie działań.Twórcze rozwiązywanie problemów wgrupie.Ewaluacja działań grupowych. Adresat: liderzy WDN, zainteresowani nuczyciele wszystkich typów szkół. Czas trwania szkolenia: 4dni (20godz.)Liczba uczestników: 20
Kurs kierowników wycieczek szkolnych
DOP005 Plan icele kursu: akty prawne,obowiązki,wycieczki górskie, piesze,odpoczynek nad akwenami,zasady ruchu drogowego ip.poż.Dokumentacja wycieczki,planowanie wycieczki,wypadki ipostępowanie powypadkowe,odpowiedzialność karna. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 20. Cena: 115 zł
Kurs kierowników placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej
DOP006 Plan i cele kursu: zasady kwalifikacji obiektu na placówkę wypoczynku, przepisy prawne,zasady kwalifikacji kadry na placówkę wypoczynku,zasady organizowania pracy wplacówce,praca opiekuńczo - wychowawcza,zasady bezpieczeństwa życia izdrowia uczestników wypoczynku. Adresat: nauczyciele - po kursie kierowników wycieczek szkolnych. L. godz. 30. Cena: 180 zł UWAGA: Powyższe kursy kierowników wycieczek i kierowników placówek wypoczynku można połączyć w jeden kurs, wówczas: L. godz. 35, Cena 200 zł
Metody aktywizujące w integrowaniu społeczności szkolnej
DOP007 Szkolenie kierowane jest do liderów WDN, rad pedagogicznych placówek oświatowych, zainteresowanych nauczycieliUczestnik po zajęciach: zna zasady itechniki pracy zgrupą,rozumie znaczenie metod aktywizujących wintegrowaniu społeczności szkolnej,potrafi posługiwać się wpraktyce wybranymi metodami aktywizującymi.Plan kursu: Podstawowe zagadnienia integracji społecznej ikomunikacji interpersonalnej.Rola iznaczenie metod aktywizujących wintegrowaniu społeczności szkolnej.Wybrane metody aktywizujące wpracy zgrupą:integracyjne, służące samopoznaniu, budowaniu dobrych relacji wgrupie, budowaniu zaufania iumiejętności empatii,tworzenia idefiniowania pojęć ihierarchizacji,twórczego rozwiązywania problemów,pracy we współpracy,ewaluacyjne.Organizowanie imprez integracyjnych dla dużych grup. L. godz. 10 Cena: 65 zł
Projektowanie programu rozwoju szkoły
DOP008 Szkolenie kierowane jest do liderów WDN, rad pedagogicznych szkół, zainteresowanych nauczycieliUczestnik po zajęciach: rozumie potrzebę planowania rozwoju szkoły,określa etapy tworzenia programu rozwoju szkoły,zna podstawowe metody tworzenia wizji iokreślania misji placówki,stosuje procedurę realizacji zadania szkoły,planuje proces zmiany edukacyjnej,projektuje monitoring iewaluację programu rozwoju szkoły.Plan kursu: Projektowanie edukacyjne -cele izadania.Pojęcie misji iwizji szkoły.Etapy tworzenia programu szkoły ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy zasobów ipotrzeb.Formułowanie celów iich operacjonalizacja.Procedura realizacji zadania szkoły.Ewaluacja ijej znaczenie wprocesie rozwoju szkoły. L. godz. 20 Cena: 115 zł
Analiza i wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych
DOP009 Cele zajęć: znajomość podstaw prawnych,rozumienie różnic wocenianiu zewnętrznym iwewnątrzszkolnym,umiejętność analizy iinterpretacji wyników egzaminu zewnętrznego,umiejętność wyciągania wniosków do planowania pracy dydaktycznej.Plan kursu: Podstawy prawne przeprowadzania egzaminów.Różnice wocenianiu zewnętrznym iwewnętrznym.Analiza wyników woparciu oraport.Interpretacja wyników.Wnioski zwyników egzaminów zewnętrznych. Adresat: nauczyciele, dyrektorzy szkół, liderzy WDN. L. godz. 10. Cena: 65 zł
Program rozwoju podstawą jakości pracy szkoły
DOP010 Cele zajęć: omówienie zmian wprzepisach prawnych, mierzenie jakości pracy szkoły iumiejętne wykorzystanie wyników. Plan kursu: Analiza podstaw prawnych wświetle nowych przepisów.Rola koordynatora procesu mierzenia jakości pracy szkoły.Sporządzanie dokumentacji.Programowanie pracy szkoły zuwzględnieniem wyników mierzenia jakości pracy szkoły iegzaminu zewnętrznego. Adresat: dyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele.L. godz: 6. Cena: 40 zł
Szkoła w sytuacjach kryzysowych
DOP011 Cele zajęć: sposoby rozwiązywania problemów związanych zbezpieczeństwem uczniów. Plan kursu: Podstawy prawne.Bezpieczeństwo uczniów wszkole.Rola dyrektora, procedury współpracy zinstytucjami. Adresat: dyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 6. Cena: 40 zł
Formułowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów
DOP012 Zagadnienia: usytuowanie prawne oceniania ucznia iinformowania go owymaganiach programowych oraz zasadach isposobach oceniania,przedmiotowy system wymagań na tle WSO,poziomy wymagań edukacyjnych iformułowanie wymagań wobec ucznia,przekazywanie uczniom informacji owymaganiach edukacyjnych wich szkole. Adresat: dyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 6. Cena: 40 zł
Planowanie i realizacja nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły/placówki
DOP013 Cele zajęć: omówienie zmian w najnowszym Rozporządzeniu MENiS dotyczącego Sprawowania Nadzoru Pedagogicznego. Plan kursu: Przepisy prawa oświatowego dotyczące nadzoru pedagogicznego.Mierzenie jakości pracy szkoły/placówki.Program rozwoju zawodowego nauczycieli, hospitacje, przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół/placówek. L. godz. 16. Cena 95 zł
Tworzenie wizerunku szkoły/placówki oświatowej w środowisku
DOP014 Cele zajęć: promowanie wizerunku szkoły.Plan kursu: Elementy tworzące wizerunek szkoły/placówki.Public relations woświacie.Strategie promowania szkoły/placówki wśrodowisku. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Program rozwoju szkoły/placówki w oparciu o obowiązujące standardy jakości pracy
DOP015 Cele zajęć: poznanie skutecznych umiejętności wplanowaniu rozwoju placówki oświatowej.Plan kursu: Podstawowe zasady planowania.Ustalenie celów strategicznych programie rozwoju szkoły/placówki.Wykorzystanie standardów zewnętrznych iwewnętrznych jakości pracy szkoły/placówki wprocesie planowania.Planowanie rozwoju we wszystkich obszarach pracy szkoły/placówki, monitoring iewaluacja. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 16.Cena 95 zł
Marketing edukacyjny w procesie zarządzania placówką oświatową
DOP016 Cele zajęć: promowanie placówki oświatowej iwspółpraca zrodzicami.Plan kursu: Wprowadzenie do marketingu.Standardy wewnętrzne pracy szkoły/placówki dotyczące działań marketingowych.Elementy tworzące obraz szkoły/placówki wśrodowisku.Planowanie irealizacja różnych form współpracy zrodzicami.Strategie promowania szkoły/placówki wśrodowisku. Adresat:dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół/placówek. L. godz. 20. Cena: 115 zł
Planowanie rozwoju w szkole/placówce na podstawie wyników mierzenia jakości pracy
DOP017 Cele zajęć: wykorzystanie wyników mierzenia jakości pracy wplanowaniu rozwoju placówki oświatowej.Plan kursu: Standardy jakości pracy szkoły.Raport zmierzenia jakości pracy.Planowanie rozwoju we wszystkich obszarach pracy szkoły/placówki.Monitoring iewaluacja wprojektowaniu zmian. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 16.Cena 95 zł
Pedagogika w praktyce szkolnej - warsztaty. szkoły/placówki
DOP018 Cele zajęć: jak osiągnąć sukces wpracy dydaktyczno-wychowawczej.Plan kursu: Czynniki mające wpływ na proces iefekty kształcenia uczniów.Kierowanie zespołem klasowym wprocesie dydaktyczno - wychowawczym.Uwarunkowania sukcesu nauczyciela. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 20. Cena: 115 zł
Praktyczne rozwiązywanie różnych problemów kierowniczych w zakresie planowania pracy szkoły
DOP019 Cele zajęć: sposoby radzenia sobie zproblemami wzarządzaniu placówką.Plan kursu: Zdefiniowanie problemu.Analiza sytuacji prawnej.Przykłady praktycznych rozwiązań.Opracowanie propozycji własnych rozwiązań problemu. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela. Monitoring i ewaluacja efektów własnej pracy
DOP020 Cele zajęć: rozwój iplanowanie własnej pracy.Plan kursu: Zasady planowania pracy własnej.Opracowanie struktury rozwoju zawodowego na poszczególne stopnie awansu zawodowego.Metody inarzędzia stosowane wocenie efektów pracy nauczyciela. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 16. Cena: 95 zł
Rola dyrektora szkoły we wspomaganiu nauczycieli w zakresie ich awansu zawodowego
DOP021 Cele zajęć: omówienie rozporządzenia onadzorze pedagogicznym wświetle awansu nauczyciela.Plan kursu: Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły - przepisy ipraktyka.Procedura awansu zawodowego. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Awans zawodowy dyrektora szkoły/placówki oświatowej
DOP022 Cele zajęć: poznanie zagadnień związanych zawansem zawodowym dyrektora placówki.Plan kursu: Uwarunkowania prawne awansu zawodowego dyrektora szkoły/placówki,Dokumentacja wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego,Sprawozdanie zostatnich dwóch lat pracy. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy szkół. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Planowanie, realizacja i dokumentacja ścieżek edukacyjnych
DOP023 Cele zajęć: poznanie podstaw prawnych, zasady imetody realizacji ścieżek edukacyjnych.Plan kursu: Podstawa programowa ścieżek edukacyjnych.Planowanie realizacji ścieżek wszkole.Opracowanie dokumentacji ścieżek edukacyjnych dla szkoły jako całości oraz dla każdego nauczyciela.Przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Organizacja współpracy z rodzicami
DOP024 Cele zajęć: jak zainteresować izaangazować rodziców do współpracy ze szkołą.Plan kursu: Strefy wpływów rodziców na pracę szkoły,Diagnoza oczekiwań rodziców wobec szkoły,Organizacja zebrań zrodzicami,Przykłady praktycznych rozwiązań współpracy szkoły zrodzicami. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Metoda projektu w pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela
DOP025 Cele zajęć: jak zaplanować, stworzyć ipracować metodą projektów.Plan kursu: Etapy realizacji projektu uczniowskiego,Kierowanie pracą uczniów wprojekcie,Opracowanie instrukcji do projektu,Zastosowanie metody projektu na różnych zajęciach edukacyjnych,Przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Wykorzystanie hospitacji w tym hospitacji diagnozującej w pracy szkoły
DOP026 Cele zajęć: poznanie zadań iwykorzystanie hospitacji diagnozuącej.Plan kursu: Hospitacja wprzepisach prawa oświatowego,Rodzaje izadania hospitacji,Arkusze obserwacji wykorzystywane whospitacji zajęć,Planowanie hospitacji,Przykłady praktycznych rozwiązań,Wykorzystanie hospitacji wpracy nauczyciela idyrektora szkoły. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy, nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Wykorzystanie badań ankietowych w mierzeniu jakości pracy szkoły
DOP027 Plan kursu: Zasady opracowywania kwestionariuszy ankiet,Podstawowe błędy wankietach isposoby ich unikania,Opracowanie kwestionariusza ankiety dostosowanej do planu mierzenia jakości pracy szkoły/placówki. Adresat: dyrektorzy iwicedyrektorzy, nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Awans zawodowy nauczyciela stażysty - pisanie sprawozdania, rozmowa kwalifikacyjna przed komisją
DOP028 Cele zajęć: pomoc nauczycielom stażystom wprzygotowaniu się do awansu zawodowego.Plan kursu: Prawo oświatowe dotyczące awansu zawodowego nauczyciela,Sporządzanie sprawozdania zplanu rozwoju zawodowego nauczyciela,Prezentacja przed komisją (symulacja zdarzenia) dla nauczycieli stażystów. Adresat: nauczyciele stażyści ubiegający się oawans na nauczyciela kontraktowego. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Budowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego
DOP029 Cele zajęć: wypracowanie umiejętności budowania narzędzi pomiaru dydaktycznego, które stanowić będą bazę szkolnego systemu oceniania.Plan kursu: Sytuacja dydaktyczna, operacjonalizacja, taksonomia celów.Cele kształcenia,Zadania otwarte izamknięte,Graf planu tekstu,Tabelaryczny plan testu. Adresat: wszyscy nauczyciele. L. godz. 12. Cena: 75 zł
Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego -pisanie sprawozdania, rozmowa kwalifikacyjna przed komisją
DOP030 Cele zajęć: pomoc nauczycielom kontraktowym wprzygotowaniu się do awansu zawodowego.Plan kursu: Prawo oświatowe dotyczące awansu zawodowego nauczyciela,Sporządzanie sprawozdania zplanu rozwoju zawodowego nauczyciela,Prezentacja przed komisją (symulacja zdarzenia) dla nauczycieli kontraktowych. Adresat: nauczyciele kontraktowi ubiegający się oawans na nauczyciela mianowanego. L. godz. 8. Cena: 50 zł
Awans zawodowy nauczyciela mianowanego - pisanie sprawozdania, dokumentowanie niezbędnych wymagań
DOP031 Cele zajęć: pomoc nauczycielom mianowanym wprzygotowaniu się do awansu zawodowego.Plan kursu: Prawo oświatowe,Sporządzanie sprawozdania zplanu rozwoju zawodowego nauczyciela,Procedury dokumentowania wymagań kwalifikacyjnych,Opis ianaliza przypadków edukacyjnych, wychowawczych lub innych. Adresat: nauczyciele mianowani ubiegający się oawans na nauczyciela dyplomowanego. L. godz. 12. Cena: 75 zł
Techniki i narzędzia badania jakości pracy szkoły
DOP032 Cele zajęć: interpretacja aktów prawnych obligujących szkołę do badania jakości, praca nad doskonaleniem pracy własnej iszkoły, dobranie właściwych technik badawczych, umiejętność podejmowania działań wzakresie planowania mierzenia jakości pracy szkoły. Plan kursu: Analiza aktów prawnych.Planowanie procesu dydaktycznego zmierzającego do podnoszenia jakości pracy szkoły zwykorzystaniem doświadczenia iwyników pracy własnej nauczycielaDobieranie technik badawczychRola izadania pracowników pedagogicznych iniepedagogicznych wpracy nad jakością. Adresat: nauczyciele, dyrektorzy szkół, liderzy WDN. L. godz. 10. Cena: 65 zł
Organizacja prac badawczych w szkole
DOP033 Cele zajęć: współpraca zSzespołem ds. mierzenia jakości pracy szkoły, współtworzenie planu mierzenia, interpretacja podstaw prawnych, dokumentowanie pracy zespołu Plan kursu: Podstawy prawne.Tworzenie zespołu ds. wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.Planowanie pracy zespołu.Dokumentowanie prac zespołu Adresat: nauczyciele, dyrektorzy szkół, liderzy WDN. L. godz. 5. Cena: 35 zł
Hospitacja diagnozująca jako forma ewaluacji pracy szkoły
DOP034 Cele zajęć: współorganizowanie hospitacji diagnozującej, współpraca zzespołem przedmiotowym wplanowaniu hospitacji, interpretacja podstawy prawnych, planowanie imonitoring pracy nad doskonaleniem umiejętności iwiedzy ucznia, dokumentowanie hospitacji diagnozującej. Plan kursu: Podstawy prawne.Planowanie hospitacji diagnozującej.Zasady przeprowadzania idokumentowania hospitacji diagnozującej. Adresat: nauczyciele, dyrektorzy szkół, liderzy WDN. L. godz. 5. Cena: 35 zł
Redagowanie raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły
DOP035 Cele zajęć: wykorzystanie wyników wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły. Znajomość podstaw prawnych obligujących do redagowania raportu, znajomość cech dobrego raportu, umiejętność tworzenia raportu zpodaniem SWOT. Plan kursu: Analiza podstaw prawnych.Przegląd przykładowych wyników zwewnętrznego badania jakości pracy szkoły.Określenie cech dobrego raportu.Redagowanie raportu. Adresat: wszyscy nauczyciele. L. godz. 6. Cena: 40 zł
Działania szkoły w dochodzeniu do jakości
DOP036 Cele zajęć: poznanie zasad irozumienie potrzeby prowadzenia prac badawczych, określa wskaźniki nauczania /uczenia się, jak opracować plan badawczy. Plan kursu: Określenie technik iobszarów badania wcelu zdiagnozowania jakości procesu nauczania / uczenia się.Wypracowanie wskaźników jakości procesu nauczania / uczenia się.Opracowanie szczegółowych działań, które zapewnią osiąganie wskaźników jakości.Planowanie końcowej ewaluacji procesu dochodzenia do jakości nauczania / uczenia się.Opracowanie przykładowych narzędzi do badań zp.4. Adresat: wszyscy nauczyciele. L. godz. 5. Cena: 35 zł
Działania Rady Pedagogicznej we wdrażaniu wewnętrznego systemu zapewniania jakości pracy szkoły
DOP037 Cele zajęć: poznanie podstaw prawnych izasady wdrażania systemu jakości pracy szkoły, współpraca zorganami szkoły wzakresie wdrażania, poznanie elementów ietapów wdrażania wewnętrznego systemu zapewniania jakości, planowanie awansu zawodowego jako elementu wdrażania, działania wzakresie wieloletniego planowania WDN, planowanie pracy wewnętrznych zespołów, procedury iformy nadzoru pedagogicznego wkontekście systemu zapewniania jakości Plan kursu: Przegląd podstaw prawnych.Zasady wdrażania systemu zapewniania jakości pracy szkoły.Rola organów szkoły wplanowaniu irealizacji wewnętrznego systemu zapewniania jakości pracy szkoły.Awans zawodowy asystem jakości pracy szkoły.WDN wdochodzeniu do jakości.Rola zespołów nauczycieli idyrektora wdochodzeniu do jakości. Adresat: Rady Pedagogiczne. L. godz. 10-15 (wzależności od tego czy szkoła wypracuje dokumenty). Cena: 90 zł
Analiza i interpretacja wyników egzaminu zewętrznego
DOP038 Cele zajęć: jak analizować raport OKE, interpretacja wyników iich komunikcja, porównanie wymagań edukacyjnych zegzaminacyjnymi, standardy egzaminów zewnętrznych ipodstawy programowe, weryfikacja procesu dydaktycznego waspekcie wyników, umiejętność porównywania wyników OKE na "wejściu i wyjściu" nauczania, dokumentowanie pracy wzakresie analizy iinterpretacji raportu OKE. Plan kursu: Podstawy programowe istandardy egzaminacyjne.Analiza iinterpretacja raportu.Analiza pracy dydaktycznej.Dokumentowanie prac nad raportem OKE. Adresat: wszyscy nauczyciele. L. godz. 10. Cena: 90 zł
Jakość edukacji a system zapewniania jakości pracy szkoły
DOP039 Cele zajęć: analiza podstaw prawnych obligujących do wprowadzenia wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości, poznanie czynników jakości szkoły/placówki wtrzech aspektach jej działalności, określanie czynników kariery szkolnej ucznia, wpływ na jakość edukacji wszkole / placówce. Plan kursu: Analiza podstaw prawnych.Definiowanie wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości pracy szkoły.Definiowanie uczenia się wujęciu Rady Unii Europejskiej odpowiedzialnej za edukację.Czynniki edukacji wUE iwPolsce.Określanie czynników jakości pracy szkoły / placówki wtrzech aspektach jej funkcjonowania.Określanie czynników wpływających na karierę szkolną ucznia jako kontekst kształcenia.Diagnozowanie w/w czynników wramach samokształcenia uczestników.Ustalenie czynników jakości pracy szkoły.Ujęcie systemu jakości edukacji wdokumentach UE.Odniesienie elementów systemu zapewniania jakości pracy do warunków konkretnej szkoły. Adresat: dyrektorzy, nauczyciele, Rady pedagogiczne szkół. L. godz. 12 (tym 4 godz. samokształcenia). Cena: 75 zł
Zarządzanie jakością - mierzenie jakości pracy szkoły/placówki
DOP040 Cele zajęć: przygotowanie oświatowej kadry kierowniczej do realizacji nadzoru pedagogicznego wsposób, który umożliwi rozwój szkoły iplacówki, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju ucznia inauczyciela. Plan kursu: Teorie jakości, rola TQM wedukacji, dostosowanie 14punktów Deminga do pracy szkół iplacówek oświatowych.Czynniki wpływające na jakość edukacji, standardy oceny jakości pracy szkoły/placówki, co mierzyć idlaczego?Arkusz diagnostyczny, wykorzystanie standardów edukacyjnych wkonstruowaniu arkusza diagnostycznego.Hospitacja diagnozująca wmierzeniu jakości pracy szkoły/placówki - formuły, procedury idokumentacja działalności hospitacyjnej.Wybrane sposoby inarzędzia stosowane wwewnętrznym mierzeniu jakości pracy szkoły placówki: ankieta, obserwacja ukierunkowana, badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.Rola raportu zmierzenia jakości pracy szkoły/placówki wsamoocenie jej pracy.Procedura MJPS. Adresat: oświatowa kadra kierownicza, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 16. Cena: 95 zł
Mierzenie jakości pracy szkoły - narzędzia badawcze i procedury
DOP041 Zagadnienia: przepisy prawa oświatowego w zakresie MJPS, w tym standardy oceny jakości pracy szkoły, wykorzystanie arkusza diagnostycznego w MJPS, opracowanie podstawowych narzędzi wykorzystywanych w MJPS, raport z MJPS, planowanie procesu MJPS Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele oraz RP. L. godz. 16 -Rady Pedagogiczne - 7 godz.
Raport z mierzenia jakości pracy szkoły/placówki
DOP042 Zagadnienia: uwarunkowania prawne mierzenia jakości pracy szkoły, zbieranie i gromadzenie informacji o pracy szkoły, zasady pisania raportu z mierzenia jakości pracy szkoły/placówki, opracowanie fragmentów raportu, wykorzystanie wniosków Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele L. godz. 8
Tworzenie systemu zapewnienia jakości w szkole
DOP043 Zagadnienia: diagnozowanie pracy szkoły, identyfikacja procesów zapewniających jakość pracy szkoły/placówki oraz ustalenie powiązań między nimi, programowanie pracy szkoły/placówki, monitorowanie i ewaluacja procesów, mierzenie jakości pracy szkoły, planowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele oraz RP. L. godz. 16 -Rady Pedagogiczne - 7 godz.
Opracowanie programu rozwoju na potrzeby konkretnej szkoły/placówki
DOP044 Zagadnienia:spotkanie z radą pedagogiczną oraz zespołem d/s programu rozwoju (zespołowe diagnozowanie pracy szkoły/placówki, określenie celów strategicznych pracy szkoły/placówki, wstępna koncepcja programu rozwoju, szczegółowe określenie zadań dla zespołu ds. programu rozwoju, opracowanie 5-letniego i rocznego programu rozwoju w porozumieniu z konsultantem, spotkanie konsultanta z zespołem opracowującym program rozwoju (przyjęcie ostatecznej wersji programu rozwoju, ustalenie sposobów monitorowania i ewaluacji). Adresat: rady pedagogiczne i ich zespoły zadaniowe. L. godz. 16 -Rady Pedagogiczne - 7 godz.
Opracowanie narzędzi badawczych oraz raportu z mierzenia jakości pracy szkoły/placówki
DOP045 Zagadnienia: spotkanie z radą pedagogiczną oraz zespołem ds. mierzenia jakości pracy szkoły (ustalenie zakresu badania w danym roku szkolnym, ustalenie procedur badawczych, prezentacja sposobów mierzenia jakości pracy szkoły wykorzystywanych w badaniach w danym roku szkolnym, szczegółowe określenie zadań do wykonania przez zespół ds. mierzenia jakości pracy szkoły), zadania do realizacji przez zespół ds. MJPS we współpracy z konsultantem (opracowanie narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań i opracowanie ich wyników, zbieranie i gromadzenie informacji o pracy szkoły/placówki, napisanie raportu), spotkanie z kierownictwem szkoły oraz zespołem ds. MJPS (prezentacja wstępnej wersji raportu, dyskusja, korekta raportu, przyjęcie ostatecznej wersji raportu). Adresat: rady pedagogiczne i ich zespoły zadaniowe L. godz. 16 -Rady Pedagogiczne - 7 godz.
Istota skutecznego uczenia się
DOP046 Zagadnienia: umiejętności komunikacyjne w nauczaniu, organizacja pracy własnej nauczyciela., przygotowanie innowacji pedagogicznej zagadnienia jakości w edukacji, pomoc uczniom czynnie zdobywać wiedzę i umiejetności , wprowadzenie aktywnego nauczania, rozpoznawanie stylów uczenia się, niezwykła sztuka uczenia się, wykorzystanie kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, teorii wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera, zrozumienie holistycznego postrzegania świata przez dziecko, przegląd nowoczesnych metod nauki czytania, poznanie metod i technik twórczego rozwiązywania problemów Edwarda de Bono, projektowanie zajęć z wykorzystaniem metody story line, projektu edukacyjnego. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 30
Innowacja pedagogiczna, program autorski
DOP047 Zagadnienia: Wyjaśnienie pojęć innowacja pedagogiczna, program autorski. Podanie zasad prawidłowego budowania programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych w oparciu o rozporządzenia. Procedura wdrażania programów i innowacji. Ewaluacja Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół L. godz. 12 (w tym 6 godz. pracy własnej).
Absolwent gimnazjum w szkole ponadgimnazjalnej diagnoza na wejście
DOP048 Zagadnienia: poznanie metod diagnozy na wejście, podstawa programowa dla gimnazjów źródłem wiedzy uczniów o umiejętnościach uczniów klas I, wykorzystanie wyników diagnozy do skutecznego planowania pracy dydaktycznej. Adresat: Rady Pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych L. godz. 4
Wykorzystanie wyników egzaminu gimnazjalnego do podnoszenia jakości pracy szkoły
DOP049 Zagadnienia: analiza wyników poszczególnych części egzaminu gimnazjalnego, specyficzne dla uczniów danej szkoły trudności, debata nad różnymi możliwościami zmiany sytuacji, sposoby monitorowania wyszczególnionych umiejętności uczniów przed przystąpieniem do właściwego egzaminu. Adresat: nauczyciele gimnazjów i Rady Pedagogiczne L. godz. 6
Budowanie autorytetu nauczyciela
DOP050 Zagadnienia:omówienie obowiązków nauczyciela wobec siebie, uczniów i rodziców. Podanie zasad postępowania w relacjach: nauczyciel - uczeń, nauczyciel - rodzic. Struktura lekcji - omówienie modułów prawidłowo przeprowadzonej lekcji. Adresat: nauczyciele ze stażem pracy od 0- 4 L. godz. 4
Wywiadówka inaczej
DOP051 Zagadnienia: omówienie spraw organizacyjnych związanych z prawidłowo przeprowadzoną wywiadówką oraz zaprezentowanie metod aktywizujących możliwych do zastosowania na spotkaniach z rodzicami. Podanie scenariuszy kilku wywiadówek dotyczących spraw wychowawczych. Znaki drogowe w wychowaniu. Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół L. godz. 4
Profilaktyka zagrażającego kontaktu z uczniem
DOP052 Zagadnienia: przeciwdziałanie tworzeniu toksycznych relacji z uczniem, trudny uczeń (każdy referuje trudnego dla niego ucznia|: typ: agresywny, spokojny, lider, wzorowy uczeń, niepełnosprawny, słaby uczeń), hierarchia sytuacji stresogennych, jak reaguję na stres?, uświadamianie różnych stanów emocjonalnych: (zmęczenie, zdenerwowanie, stres, melancholia) i ich konsekwencje w kontakcie z uczniem, specyficzna dwustronna interakcja uczeń-nauczyciel (jak przeciwdziałać prowokacji ze strony ucznia). Adresat: zainteresowani nauczyciele L. godz. 12
Relacja nauczyciel wf - uczeń
DOP053 Zagadnienia: specyfika przedmiotu - nakreślanie indywidualnej wizji przedmiotu, korzyści i zagrożenia płynące z pozycji wf-isty, weryfikacja uczniów uzdolnionych na podstawie metody testowej, rola autorytetu, istotne znaczenie ciała dla dzieci nadpobudliwych, nieśmiałych. Adresat: nauczyciele wychowania fizycznego L. godz. 12
Metodyka godzin wychowawczych
DOP054 Zagadnienia:metody aktywizujące uczniów wykorzystywane na godzinach wychowawczych, scenariuszy zajęć, komunikacja w relacjach nauczyciel-uczeń. Adresat: wychowawcy klas wszystkich poziomów kształcenia L. godz. 6
Rodzice, nauczyciele, uczniowie - partnerzy w procesie wychowania w szkole
DOP055 Zagadnienia: problematyka wychowania w szkole, kompetencje rodziców, kompetencje nauczycieli w obszarze wychowania dzieci, obszary współdziałania podmiotów wychowujących. Adresat: rady pedagogiczne, zainteresowani nauczyciele L. godz. 6
Rola i zadania opiekuna stażu
DOP056 Zagadnienia: analiza rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli, zakresy działań nauczyciela stażysty i kontraktowego oraz sposoby dokumentowania ich pracy. Adresat: zainteresowani nauczyciele. L. godz. 4
Prowadzenie spotkań z rodzicami
DOP057 Zagadnienia: metodyka prowadzenia wywiadówek, tematyka spotkań poświęconych wspieraniu rodziców w procesie wychowania ich dzieci, prezentacja propozycji scenariuszy wywiadówek. Adresat: wychowawcy klas, pedagodzy, rodzice L. godz. 6
Rola organizacji pozarządowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego
DOP058 Zagadnienia: ramy prawne funkcjonowania organizacji pozarządowych, organizacje pozarządowe w środowisku lokalnym, zachęcanie nauczycieli do aktywności społecz Adresat: zainteresowani nauczyciele L. godz. 5
Opracowanie rocznego programu rozwoju dla konkretnej szkoły/placówki
DOP059 Zagadnienia: określenie podstaw konstruowania rocznego programu rozwoju, opracowanie rocznego programu rozwoju szkoły/placówki, określenie zasad monitorowania i ewaluacji. L. godz. 7
Zasady finansowania oświaty, subwencja oświatowa dla gminy i poszczególnych szkół
DOP060 Zagadnienia: zasady finansowania oświaty w Polsce, algorytm naliczania subwencji oświatowej dla organów prowadzących, jak winien wyglądać model szkoły samowystarczalnej finansowo, co zrobić by właściwie wydatkować pieniądze zaplanowane w budżecie szkoły, jakie parametry związane ze szkołą mają największy wpływ na subwencję oświatową. Adresat: Dla RP lub zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 4
Warsztaty z zakresu prawidłowego wypełniania sprawozdawczości oświatowej
DOP061 Zagadnienia: jak prawidłowo wypełnić sprawozdanie EN-3, sprawozdania GUS-owkie typu SO, SIO i inne zestawienia dla potrzeb kuratorium oświaty, organu prowadzącego i OKE, jak wykorzystać dostępne oprogramowanie dla tych celów Adresat: Dla zainteresowanych pracowników Oświaty L. godz. 4
Zasady kodeksu postępowania administracyjnego stosowanego w oświacie
DOP062 Zagadnienia: gdzie należy postępować zgodnie z KPA, krótka charakterystyka postępowania administracyjnego w oświacie, jego główne zasady i konsekwencje braku stosowania. Adresat: Dla RP lub zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 4
Eksperyment pedagogiczny, innowacja pedagogiczna
DOP063 Zagadnienia: eksperyment w literaturze pedagogicznej, eksperyment jako metoda badań pedagogicznych, metoda a techniki i narzędzia badawcze, metodologiczne i moralne aspekty eksperymentu pedagogicznego, podstawy prawne eksperymentu pedagogicznego, zasady rejestracji eksperymentu pedagogicznego, przykład dobrej praktyki, innowacja pedagogiczna - pojęcie, zasady rejestracji i prowadzenia innowacji w szkole. L. godz. 4
Wykorzystanie podstaw kinezjologii edukacyjnej w pracy z dzieckiem
DOP064 Zagadnienia: poznanie i wykorzystanie elementów metody dr Paula Dennisona w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Adresat: warsztaty dla nauczycieli szkół podstawowych. L. godz. 5-6 lub 10-12
Pedagogika zabawy w pracy z dziećmi i młodzieżą upośledzoną umysłowo
DOP065 Zagadnienia: przygotowanie warsztatu pracy, prezentacja możliwosci zastosowania metody pedagogiki zabawy - metody aktywizujące. L. godz. 5 - 10
Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny jakości nauczania w szkole
DOP066 Zagadnienia: system egzaminacyjny w Polsce na podstawie Rozporządzenia MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. 83, poz. 562), wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych do doskonalenia pracy szkoły - teoria i praktyka, koncepcja edukacyjnej wartości dodanej, zastosowanie edukacyjnej wartości dodanej i sposoby jej szacowania, efekty wprowadzenia edukacyjnej wartości dodanej oraz warunki jej doskonalenia, podsumowanie: nadzieje i zagrożenia związane z wprowadzeniem metody EWD. Adresat: tekst L. godz. 3
Testy wieloktotnego wyboru przygotowujące uczniów do etapu pisemnego zewnętrznego egzaminu zaw.
DOP067 Zagadnienia: zasady, forma i tryb przeprowadzania egzaminu zawodowego w etapie pisemnym, analiza wymagań egzaminacyjnych w oparciu o standardy wymagań, konstruowanie zadań wielo-krotnego wyboru z zastosowaniem standardów wymagań egzaminacyjnych do poszczególnych zawodów. L. godz. 5
Prawo oświatowe dla nauczycieli stażystów i kontraktowych
DOP068 Zagadnienia: 1. Ustawa o Systemie Oświaty (system oświaty w Polsce, wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, społeczne organy w systemie oświaty), 2. Ustawa "Karta Nauczyciela" (obowiązki nauczycieli, wymagania kwalifikacyjne, awans zawodowy nauczyciela, nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy, odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli. L. godz. 8
Awans zawodowy nauczycieli
DOP069 Zagadnienia: stopnie awansu zawodowego, warunki nadania stopnia awansu zawodowego, odbywanie stażu (plan rozwoju zawodowego na poszczególne stopnie, sprawozdanie i oCena dorobku zawodowego), dokumentacja nauczyciela składającego wniosek do komisji kwalifikacyjnej, komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne. L. godz. 4
Awans zawodowy nauczyciela mianowanego na dyplomowanego
DOP070 Zagadnienia: warunki nadania kolejnego stopnia awansu zawodowego, plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie i oCena dorobku zawodowego, dokumentacja składana do komisji kwalifikacyjnej (teczka), skład komisji kwalifikacyjnej, rozmowa kwalifikacyjna. L. godz. 3
Zapoznanie z organizacją wycieczek, wyjazdów i imprez dzieci przedszkolnych i szkolnych
DOP071 Zagadnienia: zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi zasady organizacji wyciecze, wyjazdów i imprez, przedstawienie zasad bezpieczeństwa uczestników wyjazdów, zapoznanie z obowiązkami dyrektora placówki w zakresie organizacji wycieczek, przedstawienie dokumentacji wycieczki na podstawie rozporządzenia MENiS, zapoznanie z celami i formami organizowania imprez, omówienie sposobów finansowania wyjazdów, wycieczek oraz imprez, zaprezentowanie przykładowych regulaminów organizacji wycieczek, plan finansowy i ubezpieczenie wycieczki. L. godz. 4
Planowanie i dokumentowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły/placówki
DOP072 Zagadnienia: przepisy prawa oświatowego dotyczące nadzoru pedagogicznego, planowanie nadzoru pedagogicznego w podstawowych aspektach (działalności diagnostyczno-oceniającej, wspomagania nauczycieli, hospitacji), dokumentowanie nadzoru pedagogicznego, przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół /placówek. L. godz. 16 lub 8
Projektowanie pracy szkoły/placówki
DOP073 Zagadnienia: podstawowe zasady planowania, podstawy zarządzania jakością, ustalenie celów strategicznych w programie szkoły/placówki, opracowanie fragmentów programu szkoły, monitorowanie i ewaluacja w programie szkoły/placówki Adresat: dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół /placówek, RP i zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 16 lub 8
Działalność diagnostyczno - oceniająca w szkole
DOP074 Zagadnienia: przepisy prawa oświatowego, projektowanie badań diagnostycznych w szkole, narzędzia stosowane w diagnozie i ewaluacji - oCena ich przydatności, analiza przykładowych narzędzi badawczych, hospitacja Adresat: dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół /placówek, RP i zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 16 lub 8
Organizacja systemu wspomagania nauczycieli w szkole/placówce oświatowej
DOP075 Zagadnienia: diagnozowanie potrzeb szkoły i nauczycieli w zakresie doskonalenia, formy realizacji działań wspomagających, planowanie wspomagania nauczycieli - przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół /placówek, RP i zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 6
Ewaluacja w szkole - badanie skuteczności działań realizowanych w szkole/placówce
DOP076 Zagadnienia: programy w szkole objęte ewaluacją, procedura ewaluacyjna, metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ewaluacyjnych, projektowanie ewaluacji wybranego fragmentu pracy szkoły/placówki, wykorzystanie wyników badań w doskonaleniu pracy szkoły/placówki. Adresat: dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół /placówek, RP i zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 8
Przygotowanie do konkursu na dyrektora szkoły/placówki oświatowej - opracowanie koncepcji
DOP077 Zagadnienia: planowanie konkursowej koncepcji kierowania szkołą/placówką, opracowanie przykładowych fragmentów koncepcji, autoprezentacja koncepcji, zastosowanie różnych strategii marketingowych w pracy szkoły/placówki oświatowej. Adresat: kandydaci na stanowisko dyrektorów szkół i placówek oświatowych, pracownicy nadzoru pedagogicznego oraz jednostek samorządu terytorialnego L. godz. 8
Fundusze strukturalne dla edukacji w Polsce w latach 2007-2013
DOP078 Zagadnienia: programy wspólnotowe UE wspierające rozwój oświaty w latach 2007-2013, Socrates (założenia, priorytety, typy projektów, finansowanie, procedury), zasady sporządzania aplikacji w partnerskich projektach szkół Comeniusa, charakterystyka formularza wniosku, oCena formalna i merytoryczna wniosku, kryteria oceny, symulacja - omówienie oceny przykładowego wniosku, wypełnienie fragmentu wniosku. Adresat: dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół /placówek, RP i zainteresowanych nauczycieli. L. godz. 10-8
Metodyka nauczania przedsiębiorczości
DOP079 Zagadnienia: style uczenia się i nauczania, diagnozowanie pracy własnej, prowadzący i metody nauczania, przygotowanie materiałów i organizacja środowiska nauczania, ewaluacja, prezentacja przykładowych scenariuszy. L. godz. 16
Z Comeniusem do Europy - jak zaplanować edukacyjny projekt europejskiej współpracy
DOP080 Zagadnienia: z jakich programów edukacyjnych może skorzystać placówka, w której pracują i w jaki sposób można pozyskać środki finansowe na realizację różnych pomysłów dotyczących pracy z uczniem oraz zmian i innowacji w organizacji pracy szkoły, w jaki sposób znaleźć i zainteresować współpracą partnerów z zagranicy, jak zaplanować projekt, wypełnić aplikację, przygotować dokumentację niezbędną do sprawozdania z realizacji projektu, przykłady ciekawych projektów, zrealizowanych w szkołach w ramach programu Comenius - Partnerskie Projekty Szkół, konieczność prowadzenia monitoringu zadań projektowych i jak go przeprowadzić, ewaluacja wewnętrzna projektu. L. godz. 8 (1 dzień)
Profilaktyka w szkole - budowanie programu profilaktycznego oraz atrakcyjne pomysły na realizację
DOP081 Zagadnienia: omówienie etapów budowania programu profilaktycznego w szkole, umiejętność określania zasobów szkoły, diagnozowanie potrzeb i problemów uczniów, rodziców i nauczycieli, określanie obszarów i zadań szkoły w odniesieniu do programu wychowawczego, zaplanowanie form i metod realizacji, monitoring i ewaluacja działań Adresat: nauczyciele - wychowawcy wszystkich poziomów nauczania. L. godz. 16 (2 dni)
Marketing w szkole. Jak budować wizerunek placówki edukacyjnej
DOP082 Zagadnienia: uświadomienie roli nauczyciela jako sprzedającego usługę i odpowiedzialnego za budowanie wizerunku szkoły, rozwój umiejętności w zakresie: (planowania marketingu usług edukacyjnych, budowania wizerunku placówki, prezentowania ofert placówki, prowadzenia rozmów z rodzicami), poznanie technik radzenia sobie z trudnym rodzicem Adresat: dyrektorzy, nauczyciele; wszystkie poziomy nauczania. L. godz. 16 (2 dni)
Rodzice w szkole - podstawy prawne funkcjonowania
DOP083 Zagadnienia: akty prawne regulujące funkcjonowanie rodziców w szkole, struktura Rady Rodziców, kompetencje, regulamin, zasady współdziałania z innymi organami. L. godz. 2
Wymagania wobec kandydatów na dyrektora i tworzenie koncepcji pracy szkoły w aspekcie konkursu
DOP084 Zagadnienia: podstawy prawne, wymagania, regulamin konkursu, oferta konkursowa kandydata - dokumenty, koncepcja funkcjonowania szkoły lub placówki, zadania dyrektora wynikające z ustawy o systemie oświaty, główne obszary pracy szkoły, struktura koncepcji, pożądane cechy koncepcji, pułapki i zagrożenia. L. godz. 4 (wykład, warsztaty)
Organizacja turystyki i krajoznawstwa przez placówki oświatowe
DOP085 L. godz. 4 (warsztaty)
Organizacja wypoczynku przez placówki oświatowe
DOP086 L. godz. 4 (warsztaty)
INTERNET W PRACY NAUCZYCIELA - BIBLIOTEKARZA
DOP087 Zagadnienia: igła w stogu siana czyli jak szybko w Internecie znaleźć potrzebne informacje, specjalnie dla nas w Internecie czyli strony internetowe dla nauczycieli–bibliotekarzy, z kulturą w sieci czyli etykieta, zaistniej w sieci czyli strona internetowa Twojej biblioteki. Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela-bibliotekarza, bibliografia do wykorzystania w pracy nauczyciela-bibliotekarza. Adresat: nauczyciele – bibliotekarze L. godz. 8
WYPRACOWANIE SZKOLNEGO I KLASOWEGO PROGRAMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
DOP088 Zagadnienia: rodzaje profilaktyki w szkole, wskaźniki patologii w środowisku uczniowskim, przyczyny zagrożenia niedostosowaniem społecznym wśród uczniów - rodzaje podejmowanych zachowań ryzykownych, przemoc i zachowania agresywne - psychologiczny portret agresora i ofiary, diagnoza stanu bezpieczeństwa w szkole i poza nią, cele główne i szczegółowe programu przeciwdziałania agresji i przemocy, strategie zapobiegania agresji i przemocy szkolnej, środki zaradcze na poziomie klas i jednostki, wskaźniki skuteczności programu, oczekiwane rezultaty, monitoring i ewaluacja, analiza i oCena skuteczności programu. L. godz. 4-6
NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY - DZIAŁALNOŚĆ DIAGNOSTYCZNO - OCENIAJĄCA
DOP089 Zagadnienia: przepisy prawa oświatowego, projektowanie badań diagnostycznych w szkole, narzędzia stosowane w diagnozie i ewaluacji – oCena ich przydatności, analiza przykładowych narzędzi badawczychhospitacja. Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele oraz rady pedagogiczne. L. godz. 16 lub 8
NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY - DZIAŁALNOŚĆ WSPOMAGAJĄCA
DOP090 Zagadnienia: diagnozowanie potrzeb szkoły i nauczycieli w zakresie doskonalenia, formy realizacji działań wspomagających, planowanie wspomagania nauczycieli - przykłady praktycznych rozwiązań. Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele. L. godz. 6
TWORZENIE SZKOLNEGO SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI WE WSPÓŁPRACY Z RADĄ PEDAGOGICZNĄ
DOP091 Zagadnienia: założenia systemu zapewnienia jakości w organizacji, polityka jakości szkoły/placówki, programy i projekty zapewniające realizację przyjętych standardów, monitorowanie i ewaluacja procesów, system raportowania wyników, planowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele, rady pedagogiczne. L. godz. 16 lub 8
TWORZENIE I WYKORZYSTANIE BADAŃ ANKIETOWYCH W SZKOLE
DOP092 Zagadnienia: zastosowanie badań ankietowych w pracy nauczyciela oraz w badaniach pracy szkoły, podstawowe wiadomości dotyczące badań ankietowych, zasady opracowania kwestionariusza ankiety, projektowanie kwestionariuszy ankiet wykorzystywanych w pracy nauczyciela oraz w badaniach pracy szkoły, przykłady wykorzystania wyników badań ankietowych w szkole. Adresat: dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele wszystkich typów szkół. L. godz. 6-8
DOP104 Zagadnienia: przepisy prawa oświatowego regulujące pracę dydaktyczną szkoły (między innymi aktualna wersja Rozporządzenia MEN w sprawie Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego, Rozporządzenie MEN w sprawie standardów wymagań egzaminacyjnych); umiejętność planowania pracy dydaktycznej szkoły i nauczyciela z wykorzystaniem przepisów prawa oświatowego, ewaluacja pracy dydaktycznej. Adresat: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele oraz RP w szkołach podstawowych i gimnazjach L. godz. 8
INNOWACJE I EKSPERYMENTY PEDAGOGICZNE ORAZ PROJEKTY EDUKACYJNE
DOP105 Zagadnienia: analiza rozporządzenia w sprawie innowacji/eksperymentu pedagogicznego, zasady przygotowania i wdrożenia programu innowacji/eksperymentu w placówce oświatowej, zasady pracy metodą projektu - fazy pracy nauczyciela i ucznia Adresat: rady pedagogiczne szkół różnych typów L. godz. 5
ANALIZA PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH KARTY NAUCZYCIELA I AKTÓW PRAWNYCH NA TEMAT FUNKCJONOWANIA SZKOŁY
DOP108 Zagadnienia: zasady etykiety zawodowej do kształtowania wizerunku własnego i zakładu pracy, znaczenie najistotniejszych elementów wpływających na kształtowanie wizerunku własnego i wizerunku zakładu pracy, najważniejsze zasady komunikacji werbalnej i pozawerbalnej obowiązujące w miejscu pracy, umiejętność dostrzegania i rozumienia różnic zachowań w sytuacjach towarzyskich i zawodowych, elementarne zasady organizacji spotkań, narad i uroczystości, podstawowa wiedza dotyczącą zasad precedencji. L. godz. 4
REALIZACJA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO W GIMNAZJUM
DOP109 Zagadnienia:1. Podstawa prawna wewnątrzszkolnego systemu doradztwa.2. Zadania osób prowadzących orientację zawodową w szkołach.3. Budowa i realizacja dokumentu „Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego”.4. Ogólne przesłanki konstruowania warsztatu pracy doradcy zawodowego.5. Współpraca z instytucjami wspomagającymi szkołę w zakresie doradztwa. L. godz. 4
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2009/2010
DOP110 Zagadnienia: 1. dostosowanie aktów prawa wewnętrznego do nowych przepisów (statut szkoły, program wychowawczy i profilaktyki, szkolny zestaw programów nauczania),2. monitorowanie realizacji podstawy programowej, 3. planowanie roczne wydarzeń w szkole, 4. zagospodarowanie godziny di dyspozycji dyrektora szkoły wynikającej z art. 42 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela - nadzór dyrektora szkoły nad efektywnym wykorzystaniem tych godzin. Adresat: rady pedagogiczne szkół podstawowych i gimnazjów. L. godz. 4
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
DOP111 Zagadnienia: nowelizacja ustawy o systemie oświaty, nowa podstawa programowa, ramowe plany nauczania, zasady tworzenia przez nauczycieli własnych programów nauczania, modyfikacje statutu szkoły. L. godz. 4
REALIZACJA NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ W SZKOLE SPECJALNEJ
DOP112 Zagadnienia: zmiany w przepisach prawa oświatowego, reforma programowa w szkole specjalnej, nowa podstawa programowa - analiza zmian, podstawa programowa a dostosowanie wymagań , nowa podstawa programowa a programy nauczania. Adresat: nauczyciele szkół specjalnych L. godz. 4-5
OPRACOWYWANIE WŁASNYCH PROGRAMÓW NAUCZANIA
DOP113 Zagadnienia: zmiany w przepisach prawa oświatowego, programy własne a modyfikacja programów nauczania, struktura programów nauczania, opiniowanie programów, zasady dopuszczania do użytku programów nauczania, ewaluacja programów Adresat: nauczyciele wszystkich typów szkół specjalnych L. godz. 4-5
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ UCZNIÓW
DOP114 Zagadnienia: charakterystyka okresu dorastania, czynniki indywidualne i społeczne warunkujące podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, biologiczne uwarunkowania wyboru zawodu, wpływ zainteresowań na wybór zawodu, metody badania zainteresowań uczniów, wpływy środowiskowe i rodzinne, system wartości a formułowanie celów, nauczanie wyzwalające aktywność twórczą, tendencje zmian na europejskim rynku pracy. L. godz. 4 (RP szkoły gimnazjalnej)
INFORMACJA ZAWODOWA
DOP115 Zagadnienia: budowanie związku doradczego nauczyciel – uczeń, formy kariery zawodowej, klasyfikacje zawodów i specjalności, zawody przyszłości, przyczyny i typy bezrobocia, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny, formularz aplikacyjny, portfolio, e-wizytówka), selekcja na podstawie dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, znaczenie gestykulacji i ułożenie ciała, taktyki negocjacyjne, tendencje zmian na europejskim rynku pracy. L. godz. 4 (RP szkoły ponadgimnazjalnej)
METODY AKTYWIZUJĄCE W NAUCZANIU
DOP116 Zagadnienia: zadania nauczyciela-wychowawcy, dobór celów i metod nauczania, wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy, (kształtowanie umiejętności: analizy, samodzielnego myślenia, negocjacji, pracy w grupie), prezentacja metod aktywizujących (metoda projektu, metaplanu, jugsaw), przedstawienie etapów tworzenia raportu i całokształtu wykonywanej pracy oraz roli nauczyciela w metodzie projektów, tworzenie plakatu, który jest graficznym skróconym zapisem narady – metoda metaplanu, efektywne wykorzystanie współpracy w stosowaniu metody jugsaw, przykłady scenariuszy lekcji wykorzystujących w/w metody. L. godz. 4